Zgodovina: Audi ‒ štirje krogi za štiri avtomobilska podjetja

Zgodba o avtomobilskem podjetju, ki se je dvakrat ‘rodilo’, obenem pa združilo nekatera najpomembnejša avtomobilska podjetja.

Zgodovina: Audi ‒ štirje krogi za štiri avtomobilska podjetja (foto: Audi) Audi
9. 10. 2017

Za nastanek Audija sta zadolženi dve zelo pomembni osebnosti v zgodovini avtomobilizma. Podjetje je ustanovil August Horch, tako rekoč boter podjetju pa je bil Carl Benz, izumitelj avtomobila. Horch je namreč po zaključenem študiju na Tehniški fakulteti v Mittweidi leta 1896 pri Benzu našel svojo prvo zaposlitev. V podjetju je delal do leta 1899, najprej na oddelku za izdelavo motorjev, pozneje pa je bil izbran za vodjo oddelka za sestavo avtomobilov.

Istega leta, ko je Horch zapustil Benza, je v Kölnu ustanovil svoje prvo avtomobilsko podjetje, imenovano Horch & Cie. Motorwagen Werke. Delavnico je nato čez tri leta preselil na območje Saške v Reichenbach, leta 1904 pa v Zwickau. V podjetju, ki se je medtem preoblikovalo v delniško družbo, je vztrajal do leta 1909, ko je družbo zaradi nesoglasij z vodstvom podjetja zapustil in prav tako v mestu Zwickau ustanovil novo podjetje z imenom Audi. Idejo za ime mu je dal sin enega od njegovih poslovnih partnerjev, gre pa za latinski prevod priimka Horch, ki obenem pomeni 'poslušaj'. Podjetje je svoja vrata odprlo 25. aprila 1910. August Horch je v Audiju vztrajal do leta 1918, nato pa je odšel v Berlin, kjer je poklicno pot nadaljeval kot neodvisni avtomobilski strokovnjak.

Avtomobilska industrija se širi

Obdobje na prelomu iz 19. v 20. stoletje je bilo na področju avtomobilske industrije v Nemčiji zelo pestro. Poleg Benzove in obeh Horchevih delavnic sta namreč tu delovali še dve podjetji. Prvo se je imenovalo Wanderer, ki sta ga v mestu Chemnitz, ki leži nedaleč stran od Zwickaua, odprla dva mehanika, Johann Winklhofer in Richard Jaenicke, da bi v njej popravljala kolesa. Posel je bil uspešen, zato sta se preusmerila še v izdelavo koles in motorjev, leta 1913 pa je iz delavnice zapeljal prvi avtomobil.

Drugo podjetje, ustanovljeno leta 1902, prav tako v Chemnitzu, je bilo Rasmussen & Ernst, ki pa se je že čez pet let preselilo v Zschopau. Najprej se je ukvarjalo z izdelavo sistemov za ločevanje pare in olja v parnih elektrarnah, izdelavo blatnikov in drugih avtomobilskih delov. Posledično je ustanovitelj podjetja Jörgen Rasmussen začel razmišljati o izdelavi lastnega avtomobila in leta 1916 registriral podjetje DKW (Dampfkraftwagen – avtomobil na parni pogon). Leta 1922 se je podjetje preusmerilo v izdelavo dvotaktnih bencinskih motorjev, ki so jih sprva vgrajevali v motocikle. Prvi DKW-jev avtomobil je na ceste zapeljal leta 1928.

Auto Union, prvi del

Vsa podjetja so neodvisno drug od drugega razmeroma uspešno delovala vse do leta 1932, ko je Deželna banka Saške predlagala združitev tovarn Audi, Horch in DKW, ki so nato kupile Wandererjev oddelek za proizvodnjo motornih vozil. Nastalo je podjetje Auto Union AG s sedežem v Chemnitzu. V tem času je bil zasnovan tudi znameniti logotip s štirimi med seboj povezanimi krogi, ki ponazarja neločljivo povezanost vseh štirih znamk. Z združitvijo vseh štirih podjetij je Auto Union postal drugi največji avtomobilski proizvajalec v Nemčiji. V skladu z dogovorom v novem podjetju je vsako dobilo svojo vlogo: DKW je proizvajal motorje in avtomobile nižjega razreda, Wanderer je bil zadolžen za izdelavo avtomobilov srednjega razreda, Audi in Horch pa sta se osredotočila na izdelavo avtomobilov višjega oziroma premijskega razreda.

Podjetje Auto Union AG je uspešno – Horch je postal sinonim za udobje, Auto Unionovi dirkalniki pa so stalno zmagovali na dirkah za veliko nagrado – delovalo do konca druge svetovne vojne leta 1945, ko je po razdelitvi Nemčije pristalo v rokah Sovjetske zveze. Sovjetska zveza je lastnike podjetja razlastila, Auto Union pa leta 1948 dokončno ugasnila. Po propadu prvega Auto Uniona je Sovjetska zveza v Zwickauu postavila novo tovarno, v kateri so do razpada izdelovali legendarnega Trabanta.

Auto Union, drugi del

Še preden pa bi nov politični sistem lastnike Auto Uniona lahko zajel in jih zaprl, so ti pobegnili na Bavarsko, natančneje v mesto Ingolstadt, ki so ga po koncu druge svetovne vojne nadzorovale zavezniške sile. Tam so leta 1949 ustanovili podjetje Auto Union Gmbh, v katerem so nadaljevali tradicijo izdelave avtomobilov, pri čemer so zadržali logotip starega Auto Uniona, štiri povezane kroge.

Začetki Auto Union Gmbh so bili sicer skromni. Podjetje je namreč na začetku izdelovalo motocikle, avtomobile in lahke dostavnike, vsa vozila pa so bila opremljena s sicer zanesljivimi, a starimi dvotaktnimi motorji, kakršne so izdelovali v podjetju DKW. Čeprav je spadal pod okrilje propadlega Auto Uniona, je znamka DKW preživela in v Ingolstadtu vse do leta 1966 izdelovala motorje in avtomobile, zadnje v nekdanji Zahodni Nemčiji, opremljene z dvotaktnimi motorji.

Želja po napredku obudi ime Audi

Hitro je zato zaživela želja po nadgradnji podjetja in leta 1965 se je podjetje v čast ustanovitelju prvih ustanovnih dveh podjetij prvotnega koncerna Auto Union AG preimenovalo v Audi. Istega leta je podjetje prevzel Volkswagen, ustanovljen med drugo svetovno vojno, ki ima Audi v lasti še danes. Pod Volkswagnovim okriljem je Audijeva vloga podobna tisti, ki jo je imel nekoč v sklopu Auto Uniona. Zadolžen je namreč za izdelavo premijskih avtomobilov, medtem ko matično podjetje izdeluje avtomobile srednjega cenovnega razreda, nižji razred pa je znotraj koncerna prepuščen znamkam Seat in Škoda.

Jure Šujica

Foto: Audi