Audi bo leta 2026 praznoval prav posebno obletnico motorja, ki so ga predstavili v drugi generaciji modela 100 iz leta 1976.
Ikonični oziroma bolje rečeno legendarni Audijev petvaljni motor bo prihodnje leto dopolnil 50 let. Motor je debitiral v Audiju 100 iz leta 1976 in se je pojavil v nekaterih najbolj znanih dirkalnih in reli avtomobilih vseh časov. A polstoletne zgodeb bo verjetno kmalu konec, proizvodnja petvaljnega motorja se bo verjetno končala konec leta 2026 z uvedbo emisijskih predpisov Euro 7.
In kako so v Ingolstadtu sploh prišli do petih valjev? V zgodnjih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja so Audijevi inženirji ugotovili, da obstoječi štirivaljni motorji preprosto ne bodo zadostovali za novo, višje pozicioniranje Audija 100, in čeprav so razmišljali o šestvaljnih motorjih, so jih zaradi prostorskih omejitev in slabe porazdelitve teže izključili.
Rešitev je bil vrstni petvaljnik, ki je temeljil na štirivaljnem motorju EA827 in je deloval v Volkswagnih in Audijih od zgodnjih sedemdesetih let prejšnjega stoletja pa vse do leta 2013. Novi petvaljnik je imel prostornino 2144 cm3 in je izvlekel iz sebe 100 kW moči (136 KM).
Kmalu so prišle tudi nadgradnje, leta 1978 je bila nared atmosferska dizelska različica, nato pa je leta 1979 sledil velik preboj s prvim petvaljnim bencinskim motorjem s turbopolnilnikom, ki je v Audiju 200 5T ustvaril 125 kW (170 KM).Poganjal je nekatere najbolj znane dirkalne in reli avtomobile vseh časov, vključno z legendarnim Walterjevim Röhrlovim Audijem Sport quattro S1 E2, s katerim je leta 1987 zmagal na sloviti gorski dirki Pikes Peak.
Petvaljni motor si je svoj kultni status zares prislužil leta 1980, ko je poganjal originalni Audi Quattro. Ta kombinacija motorja s turbopolnilnikom in hladilnikom polnilnega zraka ter stalnega štirikolesnega pogona je bila pravi gigant na cesti in na stezi, saj je dosegla resne zmage v motošportu in Audiju pomagala osvojiti naslov svetovnega prvaka v reliju leta 1982 ter naslov prvaka v vozniški kategoriji leta 1983.
Njegova dirkaška tradicija se je nadaljevala, predvsem pa je pomagala Walterju Röhrlu osvojiti zmago na zahtevni dirki Pikes Peak leta 1987. Audi je to konfiguracijo uporabil tudi za cestne avtomobile, kot je bil Audi 100 TDI iz leta 1989, ki je bil petvaljni turbodizel z neposrednim vbrizgavanjem. Audi 90 quattro IMSA GTO je uporabljal visoko uglašeno različico motorja Audi Sport quattro Pikes Peak, ki je dosegel neverjetnih 530 kW (720 KM)!
Medtem ko so sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja na kratko prevladovali motorji V6, se je petvaljnik zmagoslavno vrnil v Audiju TT RS leta 2009, danes pa to tradicijo ponosno ohranja motor 2.5 TFSI, ki je vgrajen v kombilimuzino RS3 in športni terenec RS Q3. Ta najnovejša različica je močnejša kot kdaj koli prej, saj doseže 294 kW (400 KM) in 500 Nm navora.
Značilen, hripav in nezamenljiv zvok motorja, ki ga tako radi slišijo njegovi oboževalci, ustvarja liho število valjev in edinstveno zaporedje vžiganja 1-2-4-5-3. To zaporedje vžiga valje, ki so tako sosednji kot bolj oddaljeni, v intervalih 144 stopinj, kar daje motorju specifičen značaj. K edinstvenemu zvoku prispeva tudi geometrija izpušnega kolektorja z različnimi časi pretoka izpušnih plinov med izpušnimi ventili in turbopolnilnikom.
Čeprav je ideja o praznovanju 50. obletnice tako ikoničnega motorja lepa, je obarvana z žalostjo, saj bo leto 2026 verjetno zadnje leto proizvodnje tega petvaljnika; uvedba emisijskega standarda Euro 7 bo 29. novembra istega leta dejansko uničila to legendo.







