Zgodovina: Mazda - znamka, ki je mlajša od marsikoga izmed nas

Proizvajalec, ki je dal svetu največ avtomobilov z rotacijskim motorjem in ima med ljubitelji japonskih avtomobilov zaradi tega prav posebno mesto.

Zgodovina: Mazda - znamka, ki je mlajša od marsikoga izmed nas (foto: Mazda) Mazda
6. 11. 2017

V avtomobilski industriji je Mazda relativno mlado podjetje, vsaj v primerjavi s pionirji. Prvotno podjetje je bilo namreč ustanovljeno 'šele' leta 1920, prva vozila pa so začeli izdelovati šele 11 let kasneje. Za primerjavo – podjetje Škoda, o katerem smo v tej rubriki že pisali, je svoj prvi avtomobil izdelala že več kot 20 let pred tem. A pojdimo po vrsti.

Pisalo se je leto 1920, ko je bilo 30. januarja v mestu Hirošima na Japonskem ustanovljeno podjetje Toyo Cork Kogyo Corporation. Namen podjetja je bil izdelava strojnega orodja za različne tovarne na Japonskem. Marca naslednje leto je vajeti prevzel prvi predsednik z imenom Jujiro Matsuda. A podjetje se je že od začetka le s težavo prebijalo iz meseca v mesec, glavni razlog pa je bilo slabo povpraševanje po njihovih izdelkih. Pred propadom ga je zato leta 1927 s pomočjo še nekaterih drugih lokalnih gospodarstvenikov rešila Varčevalna banka Hirošime, podjetje pa se je preimenovalo v Toyo Kogyo Corporation.

Izdelan je prvi trikolesnik

Leta 1930 je podjetje nato v domačem mestu postavilo novo tovarno. Glede na to, da izdelava strojnega orodja očitno ni bila dobičkonosen posel, pa se je tovarna delno preusmerila še v izdelavo motornih vozil. Že naslednje leto, oktobra 1931, je na cesto zapeljal prvi model, trikolesnik, ki so ga poimenovali Mazda-go. Do konca leta jim je uspelo izdelati 66 vozil, a logotip podjetij Toyo Kogyo ali Mazda – ki takrat uradno sploh še ni obstajala – boste na njem zaman iskali. Podjetje namreč še ni imelo vzpostavljene lastne prodajne mreže, zato so vsa svoja vozila, izdelana do leta 1936, prodajali preko mreže in blagovne znamke Mitsubishi.

Očitno pa je bila izdelava trikolesnikov dober posel, zato so že leta 1932 začeli s prodajo modela Mazda-go tudi izven domovine, začenši na Kitajskem. Da pa bi bila na tamkajšnjem trgu prodaja še bolj uspešna, so leta 1936 na 2.700 kilometrov dolgo pot poslali pet trikolesnikov Mazda-go. Potovanje je trajalo dolgih 25 dni, a je bila tako uspešna, da so jo kasneje večkrat ponovili.

Le pet let po omenjenem popotovanju pa je Japonska po napadu na Pearl Harbor, oporišče ameriške vojske na Havajih, vstopila v vojno in proizvodnja podjetja Toyo Kogyo se je usmerila v izdelavo orožja za japonsko vojsko. Posledično je bila tovarna ena izmed zadnjih žrtev druge svetovne vojne, ko so Američani šestega avgusta leta 1945 na Hirošimo odvrgli atomsko bombo. Tovarna je bila zravnana s tlemi.

Vrnitev 'padlega samuraja'

A komaj štiri leta po jedrski katastrofi sta se tovarna in podjetje kot feniks dvignila iz pepela. Nova tovarna je bila postavljena in s proizvodnjo trikolesnikov so nadaljevali, poleg tega pa so prodajo razširili še v Indijo. Vsa nova vozila so uporabljala značko Mazda, a podjetje s tem imenom dejansko še vedno ni obstajalo.

Leta 1960 je sledil preboj, Mazda je na ceste zapeljala svoj prvi avtomobil, Mazdo R360. To je bil izredno majhen štirised, na Japonskem uvrščen v razred 'kei' avtomobilov z medosno razdaljo le nekaj več kot 1,75 metra, v zadku avtomobila pa se je nahajal zračno hlajen dvovaljni motor s prostornino 0,36 litra in močjo 16 'konjev'. Za prenos moči sta skrbela 4-stopenjski ročni menjalnik in 2-stopenjski samodejni menjalnik. Kljub majhni moči motorja pa je avtomobil predvsem na račun nizke teže 380 kilogramov premogel za tisti čas povsem spodobno najvišjo hitrost 84 kilometrov na uro. Na enaki osnovi je kasneje Mazda izdelala še poltovornjak, model pa je v proizvodnji ostal vse do leta 1966.

Ustvarjanje legende

Po splavitvi uspešnega modela R360 – samo decembra leta 1960 so prodali 4.090 avtomobilov – so se Mazdi vrata v avtomobilski svet na široko odprla. Že čez dve leti so pričeli z izdelavo prvega štirisedežnega avtomobila, modela Carol. A prava revolucija v podjetju, zaradi katere ljubitelji Mazdo še danes kujejo v zvezde, je šele sledila. Le dva meseca po predstavitvi modela R360 je podjetje, ki je pred tem že podpisala zavezo k sodelovanju s Fordom in Nissanom, začelo sodelovati s podjetjem NSU. Skupen cilj obeh podjetij je bil razvoj rotacijskega motorja. Z njim se je poleg NSU-ja že ukvarjal tudi Citroën, a oboji brez večjih uspehov.

Veliki preboj je Mazdi uspel komaj šest let po tem, ko je Felix Wankel predstavil svoj prvi prototip motorja, saj so njeni inženirji, ki so na projektu več delali praktično noč in dan, končno uspeli rešiti tako imenovano Ahilovo peto rotacijskega motorja, prehitro obrabo komponent. Prednost tovrstnega motorja je bila njegova kompaktnost, iz katerega pa je voznik lahko iztisnil zelo veliko moči.

Prvi avtomobil z rotacijskim motorjem je na ceste zapeljal že leta 1967, to je bil model Sport Cosmo, brez dvoma pa je bil najbolj znan model RX-7, ki je v treh generacijah na cesti vztrajal od leta 1978 pa vse do leta 2002. Poseben mejnik je z Mazda z rotacijskim motorjem dosegla 1991, ko je s prototipnim dirkalnikom 787B zmagala na dirki za 24 ur Le Mansa. Vendar pa rotacijski motor ni bil tako popoln kot se je zdelo. Njegova največja težava je bila velika poraba goriva, zaradi česar je Mazda po izbruhu naftne krize leta 1973 postala edini proizvajalec rotacijskih motorjev. Druga težava je bilo zahtevno vzdrževanje motorjev. Zadnji rotacijski motor je zato iz Mazdine tovarne zapeljal leta 2012 pod pokrovom modela RX-8, možnosti, da bi Japonci še kdaj izdelali kakšen tovrsten motor, pa so vsaj zaenkrat zelo majhne.

Skrivnost imena

Čeprav so prvi avtomobili z imenom Mazda zapeljali na cesto že leta 1960, pa znamka uradno obstaja šele od leta 1984. Maja tega leta se je namreč podjetje, pred tem poznano pod imenom Toyo Kogyo Corporation, preimenovalo v Mazda Motors Corporation, katerega so zadržali vse do danes.

Izvor imena Mazda pa je za marsikoga še danes uganka. Velika večina avtomobilskih proizvajalcev, še posebej tistih, ki so nastali na prelomu 19. v 20. stoletje, je ime dobilo po ustanovitelju podjetja. Pri Mazdi pa temu ni bilo tako, obstajata pa zato dve teoriji o nastanku. Po prvi teoriji naj bi ime Mazda izhajalo iz poimenovanja vrhovnega Perzijskega boga Ahura Mazde, ki naj bi predstavljal modrost, inteligenco in harmonijo. Druga teorija govori o tem, da naj bi bilo ime izpeljanka priimka ustanovitelja tovarne Toyo Kogyo, Jujira Matsude. Resnica pa je ravno nekje vmes. Prvi trikolesniki, poimenovani 'Mazda-go' so namreč resnično dobili ime po omenjenem bogu, poimenoval pa jih je prav Matsuda. Ali je s tem želel v večnost posredno zapisati tudi svoje ime, pa verjetno ne bomo nikoli zagotovo izvedeli.

Jure Šujica

Foto: Mazda

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri