Bon anniversaire, vse najboljše za 50. rojstni dan

Renault 5 je pred pol stoletja začel svojo pot kot majhen in edinstven avtomobil, s katerim je francoska znamka sprožila malo revolucijo. Zadnjega so leta 1994 izdelali v novomeškem Revozu.

Renault 5 je pred pol stoletja začel svojo pot kot majhen in edinstven avtomobil, s katerim je francoska znamka sprožila malo revolucijo. Zadnjega so leta 1994 izdelali v novomeškem Revozu.

Leta 1972 so bile v modi hlače na zvonec in kratka krila in Renault 5 je ujel utrip tega časa. Hitro je postal priljubljen in kljub skromni dolžini 3,51 metra ponujal veliko prostora za štiri odrasle osebe in prtljago. Poleg tega je uporabnike razveseljeval s prilagodljivostjo in simpatičnim dizajnom, vključno s pestrimi barvami znotraj in zunaj.

Do konca proizvodnje leta 1994 je Renault 5 navdušil več kot devet milijonov kupcev, zgodba o avtomobilu, ki so ga izdelovali celih 22 let, pa se je začela z nekaj preprostimi potezami na papirju. Takratni prvi mož Renaulta Pierre Dreyfus je svojim razvojnikom naročil majhen avtomobil, ki naj bi bil všeč predvsem mladim, majhnim družinam in lastnikom drugega avtomobila in imeti mora privlačno ceno. Zato naj bi tehnologijo prevzeli od bratskega Renaulta 4, ki se je že izkazal kot prodajna uspešnica. Druge osnovne zahteve so bile naj bo novinec kompakten in okreten, da se z njim zlahka manevrira v mestnem prometu in seveda ni smela manjkati za Renault tipična prilagodljiva notranjost

Kmalu je postal objekt poželenja

Zato je takratni oblikovalski šef Renaulta Gaston Juchet naročil svojemu najmlajšemu stilistu Michelu Bouéju projekt, ki je R5 naredil objekt poželenja. Priljubljen je bil predvsem pri ženskah, čemur je botrovala tudi drzna barvna paleta njihovega svežega novinca. Med drugim je bil na voljo v svetlo oranžni, svetlo rumeni ali strupeno zeleni barvi. Veliki plastični odbijači, ki so ščitili pred nekaterimi udarci pri parkiranju in elegantnemu malčku dajali vpadljiv, predrzen videz, so prav tako veljali za edinstvene.

V Franciji je imel osnovni Renault 5 L štirivaljnik s 782 ccm in 25 kW (34 KM), na nekaterih trgih je bil bstopni motor nekoliko močnejši in je razvil 27 kW (36 KM) v bloku s prostornino 845 ccm. Ker je pogonski sklop podedoval od R4, je motor tudi v R5 nameščen za sprednjo premo, medtem ko je menjalnik nameščen povsem spredaj. Ker so pri Renaultu hoteli, da bi bil privlačen tudi za moške, so v osemdesetih letih prejšnjega stoletja tej želji sledili s športnim modelom R5 Alpine, ki je imel takrat razmeroma visoko moč 68 kW (93 KM9. S svojim močnim delovanjem je mali strupeni škrat preganjal nekatere močnejše tekmece, kot sta Opel Kadett GTE ali VW Golf GTI, postaral.

Čeprav je bil R5 Alpine zmogljivostno slabši, je s svojo majhno težo, le 850 kilogramov, vozil kroge okoli tekmecev in jim pogumno kazal zadnje luči, kar pa Renaultu še ni bilo dovolj. Tako se je pojavila posebej ekstremna različica R5 Turbo. Turbo 1 in njegov kasnejši naslednik Turbo 2 sta plosko in široko čepela na asfaltu. Za pogon je skrbel neizprosno zagrizen prisilno polnjeni motor s 118 kW (160 KM), ki je moč črpal iz prostornine le 1,4 litra. Francozi so bili daleč pred svojim časom; dandanes principu majhne prostornine preprosto rečemo downsizing.

Enako edinstven kot zgodnje zmanjševanje prostornine je bil tudi motor izjemno prilagojen. Na zadnji klopi, kjer so se otroci igrali v navadnem R5, se je razprostiral dovršen turbobencinski motor s hladilnikom polnilnega zraka. Divje sikajoči sredinsko nameščeni motor je petico od nič do 100 km/h pognal v pičlih 6,9 sekunde. Danes R5 Turbo velja za iskan redek zbirateljski primerek, za ceno, ki lahkom sega krepko čez 100.000 evrov, če je sploh kakšen naprodaj, saj se je ohranilo le nekaj primerkov.

Po dvanajstih letih druga generacija

Navsezadnje je R5 Turbo od voznika zahteval spretno roko in njegov izjemno močan turbo motor je veljal za precej ranljivega, zato so dobro ohranjeni primerki redki. Serijska cestna izvedba je nastala zaradi predpisov na dirkah in predvsem relijih, ki so zahtevali homologiran serijski model. Zadnja različica pa je bila uporabljena izključno v motošportu kot petvratnik Renault Maxi 5 Turbo s kar 353 kW (408 KM). Družinsko bolj prijazna različica je dobila dodatna vrata in za šest centimetrov večjo medosno razdaljo. Kot nadaljnja posebnost so bila vrata na nekaterih izvedbah zaščitena pred praskami s stranskimi plastičnimi oblogami.

Leta 1984 je na trg prišla druga generacija. Naslednik, ki so ga v oglaševanju imenovali tudi "mali prijatelj", se je povečal za 8,5 centimetra na 3,59 metra. Hkrati je prišla petvratna izvedba, ki je zrasla na 3,65 metra. Vrhunski modela R5 GT Turbo je na sprednjo os prenese 115 KM. Izboljšal se je tudi razpoložljivi prostor, saj so bili po novem vsi motorji nameščeni prečno namesto vzdolžno. Dve leti pozneje je Renault predstavil prve modele z naprednimi tristeznimi katalizatorji, vsi drugi tekmeci pa so se še vedno zanašali na nereguliran in veliko enostavnejši sistem za čiščenje izpušnih plinov. Tudi leta 1986 je Renault 5 TD (tri vrata) in GTD (štiri vrata) prvič vseboval dizelski motor pod motornim pokrovom. Dolgoletna zgodba o uspehu je trajala do leta 1994, ko je R5 zamenjal Clio, končala pa se je v novomeškem Revozu.

Prototip R 5 za električno prihodnost

Francozi pet desetletijj po prvotnem R5,obujajo svojo legendo. Lani predstavljena konceptna študija Renault 5 Prototype povzema vizualne elemente legendarnega izvirnika in jih prenaša v sedanjost. O serijski proizvodnji je že dolgo odločeno in povsem baterijsko električni model bo prvič predstavljen že leta 2023. Študija, obarvana v svetlo rumeno, ima zaprt sprednji del, logotip znamke romb je osvetljen, enako velja za osvetljen napis Renault nadstropje nižje, v spodnjem delu odbijača. Ker je B-stebriček za črnim steklom, je območje stranskega okna videti kot neprekinjena enota. Študija tudi ni neposredno prepoznavna kot petvratna, saj so kljuke zadnjih vrat v zatemnjenem predelu. Vendar pa Renault še vedno pušča odprto, katere podrobnosti bodo prišle v serijski model in kakšna bo ponudba električne različice.

 

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja