Smart je bil od nekdaj sinonim za mestni avtomobilček, vsaj originalni Fortwo. In takšnemu je električni pogon že v prvi generaciji odlično pristajal. Zdaj je tu druga, z njo pa sta na voljo tako Fortwo kot po novem tudi Forfour.
Nova Smart Fortwo (ta bo z električnim pogonom na voljo tudi kot kabrio) in Forfour si delita pogonsko tehniko. V obeh je torej baterija 17,6 kWh, ki jima omogoča papirnati (po standardu NEDC) doseg 160 oziroma 155 kilometrov. Seveda končni uporabniki takšnih številk ne bodo dosegali, smo pa med prvimi prevoženimi kilometri na mednarodni predstavitvi, ki so vključevali tudi nekaj primestne avtoceste in odprtih cest, zlahka dosegali številke med 120 in 130 kilometrov, tudi če vožnja ni bila prav nič nežna.
Smarta se lahko polnita z največjo močjo 7,2 kilovata, kupci pa si bodo lahko za okoli tisočaka doplačali hitro polnjenje z izmeničnim tokom z močjo 22 kilovatov (podobno, kot ga ima Renault Zoe). Baterija je sestavljena iz 96 LG-jevih ploščatih (pouch) celic, pri Smartu pa pravijo, da je razlika med bruto in neto kapaciteto (torej med skupno kapaciteto baterije in tisto, ki jo avto izkorišča) le tri odstotke. Ob tem velja omeniti, da Smarta ED ne boste mogli voziti le s stopalko za plin, brez zaviranja (kot recimo BMW-ja i3), ker je njegova sposobnost regeneracije za to prešibka (večinoma je maksimalna regeneracija 12–14 kilovatov, največja pa 20 kilovatov). Za to so se odločili zaradi mnenj kupcev, ki jim močnejša ni bila všeč, ter zaradi stabilnosti vozila v slabih razmerah. Smarta ED znata moč regeneracije uravnavati tudi samodejno, z radarjem, ki nadzoruje promet spredaj.
Pri Smartu pravijo, da so se za to, da niso (po vzoru na nekatere druge proizvajalce električnih vozil) napredka tehnike izkoristili za večje povečanje (ali celo podvojitev) dosega, odločili predvsem zaradi cene. Ker so baterijo ohranili podobno, kot jo je imel prejšnji Smart ED (za tiste čase je bila zelo napredna), so pa poskrbeli, da je ostanek pogonskega sklopa lažji (zato sta Smarta ED kljub bateriji za 20 kilogramov lažja) in veliko učinkovitejši (od tu ves prirastek pri dosegu, ki ga je za kakih 20 kilometrov več kot prej), je cena lahko zelo ugodna, ne le glede na klasično gnane Smarte, ampak na splošno.
Uradne cene za Slovenijo še niso znane, a glede na nemške in glede na dosedanjo cenovno politiko lahko pričakujemo, da bosta stala pod 24 tisočakov, kar bi po odšteti subvenciji Eko sklada pomenilo dobrih 16 tisočakov za kupca (ali še manj) – to pa je številka, ki zna kot drugi avto električne Smarte pripeljati v marsikatero slovensko gospodinjstvo (in podjetje).
Električna Smarta sta za približno 20 kilogramov lažja od klasično gnanih bratov – nekaj zato, ker je vodno hlajena baterija v primerjavi s predhodnico lažja za 16 kilogramov, nekaj pa zato, ker je ostanek pogonskega sklopa, torej zračno hlajeni elektromotor in prenos ter vodno hlajena inverter in polnilec, veliko lažji od kombinacije klasičnega motorja in menjalnika, ki spada zraven.
Fourfor Electric Drive proizvajajo v Revozovi tovarni v Novem mestu, manjšega brata pa v Smartovi tovarni v Hambachu v Franciji. Baterija je delo Daimlerjevega podjetja za razvoj in proizvodnjo baterij Deutsche Accumotive, motor in inverterji pa nastajajo pri Renaultu.
Poleg tehnike so se pri Smartu posvetili storitvam: kupcem tako ponujajo tudi možnost zasebne souporabe avtomobila (Car Sharing), kar zna še posebej priti prav večjim družinam ali manjšim podjetjem.
besedilo: Dušan Lukič · foto: Smart