Avtomobilska telematika: tehnologije, ki namesto nas pokličejo na pomoč

Ljudje v primeru prometne nesreče in drugih zapletov na cesti težko racionalno odreagiramo, zato so sistemi, ki v takih trenutkih ukrepajo namesto nas, vsekakor dobrodošel dodatek novih avtomobilov.

Avtomobilska telematika: tehnologije, ki namesto nas pokličejo na pomoč (foto: BMW Canada) BMW Canada
25. 7. 2017

Ob vsej tehnologiji, ki jo dandanes proizvajalci novih avtomobilov ponujajo svojim kupcem, je veliko le-te vezane na aktivno in pasivno varnost. Precej je govora o sistemih, ki omogočajo samodejno zaviranje v mestu, za preprečevanje naletov, opozarjanje na vozila v mrtvem kotu… Možnosti je neskončno. Kaj pa, ko pride do okvare vozila ali celo prometne nesreče, ki je vsi ti varnostni sistemi ne uspejo preprečiti?

Asistenčni sistemi so tu že precej dlje, kot se zdi

Različne vrste asistenčnih sistemov uporabniku sicer ne pomagajo le v primeru prometnih nesreč, pač pa mu nudijo pomoč tudi, ko se pojavijo različne zdravstvene težave in drugi dejavniki, ki ogrožajo varnost voznika in ostalih udeležencev na cesti.

Zanimivo je, da so se prvi tovrstni sistemi začeli pojavljati že 15 in več let nazaj, ko so avtomobilski radiji z vgrajenimi telefoni že omogočali klice na pomoč s pritiskom na gumb, a šele v zadnjem času se je začel na tem področju pojavljati preobrat. Trenutno je (vsaj na področju oglaševanja) zelo dejaven Opel s sistemom Opel OnStar, ki uporabniku omogoča preverjanje lokacije vozila, klic na pomoč v primeru nesreče (tudi tretje osebe) in še bi lahko naštevali. Kateri pa so ostali sistemi, ki uporabniku lahko priskočijo na pomoč v kriznih situacijah?

Naprave, ki na zgoraj naveden način pomagajo vozniku v kritičnih situacijah, s skupnim imenom poimenujemo 'avtomobilska telematika' (vehicle telematics, op.p.). V grobem so ti sistemi sestavljeni iz enote za zbiranje podatkov, telefonskega oddajnika, različnih tipal, navigacijske enote z anteno na strehi vozila in pomožnega sistema napajanja.

Koncept avtomobilske telematike je kot prvo že leta 1995 predstavilo podjetje General Motors (do nedavnega je pod okrilje tega koncerna spadala tudi znamka Opel), vendar pa je minilo še precej let, preden so tovrstne tehnologije zaradi hkratne dovršenosti in nižanja cen proizvodnje dejansko postale primerne za množično uporabo.

Zanimive, čeprav nekoliko bolj preproste rešitve, ki so hkrati že v osnovi namenjene tudi širši množici ljudi, je po letu 2000 predstavil koncern PSA (Peugeot-Citroën) v sodelovanju s podjetjem Clarion. V svoja vozila so namreč začeli vgrajevati radijske sprejemnike omenjenega proizvajalca, ki hkrati opravljajo vlogo mobilnega telefona, ki deluje preko klasične SIM kartice, in ga povezali še z navigacijskim sistemom. Sistem so nato opremili še z SOS gumbom za klic v sili, ki uporabniku omogoča direkten klic na pomoč. Kot zanimivost naj omenim, da so enak sistem v svoja vozila v tistem obdobju vgrajevali tudi pri Maserattiju.

Telematika kot pomoč staršem mladih voznikov

Tehnologija se je v zadnjem desetletju na področju telematike (in drugih oblik komunikacijskih tehnologij) razvijala z neverjetno hitrostjo. V povezavi s pametnimi telefoni tako ti sistemi delujejo tudi, ko vozilo ni v uporabi. Brez težav tako prek telefona uporabniku sporočajo, kje se avto nahaja in kaj se z njim v vsakem trenutku dogaja, kar je še posebej uporabno za starše, ki svoja vozila zaupajo svojim otrokom ali ljudem, ki so jim vozila odtujili.

Še vedno pa pozornost ostaja tudi na sistemih za preprečevanje najhujšega v primeru prometnih nesreč. BMW in GM tako že razvijata sistem, ki bi na podlagi parametrov, zbranih v prometni nesreči, ekipi prve pomoči sporočil, kakšne (na prvi pogled nevidne, pa vendar potencialno usodne) poškodbe bi udeleženci lahko utrpeli v nesreči, s čimer se kar najbolje lahko pripravijo na situacijo na terenu. Predstavitev delovanja BMW Assist si lahko ogledate v spodnjem video posnetku:

Telematiko danes lahko zasledimo v večini najnovejših vozil premium znamk, kot so Audi, BMW, Mercedes-Benz, Lincoln ipd., vendar pa na drugi strani podjetja, kot so (predvsem) Opel in Ford, pa tudi Mazda, dokazujejo, da bodo ti sistemi kaj kmalu (končno) na voljo tudi v bolj množično dostopnih vozilih, kar bo znatno pripomoglo k varnosti na cesti, njihova uporabnost pa bo tudi zaradi preprostega povezovanja s pametnimi telefoni čedalje večja.

Jure Šujica
foto: Opel, Bmw