Mladodobniki uradno prepoznavni tudi v Sloveniji - kako do certifikata?

29. 10. 2020 | Jure Šujica
Deli

Podobno kot starodobniki bodo prepoznani po posebnem certifikatu. A pozor, merila za pridobitev certifikata so še precej bolj stroga.

Kultura ohranjanja tako imenovanih youngtimerjev oz. mladodobnikov v Sloveniji v zadnjih letih končno postaja primerljiva z evropsko. Socialna omrežja so namreč povzročila, da so se ljubitelji in lastniki tovrstnih vozil, za katere pravijo, da so preveč napredni za starodobnike, hkrati pa precej bolj pristno vozniško izkušnjo kot nova vozila, začenjajo povezovati in družiti. Preko 2.000 tovrstnih vozil naj bi bilo pri nas, desetina pa se jih je konec poletja zbrala na drugem letnem srečanju v Ljubljani, o čemer smo poročali tudi v Avto magazinu.

Organizator srečanja je bilo društvo Avtonostalgija 80&90, katerega člani se sicer trudijo, da bi tovrstni avtomobili dobili večjo prepoznavnost tudi na nacionalni ravni in ravno v dneh po omenjenem srečanju jim je to tudi uspelo. Tako je v Sloveniji že od septembra s strani Slovenske veteranske avto-moto zveze (SVAMZ) mogoče pridobiti certifikat za vozila, ki so stara več kot 20 in manj kot 30 let in tako ne dosegajo pogojev za pridobitev certifikata za starodobna vozila.

Omenjen korak je vsekakor velik korak naprej na področju ohranjanja tehnične dediščine, saj lastnikom tako imenovanih mladodobnikov daje priznanje za njihovo delo, hkrati pa jih spodbuja, da bi za svoja vozila skrbeli tudi v prihodnje. Prav ta starost je namreč običajno tista, pri kateri osebni avtomobili dosežejo najnižjo vrednost, stroški vzdrževanja, še posebno če za vozilo v preteklih letih ni bilo ustrezno poskrbljeno, zaradi česar se velik del lastnikov ob naraščajočih stroških raje odloči in vozilo prodajo, oddajo v razgradnjo ali pa zapustijo.

Vseeno pa omenjenega certifikata pri SVAMZ  ne bodo podelili vsem vozilom, ki dosegajo zahtevano starost. Kot pojasnjuje Janez Tomc, sicer eden od tehničnih komisarjev pri zvezi SVAMZ, ki preučujejo stanje vozil, za katera želijo lastniki pridobiti certifikat mladodobnika, so pri podeljevanju vsaj tako strogi, kot pri podeljevanju statusov za starodobna vozila. Dosedanja praksa kaže na to, da certifikat pridobi le eden izmed štirih pregledanih avtomobilov – izmed 20 prijavljenih vozil je namreč njegovo soglasje za pridobitev certifikata pridobilo le pet vozil.

Največ dve predelavi

Stanje vozil sicer ocenjujejo po enakem principu kot stanje starodobnikov, ki želijo pridobiti enak certifikat, vseeno pa so merila še nekoliko strožja. Do certifikata so tako upravičena zgolj vozila, ki so bila izdelana v manjših količinah oziroma jih na cestah skoraj ne vidimo več. Druga možnost je seveda ta, da gre za sicer relativno razširjen model, ki pa je še sedaj ohranjen v popolnem ali skoraj popolnem stanju, takšen, kakršen je zapeljal iz tovarne.

Poudarek je tudi na sami zgodovini vozila, ki naj bo dokumentirana. V kolikor je pogost model, ga lahko zanimiva zgodovina lastništva pripelje do statusa mladodobnika in že sicer je tako 'vreden', da se ohrani za naprej. Tudi zgodbe vozil štejejo!

Nekaj omejitev je tudi na vozilih, ki jih spremljajo predelave. Te so namreč skorajda nedovoljene, vseeno pa, kot pove Tomc, obstaja nekaj izjem. Tako ima avtomobil lahko eno oziroma največ dve predelavi, ki pa sta narejeni v duhu časa, ko je nastal avtomobil, nekoliko manj strogi pa so tudi do (manjših) pri katerih so uporabljeni materiali istega proizvajalca, kot je sam avtomobil.

Zakaj torej tako stroga pravila? Razlogov je več. Namen certifikata je v prvi vrsti ohranjati tehnično kulturo, ki jo predstavljajo ta vozila v najbolj čisti obliki. Certifikat je pomoč lastnikom in motivacija, da ga res ohranijo še naprej. Je priznanje lastniku in vozilu. Že iz tega izhaja torej, da gre tu predvsem za vozila, ki jih ne uporabljamo za vsakodnevne potrebe, pač pa le ob posebnih priložnostih in predvsem v lepem vremenu.

Hkrati mora biti jasno razvidno, da lastnik namerava vozilo še naprej obdržati v najboljši kondiciji. Tudi zato so uspeli pri nekaterih slovenskih zavarovalnicah doseči izdaten popust za zavarovanje tovrstnih vozil, pri čemer pa je pogoj za pridobitev ugodnosti lastništvo še enega avtomobila, namenjenega vsakodnevni uporabi.

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"