Po samo dveh letih samostojnosti je Cupra predstavila svoj prvi lastni avtomobil. Čeprav je v svojem razredu skorajda nekoliko osamljen, pa je na njem in v njem veliko tistega, kar bi vam moralo biti všeč.
Dinamičnost v vožnji, eksplozivnost in brutalna pospeševanja so redko karakteristike, ki bi jih pričakovali od družinskega avtomobila. Še bolj redko pa, če je ta avtomobil SUV. Pa vendar je Cupra s tem, ko je vse našteto postavil ana prvo mesto, ponudila odličen alternativni recept za tiste, ki jih trenutno najpopularnejši avtomobilski razred sicer privlači, hkrati pa se ne bi odpovedali užitkom v vožnji.
No, saj ne rečem, da takšnega hitrega SUV-a prej ni bilo mogoče kupiti, tehnično mu je zelo blizu na primer Cupra Ateca, je pa Formentor zelo uspešno in skorajda nekoliko bahavo, predvsem pa na račun modne kupejevske linije združil dva na videz nezdružljiva avtomobilska svetova. Nič posebnega, pravite? Morda, a ne pozabite, da je Cupri, v primerjavi z nekaterimi drugimi tekmeci, to uspelo ponuditi za dobro polovico cene.
Dobrih 45.000 evrov torej zahtevata slovenska prodajalca Cuper za najmočnejšega Formentorja. Ni prav veliko za avtomobil z 228 kilovati moči, ki do sto kilometrov na uro pospeši v manj kot petih sekundah – in hkrati ponuja vse najboljše, kar lahko najdete na policah velikega nemškega koncerna. Že zdaj pa je mogoče naročiti tudi osnovno oziroma vstopno različico, ki bo s svojimi 150 'konji' kar za tretjino cenejša.
Da bo še nekoliko bolj jasno, ko beseda teče o dimenzijah in prostornosti, se Formentor postavlja ob bok sorodnikom, kot so Tiguan, Q3 in Karoq. Še točneje, z dolžino 4,45 metra in v osnovi s 450-litrskim prtljažnikom ponuja dovolj prostorskih zmogljivosti za družine in vse tiste z nekoliko bolj aktivnim življenjskim slogom. Prostornost prtljažnika je sicer odvisna tudi od različice. Pri modelih s pogonom 4Drive je malenkost manjši in meri 420 litrov, če kupec izbere hibridni model, pa se uporabni volumen zmanjša na skoraj skromnih 345 litrov.
Odkar so se v letu 2018 pri SEAT-u odločili, da bo od zdaj preteklost slavne Cuprine zgodbe pripadala SEAT-u, njena prihodnost pa bo samostojna, avtomobile znamke Cupra poznamo kot avtomobile, orientirane k športnosti, prestižu, spretni oblikovalski zasnovi, ki nagovarja tudi čustva. Če se kdo morda sprašuje, kako se je v tej zgodbi znašel SUV, je odgovor pravzaprav enostaven. Odkar je elektronika tudi v serijskih avtomobilih sposobna uravnavati delovanje podvozja, volanskega mehanizma in motorja, lahko ob primernem kombiniranju mešanica dveh različnih avtomobilskih svetov (SUV in 'hot hatch') postane zelo uporabna in prijetna zadeva.
Formentorjeva platforma MQB Evo je znotraj koncerna najbolj sveža in omogoča vgradnjo vseh motornih, pogonskih in menjalniških sklopov. Glede na moč motorja oziroma sistemske moči v primeru hibridnega pogona bodo Formentorji na voljo v dveh kategorijah. Vstopni model bosta tako poganjala (edini) dvolitrski TDI oziroma 1,5-litrski TSI, oba z močjo 110 kW (150 KM) ter možnostjo ročnega ali samodejnega menjalnika DSG. Sledil bo 2-litrski TSI z močjo 140 kW (190 KM), menjalnikom DSG in pogonom 4Drive.
Zadnji model iz prve kategorije pa je hkrati tudi prvi priključni hibrid s sistemsko močjo 150 kW (204 KM), na voljo samo z avtomatskim menjalnikom. V drugo kategorijo spadajo modeli z oznako VZ (Veloz = hitrost), ki seveda prinašajo več moči, hkrati pa tudi še več športnosti, nastavljivo dušenje blažilnikov, samo menjalnik DSG in dodatne predprogramirane mape delovanja avtomobila. Modeli VZ so trije, 2-litrski TSI (180 kW oz. 245 KM), 1,4-litrski priključni hibrid z enako sistemsko močjo (bencinski motor 110 kW, električni 85 kW), oba s prednjim pogonom, vrh ponudbe VZ pa seveda predstavlja model s 310 'konji' in pogonom 4Drive.
Prvi stik s tem Formentorjem je bil na predstavitvi omejen na stezo. Ta je bila v zgodnjih dopoldanskih urah zaradi nočnega deževja pretežno mokra in spolzka. O varnostnih sistemih pri tem koncernu že dolgo ni nobenega resnega dvoma. Že dolgo nazaj sem si jih zapomnil predvsem po tem, da so njihove intervencije relativno nežne in praviloma tudi upravičene. Če se na sprednji maski bohoti tudi Cuprin emblem, pa se lahko voznik nadeja tudi različnih značajev krmiljenja, podvozja, odzivanja in voznih lastnosti, saj so na voljo različne predprogramirane mape, ki se jim pridružuje tudi možnost popolnoma individualnih nastavitev.
Jasno je, da je tam edina prava nastavitev – Cupra. Najbolj športna od vseh seveda ima kaj ponuditi. Zvok motorja se hipoma spremeni za kakšno oktavo in iz rezkega postane globlji. Delno ga v kabini generira zvočnik, glavnino spremembe tona pa gre vendarle pripisati bolj 'klasičnim' rešitvam v izpušnem sistemu. Načeloma se strinjam, da so različni vozni programi v sodobnih avtomobilih nepotrebna navlaka, pri avtomobilih tipa Formentor pa to pravzaprav pozdravljam.
Predvsem zato, ker je Formentor v prvi vrsti namenjen vožnji po cestah, vozniku pa na račun programov, kot sta Sport in Cupra, ko si zaželi športnih voznih lastnosti, ni treba biti zasužnjen s kompromisi. Vseeno pa Formentor, ne glede na izbrano nastavitev, ne spada med tiste avtomobile, ki bi jim lahko pripisali ekstremnost.
Hitrosti na testni stezi niso bile velike, a je bila proga speljana tako, da je do izraza prišla predvsem odzivnost krmilnega sistema in motorja ter tudi pogona 4Drive. Štirikolesni pogon, ki ga pri Cupri in SEAT-u imenujejo 4Drive, je nadzorovan elektronsko, pri prenosu moči in navora na kolo z najboljšim oprijemom pa mu pomaga večlamelna sklopka pred zadnjim diferencialom. Mirno zapišem, da je celoten pogonski sklop tipičen predstavnik vzornega usklajevanja motorja, menjalnika in pogona.
Kljub avtomatskemu menjalniku DSG je povratnih informacij še vedno dovolj, da lahko voznik vnaprej predvidi scenarij naslednjega zavoja. Pogon je odličen, predvsem pa namenu avtomobila primerno uravnotežen, saj v nasprotju z nekaterimi drugimi štirikolesno gnanimi avtomobili tudi ob polno odprtem plinu lepo odpelje skozi celoten radij ovinka, torej brez potiskov prek prednje preme.
Testna trasa so bile dobre in vzdrževane ceste, zato se je Formentor razumljivo izkazal tudi kot dovolj udoben avtomobil, podvozje pa je zgledno tiho. Na zaviti cesti je prišla do izraza sposobnost tekočega nizanja ovinkov, na avtocesti pa do tovarniško obljubljenih 250 kilometrov na uro (v Nemčiji, seveda) pospeši odločno in brez zadržkov.
Čeprav bi lahko skorajda trdil, da kupci avtomobilov, kot je Formentor, področje multimedije in povezljivosti dajejo šele v drugi plan, je v tem konkretnem primeru drugače. Voznikov kokpit z vsemi pritiklinami je v celoti digitaliziran, z vidika upravljanja pa enak preostalim koncernskim avtomobilom. Cupra je kot premium znamka izkoristila pravico in poskrbela za lastno grafično podobo, na 10,25-palčnem zaslonu pa lahko voznik izbere tudi prikaz pritiska turbo polnilnika, G-sil v vseh smereh in podobno.
Osrednji 12-palčni zaslon zapolnjuje sicer minimalističen videz armaturne plošče, na kateri je komaj še opaziti klasična stikala. Tudi ta združuje vse prednosti in (za zdaj) tudi kakšno pomanjkljivost koncernskega multimedijskega centra, predvsem v smislu intuitivnosti, ki pa je, verjamem, tudi stvar navade. In seveda je mogoče pametno napravo enostavno povezati v digitalno okolje avtomobila.
Cupra, ki je v dveh letih prodala več kot 55.000 avtomobilov, s Formentorjem ne skriva velikih ambicij. Računajo namreč, da bodo na njegov račun prodajo podvojili, slovenski uvoznik pa predvideva, da bo v letu dni pri nas prodanih okrog 200 Formentorjev. Čeprav je ponudba zmogljivih in športnih SUV-jev pestra, pa menim, da omenjene ambicije niso pretirane.
Formentor je namreč tisti, ki med svojimi tekmeci najbolje združuje dva avtomobilska svetova. Pod črto bi ga najlažje opisal kot športnika vrhunskih zmogljivosti, ki se ujet v karoserijo modnega in sodobnega družinskega avtomobila, vedno počuti odlično.