Menda je bil to najslabši avtomobil na svetu

27. 12. 2024 | Matjaž Gregorič
Deli

Nekaj manj znanih dejstev o avtomobilu, ki ga je Zastava izvažala tudi v ZDA, kjer pa je doživel pravi polom.

Čeprav je minilo že poldrugo desetletje odkar ga ne izdelujejo več, je spomin na nekdanji ponos jugoslovanske avtomobilske industrije vsaj pri nekoliko starejših generacijah še vedno živ. Nenazadnje bo v letu 2025 minilo 45 let odkar so v Kragujevcu po razvoju s številnimi porodnimi krči zagnali proizvodnjo avtomobila, ki so ga izdelali v skoraj 795.000 primerkih.

Menda je bil to najslabši avtomobil na svetu
Profimedia, Zastava

»Ako kupiš Yugo, nećeš vozit dugo«, pravi znana ljudska modrost – v prevodu, če kupiš Yuga, se z njim ne boš dolgo vozil. Drugi del tega izreka se nanaša na njegovo vprašljivo kakovost, ki ga je pripeljala do nesrečnega slovesa najslabšega avtomobila v zgodovini. V nekdanjem radijskem šovu Car Talk so Yuga razglasili za enega najslabših avtomobilov tisočletja, revija Tme ga je uvrstila na seznam 50 najslabših avtomobilov vseh časov, revija Complex pa mu je dodelila prvo mesto na seznamu 50 najslabših avtomobilov iz 80-ih let prejšnjega stoletja.

Menda je bil to najslabši avtomobil na svetu
Profimedia, Zastava

Kragujevška Zastava je v skoraj tri desetletja dolgi življenjski dobi izdelala skoraj 795.000 teh avtomobilov, 250.000 pa jih je izvozila v tuje države. Čeprav je bila javnost vedno enotna v mnenju o legendarnem vozilu, je bil Yugo priljubljena izbira na vseh koncih nekdanje Jugoslavije, opaziti takšnega na ulici pa tudi v današnjem času ni redkost.

Yugo je bil očitno tako slab, da so njegove obžalovanja vredne lastnosti služile tudi kot navdih za celotno knjigo Jasona Vuica z naslovom ' Yugo: Vzpon in padec najslabšega avtomobila v zgodovini', kjer je navedeno tudi nekaj manj znanih podrobnosti o razvoju, prodaji in zatonu tega jugoslovanskega štirikolesnika.

Menda je bil to najslabši avtomobil na svetu
Profimedia, Zastava

Medtem ko je avtomobil tako ali drugače zaslovel kot Yugo, je bilo njegovo prvotno ime pravzaprav Zastava 102, vendar je ob začetku proizvodnje dobil oznako Jugo 45.  Čeprav bi ime logično navajalo na domnevo, da je Yugo dobil ime po državi izvora, Vuic trdi, da je dobil ime po južnem vetru jugu. Dokaz v prid temu dejstvu je prav prva različica imena Jugo, ki so ga kasneje so  spremenili v Yugo, da bi bila znamka videti bolj dostopna mednarodnemu trgu.

Yuga so izdelovali v Srbiji, vendar je najprej dobil obliko v Italiji. Skupaj so ga oblikovali Fiatovi in ​​Zastavini inženirji leta 1977 v Fiatovem oblikovalskem centru v Torinu. Nastal je po vzoru slovitega Fiata 127, ki je bil leta 1972 razglašen za evropski avto leta.  Masovna proizvodnja tega nenavadnega avtomobila se je začela v petek, 28. novembra leta 1980. Datum je bil izbran namenoma, da bi prvo vozilo dokončali 29. novembra, na nekdanji dan republike.

Premiero v ZDA je doživel leta 1987, kamor ga je pripeljal ustanovitelj podjetja International Automobile Importers Malcolm Bricklin. Slava je bila kratkotrajna, saj je Zastava zaradi sankcij Združenih narodov Yuga v zgodnjih 90. letih prejšnjega stoletja umaknila z vseh izvoznih trgov.

Menda je bil to najslabši avtomobil na svetu
Profimedia, Zastava

Nekateri ameriški politiki so nasprotovali uvozu vozila iz Jugoslavije, češ da bi njegova nizka cena lahko veljala za nelojalno na ameriškem trgu, kjer so ga prodajali za 3.990 dolarjev, kar ga je postavilo na prestol najcenejšega avtomobila na ameriški strani Atlantika.

Ta avtomobil morda ni bil priljubljen v ZDA, vendar je bil vsaj en Američan naklonjen jugoslovanski znamki. John Scanlan, nekdanji ameriški veleposlanik v Jugoslaviji, se je po službenih opravilih v Beogradu odpravljal z rumenim Yugom. Yugo testnih trčenj v ZDA ni opravil ravno z odliko, je pa imel boljše rezultate kot Subaru GL v kategoriji varnosti vožnje in Saab 900 v kategoriji varnosti potnikov.

Menda je bil to najslabši avtomobil na svetu
Profimedia, Zastava

Po besedah ​​Toma Savića, enega od direktorjev Zastave, sta bila dva prototipa Yuga podarjena jugoslovanskemu predsedniku Josipu Brozu Titu. Nihče ne ve, ali ju je Tito uporabljal ali ne, je pa pred tem takratnemu ruskemu kolegu Leonidu Brežnjevu podaril Zastavo 101.

Poleg tega, da je bil znan kot Zastava Koral in Yugo, je bil razvpiti avtomobil označen tudi kot Innocenti Koral, po italijanski tovarni, znani po izdelavi italijanske različice slavnega Minija.

Novo na Metroplay: Kaj lahko pri e-mobilnosti storimo doma, da zmanjšamo tveganje za požar?