"Prvi avtomobil se je včeraj pojavil v Ljubljani in obudil največjo senzacijo. Paglavci so se trumoma podili za njim ..." - Tako so revolucionarni trenutek slovenske mobilnosti opisali v časopisu leta 1898.
Anton III. Codelli je bil plemič, veleposestnik in politik, za nas pa je najpomembneje to, da je bil prvi, ki se je v našo prestolnico pripeljal z avtomobilom. Ljubljančani so tako na mestnih ulicah avtomobil prvič videli 15. novembra leta 1898 - 12 let po tem, ko je Karl Benz prijavil patent za svoj prvi avtomobil.
Prvi pri nas
Pripeljal se je z Benzovim Velom Comfortable, ki ga je kupil na Dunaju. To je bil prvi avto na svetu, ki so ga serijsko proizvajali v večjem obsegu - izdelali so jih okoli 1200. Poganjal ga je bencinski motor z enim cilindrom, ki je imel prostornino 1 litra in je proti koncu proizvodnje ustvaril 3 konjske moči (2 kW). Avtomobil, ki bi ga danes lahko opisali kot motorizirano kočijo, je lahko vozil z najvišjo hitrostjo 19 kilometrov na uro. Codelli se je leta 1899 z njim odpravil celo v Nico, v Franciji. Tam ga je zaigral in se v Ljubljano vrnil z vlakom.
Nica je od Ljubljane oddaljena približno 800 kilometrov in danes za to pot potrebujemo okoli 8 ur.
Codelli bi, če bi vozil neprestano in z najvišjo hitrostjo, potreboval vsaj 42 ur.
Še en Benz
Leto kasneje je kupil Benzov model Viktoria. Tega je proizvajalec ponujal celo s 4 sedeži in ta izvedenka se je imenovala "Vis-à-Vis". Potniki so v avtomobilu sedeli obrnjeni drug proti drugemu, najmočnejši avtomobili tega modela, proizvedeni v letu 1901 pa so imeli že 6 konjskih moči (4,5 kW).
Tudi izumitelj
Codelli je, poleg tega da je bil pri nas avtomobilistični pionir, s svojo izumiteljsko žilico želel tudi olajšati vožnjo z avtomobilom. Izumil je električni vžigalnik za motorna vozila, mali hladilni in ogrevalni aparat in zasnoval eksplozivni rotacijski motor, ki ga lahko štejemo za predhodnika Wanklovega motorja.
Fotografije: promocijsko gradivo, Wikipedia, Tehniški muzej Slovenije
Preberite še: Luksuzno kampiranje? Pozabite na spanje v prtljažniku, Rolls-Royce ima odgovor…
Priporočamo tudi: Nič ne bo z nasledstvom skoraj pol stoletja stare legende