Vozili smo: Audi A8

26. 12. 2013 | Dušan Lukič
Deli

Poznate krizo srednjih let? Tisto, ko se tip požene v fitnes, izbrusi šesterčka in bicepse, ugotovi, da je njegova garderoba potrebna prenove in uskladitve s sodobno modo, in se obda z vsemi najnovejšimi dosežki elektronike?

A8 v sedanji inkarnaciji je na svet prišel pred štirimi leti, leta 2009, prodajati pa so ga začeli jeseni leta 2010, torej pred tremi leti. Prva generacija je bila na trgu osem let, prejšnja sedem, sedanja bo še kakšno leto ali dve manj. Zato tale precej obsežna prenova po treh letih pomeni, da se je A8 zgodilo isto kot gospodom v klasični krizi srednjih let.

Garderoba, recimo: oblika je po novem bolj mišičasta, seveda pa v celem, tako spredaj kot zadaj, v skladu s trenutno oblikovalsko podobo znamke. Nos zaznamujejo nove luči, ki so na voljo tudi v polni tehniki LED. Matrix LED jo imenujejo pri Audiju in pomeni, da je žaromet sestavljen iz več neodvisnih svetil LED, s katerimi ustvarja svetlobo. Tako opremljen A8 ima kratke luči LED in posebna svetila LED za dolge oziroma luči Matrix LED – a več o tem v posebnem okvirčku.

Nove so seveda še zadnje luči (in to, da so smerniki 'animirani') in tudi sicer je oblika zadka zaradi bolj mišičastega odbijača in trapezastih zaključkov izpušnih cevi (razen pri S8, ki ima štiri ovalne zaključke) skoraj popolnoma nova. Nekaj novosti je tudi pri platiščih, predvsem pri največjih, 20-palčnih.

Kaj pa mišice? Vsi motorji so zdaj ne le zmogljivejši, temveč tudi čistejši (in ustrezajo standardu EURO6). Pri bencinskih v ponudbi ostajata trilitrski V6 (3.0 TFSI) s kompresorjem in štirilitrski TFSI (V8), podprt s turbopuhalom, pa 6,3-litrski W12 in seveda S8, pri dizelskih pa 3.0 V6 TDI in 4.2 V8 TDI.

Trilitrski V6 TFSI so krepko predelali. Dobil je višje kompresijsko razmerje, sistemu neposrednega vbrizga so dodali posredni vbrizg (ta je pomemben pri delni obremenitvi in zmanjšuje izpuste in porabo), mehanski kompresor se ob manjših obremenitvah odklopi, pomožni agregati (vodna črpalka, alternator ...) pa imajo zmanjšane notranje izgube. Zdaj računalnik krmili tudi delovanje izpušnih ventilov, motor pa ima 20 'konjev' več (zdaj 228 kW oziroma 310 'konjev') od predhodnika, poraba pa je manjša. A8 s tem motorjem do 100 kilometrov na uro pospeši v vsega 5,7 sekunde, kljub temu pa je kombinirana poraba le 7,8 litra in izpusti CO2 le 183 gramov na kilometer. To je kar liter prihranka pri porabi in 21 gramov CO2, zaradi česar je pri nas 3.0 TFSI tudi precej ugodneje obdavčen od predhodnika.

Močnejši, 4.0 TFSI, ima zdaj 435 'konjev', kar je 15 več kot prej. Kljub temu je tudi zaradi sistema COD (Cylinder on Demand, torej izklapljanje valjev pri majhni obremenitvi) za pol litra varčnejši in 10 g CO2 čistejši, podobno pa velja tudi za 520-'konjsko' različico, ki poganja model S8.

Najčistejši med klasično motoriziranimi A8 je seveda 3.0 TDI: Audijevi inženirji so z optimizacijo porabo spravili na vsega 5,9 litra, izpuste CO2 pa s 169 na 155 gramov na prevoženi kilometer, kar pomeni, da bo pri nas razred nižje pri obračunavanju DMV.

4,2-litrski TDI ostaja prava pošast z 850 njutonmetri največjega navora. Največja moč se je povečala na 385 'konjev', vse skupaj pa pomeni, da znajo biti pospeški takšni, da bodo vratovi sopotnikov krepko trpeli, kljub tem zmogljivostim pa je izpust CO2 pod 200 grami na prevoženi kilometer (ob porabi 7,4 litra).

Seveda se moč na vsa štiri kolesa še vedno prenaša prek klasičnega Audijevega štirikolesnega pogona Quattro s Torsnovim sredinskim diferencialom, S8 in 4.2 TDI imata športni zadnji diferencial, pri drugih osemvaljnih modelih si ga je mogoče omisliti za doplačilo. Menjalnik je vedno enak: osemstopenjski klasični samodejni Tiptronic.

In seveda za konec elektronika: popolna novost pri Audiju A8 je projicirni (HUD) zaslon. Ta je seveda visokoločljivostni in barvni, prikazovati pa zna kopico podatkov, med njimi bodo najbolj koristni trenutna hitrost, omejitev hitrosti in podatki z navigacijske naprave. Aktivni tempomat sodeluje z dvema radarjema spredaj (vsak ima vidni kot 40 stopinj in 250 metrov dosega) ter kamero pri vzvratnem ogledalu (ta ima enak vidni kot, a gleda 'le' 60 metrov daleč). Zato zna prepoznati ne le vozila spredaj, temveč tudi ovire, ovinke, menjavo pasov, avtomobile, ki se vrivajo predenj. In v nasprotju z dosedanjim radarskim tempomatom je poleg nastavitve razdalje, ki naj jo ohranja, dobil še nastavitev ostrosti oziroma športnosti delovanja. Seveda zna avtomobil tudi popolnoma ustaviti in speljati.

Dodatna dva radarja sta nameščena v zadnja vogala kot del sistema za nadzor mrtvih kotov, hkrati pa nadzirata tudi to, ali obstaja nevarnost naletnega trčenja od zadaj (Pre Sense Rear).

FIR (Far InfraRed, torej infrardeči senzor z dolgim dosegom) je del sistema Night vision, ki sliko prikazuje med merilniki, voznika pa po novem ne opozarja le na pešce in kolesarje, temveč tudi na divjad na cesti.

Večpredstavnostni sistem ostaja, skupaj z navigacijo MMI plus z Googlovimi zemljevidi, trdim diskom s 60 GB kapacitete, barvnim LCD-zaslonom ločljivosti 800 x 480 točk in sledilno ploščico za vnašanje črk ob vrtljivem krmilniku. Sistem za pomoč pri parkiranju nadzoruje prostor vse naokoli avtomobila in parkira sam (s hitrostjo do sedem kilometrov na uro), in še in še, tudi vgrajena dostopna točka WLAN...

Da se sedi odlično, da so sedeži nastavljivi v 12 smereh (doplačilno v 22 smereh), da imajo lahko masažo, da se zadnji lahko spremenijo v počivalnik, da ima večpredstavnostni sistem zadaj dva velika LCD-zaslona in ločene komande (zanj se odloči kar četrtina kupcev A8), da je ergonomija odlična, vse to je pri takem avtomobilu samoumevno, kot je samoumevno, da ne bo poceni.

Pri uvozniku Porsche Slovenija cen sicer še nimajo, so pa namignili, da bodo skoraj enake, v nekaterih primerih pa zaradi nižjega DMV celo nižje. Računamo lahko, da bo cena osnovnega A8, torej 3.0 TFSI, med 75 in 80 tisočaki, najbolje prodajani 3.0 TDI pa bo stal okoli 89 tisočakov. Kdaj? Od januarja 2014.

Najmočnejša

S8 je trenutno najbolj športna različica A8. Štirilitrski TFSI ima 520 'konjev', nastavitve podvozja so bolj športna, aerodinamični dodatki agresivnejši, zavore zmogljivejše (s črnimi šestbatnimi čeljustmi spredaj), kolesa serijsko 20-palčna, zadaj pa so štirje ovalni izpuhi. Ima tudi bogato opremo, saj je usnje, navigacija MMI Plus in štiripodročna klimatizacija serijska.

In medtem ko je S8 najmočnejši, je W12 6.3 FSI L najprestižnejši. To daje vedeti ne le s svojimi 500 'konji', temveč tudi s svojo zgradbo (tri vrste po štiri valje) in dejstvom, da si ga je mogoče omisliti le z dolgo medosno razdaljo. Tudi ta motor zna izklopiti delovanje po ene tretjine valjev. Da je v njem med serijsko opremo mogoče najti skoraj vse, kar lahko Audi ponudi, verjetno ni treba posebej omenjati, če pa hočete res nekaj posebnega, si omislite A8 L W12 Audi Exclusive Concept, izdelek hišne tunerskega podjetja Quattro. Naredili jih bodo le 50.

Matrix LED: inteligentne luči

V vsakem modulu žarometov Matrix LED (torej levem in desnem) je dnevna luč LED, smernik LED (ki utripa animirano), pa kratke luči LED in tisto najpomembneje: pet modulov s po petimi svetili LED sistema Matrix LED. Zadnji je povezan s kamero, in ko jih voznik prižge, kamera nadzoruje območje pred avtomobilom. Če dohitimo drugo vozilo ali drugo vozilo pripelje nasproti, kamera to zazna, vendar ne ugasne teh luči (ki so pravzaprav dolge luči), temveč zatemni le tiste segmente oziroma tista izmed 25 svetil, ki bi zaslepila drugega voznika – hkrati lahko tako 'nadzoruje' do osem drugih avtomobilov. Tako postopoma prižiga in ugaša svetila, dokler nasproti vozeči avtomobil ni mimo, ostanek ceste pa je osvetljen kot z dolgimi lučmi!

Če ima avtomobil vgrajen še Night vision, torej infrardeči senzor, zatemni tudi tisti segment luči, ki bi slepil zaznanega pešca ob cesti, hkrati pa s taistimi svetili trikrat zelo na hitro pomežikne in tako vozniku točno pokaže, kje se 'skriva' pešec. Matrix LED so povezane tudi z navigacijo MMI Plus, če je ta vgrajena, in tako lahko v ovinek posvetijo, še preden voznik obrne volan (podatke o cesti namreč dobijo z navigacije), povezane so tudi z aktivnim tempomatom in tudi ta reagira na podatke iz navigacije. Inteligentnejše in varnejše luči ta hip ne obstajajo. Za ta tehnični posladek bo (razen pri S8) treba doplačati okoli 2.500 evrov.

Audi A8 Hybrid

Hibridno različico A8 poganja štirivaljni dvolitrski TFSI z 211 'konji' v kombinaciji s 54-'konjskim' elektromotorjem, ki je vgrajen kar na izhodno gred iz motorja, pred menjalnik. Ta je sicer precej predelan, a v osnovi enak osemstopenjski Tiptronic, pogon pa je le spredaj. Skupna sistemska moč je 245 'konjev', le na elektriko pa A8 Hybrid lahko prevozi okoli tri kilometre s hitrostjo do 100 kilometrov na uro, potem je zračno dvostopenjsko hlajena litij-ionska baterija kapacitete 1,3 kWh prazna. Bolj je pomembna majhna poraba v mešanem ciklu – ta je vsega 6,3 litra.

Dušan Lukič, foto tovarna