Avtomobilski 'tuning': začel se je že pred več kot stoletjem!

23. 11. 2021 | Jure Šujica
Deli

Današnje dojemanje besede ima s prvotnim le še malo skupnega.

‘Tuning’ v avtomobilskem svetu zajema številna področja, od predelav videza avtomobila, do zavornega sistema, podvozja, ozvočenja v kabini in še bi lahko naštevali. O 'tuningu' oziroma optimizaciji motorjev (če uporabim slovenski izraz) smo pred časom nekoliko bolj obširno pisali tudi pri Avto magazinu, tedaj pa se nismo dotaknili izvora besede oziroma natančnega pomena.

Z današnjim dojemanjem pojma 'optimizacija' prvoten pomen pravzaprav nima kaj dosti skupnega. Če gre danes pogosto za nastavljanje in uskaljevanje parametrov znotraj neke posamezne mape, ki določa delovanje motorja, je omenjena fraza pred stoletjem pomenila nastavljanje vžigalnih tuljav za pravočasno in dovolj močno iskro za vžig mešanice. Za kako star izraz gre govori dejstvo, da je za njegov nastanek kriv nihče drug kot eden izmed največjih avtomobilskih pionirjev vseh časov, Henry Ford.

Preberite še: Optimizacija motorja - Ali se čip tuning sploh še splača?

Vsi tedanji avtomobili so namreč za vžig potrebovali vžigalne tuljave, vžigalne kable, svečke, razdelilne kape in še nekaj drugih komponent, ki jih danes ni več, saj jih je zamenjala elektronika. Da je avtomobil deloval optimalno, je bilo delovanje vsakega izmed sistemov treba nastaviti, uglasiti, kar je bilo potrebno storiti nekje na vsakih 20.000-30.000 kilometrov.

Prav omenjene tuljave pa so bile ključen del 'uglaševanja'. Slednje so namreč pri svojem delovanju oddajale poseben zvok. Ford je tako med servisiranjem prvih avtomobilov opazil, da tuljave delujejo optimalno šele takrat, ko je zvok oziroma brnenje tuljav usklajeno ali bolje rečeno: 'uglašeno' oziroma 'in-tune'.

Seveda pa je šlo pri uglaševanju tuljav, pa tudi drugih komponent, ki so se razvijale v prihodnosti za izjemno delikaten proces, še posebej pri prestižnih avtomobilih, ki so po vrhu vsega 'uglaševanje' motorjev, kar zajema tudi usklajevanje vžiga in podobno, potrebovali precej pogosteje. Hkrati so tovrstne procese obvladali le redki posamezniki. In čeprav omenjen proces še nekoliko 'doda' k romantiki, ki jo prinašajo klasični športniki, pa je večina voznikov danes lahko srečna, da za uglaševanje skrbi le še elektronika.

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol