Ponudba tujih avtomobilov se je večala, a če sodimo po današnjih trendih branosti, je zanimanje še nekoliko bolj kot prej veljalo za domačo avtomobilsko industrijo. Tudi ta se je namreč razvijala hitreje kot kdajkoli prej.
Osemdeseta leta so (v primerjavi s 70. leti) prinesla nove čase, novo klimo. Na političnem področju so se po smrti Josipa Broza Tita pričela različna trenja, ki so naposled vodila k razpadu skupne države. Bilo pa je vse več izbire, tudi na avtomobilskem področju. In enako je bilo tudi pri Avto magazinu. Na testiranje smo dobivali vedno več avtomobilov, tudi iz oddaljenih držav, kot je Japonska, izposojeni testi drugih avtomobilskih revij iz tujine pa so nam omogočili, da smo bralcem lahko ponudili še nekaj pridiha prestiža in športnega duha. Ne glede na to še danes največje zanimanje iz tega obdobja velja za domače avtomobile oziroma avtomobile proizvedene v bivši Jugoslaviji. Z izjemo enega so namreč prav vsi nastali bodisi v Sloveniji, bodisi v današnji Srbiji.
1. Super test: Zastava 101 – 1300 Special (drugi del)
Zgodba z Zastavo 101 se je pravzaprav začela že leta 1979, še novembra istega leta pa je prišel tudi prvi zapis, o katerem ste lahko brali že prejšnji teden med najbolj branimi testi 70. let. Ob drugem zapisu, ki je nastal avgusta 1980, je imel avtomobil na števcu že 30.000 prevoženih kilometrov, kljub temu da takrat zaradi naftne krize ni bilo moč avtomobilov z gorivom polniti vsak dan in da je šlo za enega izmed mnogih avtomobilov, ki so se v tistem obdobju znašli v testni floti uredništva revije Avto magazin.
Kdor pozna zgodovino Zastave in Yuga, zagotovo pozna tudi zgodbo o 'poslu stoletja', poskusu ameriškega poslovneža Malcoma Bricklina Američanom prodati cenovno dostopen in ekonomičen avtomobil, ki pa ga tamkajšnji kupci niso sprejeli. Navkljub vsem priboljškom, ki so jih zanje pripravili v Kragujevcu. Nenazadnje so se iz njega norčevali tudi v tretjem delu filma Umri pokončno. A medtem ko so se Američani iz Yuga norčevali (na drugi strani pa se je prodaja na koncu vendarle približala 200.000 enotam), se je kupcev za Yuge, še posebno GVX, v Jugoslaviji kar trlo in niso bili redki primeri voznikov, ki so svoje rabljene avtomobile čez čas prodajali po višji ceni, kot so zanje odšteli ob nakupu.
101 GTL je bila pravzaprav še zadnja izvedenka kultnega avtomobila jugoslovanske znamke, ki pa je na veselje številnih kupcev pripeljala kar nekaj sprememb. Od boljših materialov do bolj umirjenih barvnih kombinacij in najpomembneje večje podobnosti z mlajšo Zastavo 128. Za nameček so poskrbeli še za več udobja in boljšo vožnjo. In če ob črkah G in T v dodatku imena pomislimo na športen pridih, to nikakor ni naključje. Avtomobil je bil namreč deležen nižjega vzmetenja in posledično boljše vodljivosti. To pa je nekaj, kar so kupci vedno radi in z veseljem sprejeli.
Vam je ime kaj znano? Precejšnjemu številu kupcev, še posebno mlajših verjetno ne, pa vendar: poleg Dacie je svoj čas v Romuniji delovala še ena avtomobilska znamka. Le da je bila ta še bolj povezana z Vzhodom, z Rusijo oziroma Sovjetsko zvezo. Zgolj en sam model znamke se je v zgodovini naše revije znašel med tisoči vozil, ki smo jih dobili na test in to je bil ARO 244 D 127. Narejen na ruski osnovi znamke GAZ, opremljen s francoskim motorjem znamke Peugeot (nekatere izvedbe so uporabljale tudi Perkinsove motorje) in začinjen z italijansko karoserijo. Ni kaj, globalizacija je bila v avtomobilski industriji že takrat dobro uveljavljen pojem in način dela.
Če smo za Zastavo 101 zapisali, da je postala kulten avtomobil, pa je Yugo že takrat, ko je prišel na trg, postal pravi ponos jugoslovanske avtomobilske industrije. Prvi avtomobil, ki je nastal kot produkt domačega znanja, se je hitro priljubil kupcem, še posebno po letu 1985. Takrat so mu namreč v Zastavi namenili tudi nov paket opreme, skrite pod črko A v imenu in opremljeno s kopico dodatkov, s katerimi je naposled lahko postal konkurenčen tujim tekmecem. Deležen je bil namreč novih materialov v notranjosti, novih pogonskih sklopov, optimizacije elektronike in zdelo se je, da je pred njim še svetla prihodnost.
6. Super test: Zastava 101 – 1300 Special (tretji del)
Dve leti je trajalo, da je Zastava 101 1300 Special prevozila 50.000 kilometrov in tako prišla do konca super dolgega testa. V tem času je ekipa takratnega Avto magazina dodobra spoznala vse prednosti in slabosti Zastavine petvratne limuzine. Teh je bilo tako na eni kot na drugi strani kar precej, žal pa je k številnim slabostim pripomogla tudi človeška malomarnost, brez katere bi si najelitnejša (in jasno tudi najdražja) 'stoenka' tistega časa prislužila še nekaj več simpatij in pozitivnih kritik.
Če smo nekoliko višje zapisali, da se je Yugo po prenovi leta 1985 začel kosati s tujo konkurenco, je to še nekoliko bolj odkrito začela Yugo Florida. Oblikovno najbolj dodelan avtomobil znamke z integriranimi plastičnimi odbijači in 1,4-litrskim motorjem pod pokrovom ni skrivala ambicij s prodorom na tuje trge – sprva na evropske (kjer so jo tako kot domači tudi najbolj ugledni tuji mediji enakovredno primerjali s konkurenco), kasneje pa po poteh Yuga tudi na ameriške trge. Žal je prepozen prihod in posledično tehnološka nedovršenost te načrte hitro poteptal in tako na nek način napovedal počasen konec znamke.
Volkswagen Golf je ob koncu lanskega leta doživel že svojo osmo generacijo. In čeprav je eden najbolje prodajanih avtomobilov na svetu od generacije do generacije postajal boljši, je bila prav druga generacija tista, ki se je voznikom v nekdanji Jugoslaviji najmočneje vtisnila v spomin. Še danes je moč v državah bivše Jugoslavije slišati stare in mlade – celo tiste, ki so na svet prijokali za časa njegove proizvodnje in kasneje – kako z vso iskrenostjo trdijo, da gre za najboljši avtomobil vseh časov.
Modern videz, hidravlično podvozje, futuristična notranjost z digitalnimi prikazovalniki in povrhu vsega še domače izdelave. Vse to je opisovalo Citroen GA, sicer že nekoliko ostarelo petvratno kombilimuzino, ki se je svoj čas imenovala GS in veljala za nadaljevanje Citroenovih zlatih časov, ki pa so se takrat že bližali koncu. A ker je šlo pri modelu GA za avtomobil, v prvi vrsti namenjen jugoslovanskemu trgu, se je ekipa Avto magazina lahko pridružila tudi njegovi uradni predstavitvi – nekaj kar je bilo takrat precej redkeje kot danes.
Yugo Florida se je na tej lestvici že znašla nekoliko višje. A če je šlo v prvem primeru zgolj za prvo testno vožnjo in še te ni omogočila tovarna, je nekaj mesecev kasneje sledil tudi pravi test – intenziven in neusmiljen. Žal se je tu pokazalo, da Zastavin poskus izdelave avtomobila, s katerim bi osvojili svet, ni šel ravno po načrtih. Pojavljale so se namreč številne napake, drobne okvare in nepravilnosti, ki so bile spet odraz slabega načrtovanja, nizkih standardov (površnosti), zaradi katerih Zastava resnično ni mogla konkurirati tuji avtomobilski industriji.
Prihodnjič: Najbolj brani testi iz 90.
PREBERITE ŠE: Takšen avto vozijo tisti, ki vedo, kaj je ta hip v avtomobilskem svetu najboljše v vseh pogledih
Novo na Metroplay: Kaj lahko pri e-mobilnosti storimo doma, da zmanjšamo tveganje za požar?