Avtomobilske pnevmatike so v osnovi sposobne prenesti precej višje temperature, kot jih dosega zrak tudi v najbolj ekstremnih primerih. A ne za vsako ceno.
Pred kratkim so v Ameriški zvezni državi Kalifornija, natančneje v Dolini smrti (del puščave Mojave) ki z -86 metri nadmorske višine velja za najnižje ležeči kraj v Združenih državah Amerike, izmerili najvišjo uradno izmerjeno temperaturo zraka v zgodovini in sicer 54,4 stopinje Celzija. Gre za temperaturo, s katero bi se večina izmed nas že težko kosala, nič drugače pa ne bi bilo niti z našimi avtomobili in posameznimi komponentami.
Kako bi se v takšnih pogojih obnesle avtomobilske gume smo povprašali pri podjetju Goodyear. Znano je namreč, da imajo namreč zimske avtomobilske pnevmatike težavo s spoprijemanjem s temperaturami, višjimi od 12 stopinj Celzija, saj tedaj začno hitreje propadati. Ali enako – seveda pri precej višjih temperaturah, kot je bila nenazadnje tudi ta, izmerjena v puščavi Mojave – morda velja tudi za letne pnevmatike?
Jasno je, da se v Sloveniji takšnim temperaturam ne moremo približati, nenazadnje je bil absolutni temperaturni rekord pri nas izmerjen leta 2013 in znaša 40,8 stopinje Celzija. A vendar, pojasnjuje Simon Brezavšček, vodja tehnične podpore kupcem v Goodyearu v Sloveniji, tudi tako visoka temperatura, kot je bila nedavno izmerjena v ZDA avtomobilskim pnevmatikam (govora je letnih gumah njihove znamke) v kratkem časovnem obdobju ne škoduje.
Tlak - prijatelj in sovražnik
Nenazadnje so letne pnevmatike ustvarjene za uporabo pri še precej višjih temperaturah, kakršne v vročih poletnih mesecih doseže asfalt. Ta se namreč, preden se začne topiti, lahko segreje tudi vse do 80 stopinj Celzija. Letne avtomobilske pnevmatike tako nimajo predpisane zgornje meje, do katerih so še uporabne brez, da bi jih visoke temperature poškodovale.
Avtomobilske pnevmatike so sicer, kot pojasnjuje Brezavšček, homologirane za uporabo na posameznih avtomobilih, pri čemer pa izpostavlja prednost uporabe pnevmatik, namenjenih prvi vgradnji na avtomobilih. Razvoj teh namreč poteka v tesnem sodelovanju med gumarskim in avtomobilskim proizvajalcem, zaradi česar so gume, kolikor je to mogoče, prilagojene uporabi na posameznih modelih avtomobilov.
Visoke temperature torej ne bodo poškodovale (letnih) avtomobilskih gum. A le ob optimalni uporabi! To pomeni, da je potrebno ves čas nadzorovati tlak v pnevmatikah. Dvig temperature zraka za 10 stopinj namreč pripomore k temu, da se tlak v pnevmatiki poveča za med 0,07 in 0,14 bara. To pa lahko od marca, ko nastopi sezona zimskih gum pa vse do julija ali avgusta pomeni že blizu slabega pol bara višji tlak, kar pripomore k nepravilni obrabi gum in slabšemu oprijemu, še posebej, če tlaka v v pnevmatikah nismo prilagodili večjim obremenitvam v primeru odhoda na dopust.
Visokih temperatur v letošnjem letu kot vse kaže tako ne bomo več deležni, vseeno pa si velja zapomniti, da poletne razmere – tudi najbolj neznosne – ne bodo škodovale vašim gumam, če boste le poskrbeli, da bodo pravilno napolnjene.
Novo na Metroplay: Ajda Rotar Urankar in David Urankar iskreno o zakonu in težki življenjski preizkušnji