Pol stoletja in nekaj dodatka vsestranskega in nesmrtnega dostavnika

Škoda 1203, je bila v svoji dobi sodobno in robustno lahko gospodarsko vozilo v številnih karoserijskih izvedbah za najrazličnejše namene, dostopna je bila samo državnim podjetjem.

Pred petinpetdesetimi leti, 20. novembra 1968, je Škoda začela serijsko proizvodnjo modela 1203 – vrhunec 12-letnega razvojnega procesa, ki je postavil nove standarde v segmentu lahkih gospodarskih vozil. S tem je češki proizvajalec avtomobilov razširil svojo ponudbo na prepotrebno lahko gospodarsko vozilo, s čimer je zapolnil vrzel na češkoslovaškem trgu.

Rojstvo in razvoj v tovarni Vrchlabí

Razvoj in proizvodnja Škode 1203 sta neločljivo povezana s Škodino tovarno Vrchlabí. Državna komisija za načrtovanje je lokalno razvojno skupino zadolžila za ustvarjanje popolnoma novega "sodobnega velikega gospodarskega vozila". Ko se je doba predelave osebnih avtomobilov v večnamenska vozila in uporaba koncepta hrbtenične šasije bližala koncu, je skupina leta 1956 začela razvijati namensko vozilo. Prototipe z oznako modela 979 in različnimi oblikami karoserije so predstavili v začetku leta 1957. Razvoj Škode 1203 je trajal dvanajst let, podaljšala pa ga je neučinkovitost centralno nadzorovanega gospodarstva. Zapleti so se pojavili tudi zaradi prekrivanja s proizvodnjo odhajajoče serije Škode 1202, ki jo je dodatno oviralo pomanjkanje materialov in drugačne proizvodne tehnologije.

Škoda

Združitev prostora, udobja in zmogljivosti

Škoda 1203 je premogla izjemno prostornost v notranjosti in obsežno zasteklitev ter skromno težo praznega vozila le 1.170 kg in neodvisno vzmetenj koles, kar je povečalo udobje pri vožnji na neravnih cestah.

Vsi otroci, ki kot odrasli postanejo bogati, imajo te lastnosti
Škoda

Pod pokrovom motorja je bil  štirivaljni motor s prostornino 1.221 cm3 in močjo 35 kW (47 KM), ki je izhajal iz Škode 1202. Kljub skromni moči je ta motor moral poganjati vozilo, ki je lahko vozilo 750 kilogramov tovora v do 5,3 kubičnega metra prostora za tovor. Prvi modeli, ki so bili izdelani konec leta 1968, so imeli priročen stranski in zadnji dostop do prtljažnega prostora. Ta različica je lahko dosegla najvišjo hitrost 90 km/h in ob vzdrževanju stalne hitrosti 60 km/h imela porabo goriva 11 l/100 km.

Ne spreglejte:

Škoda

Številne različice in nenehne nadgradnje

Začetno dostavno različico Škode 1203 so kmalu dopolnili osemsedežni minibus, tovorno vozilo, reševalno vozilo in mrliški voz. Narejene so bile tudi posebne modifikacije, vključno z več desetimi vozili, prilagojenimi veterinarjem, različicami, namenjenimi gasilcem, in celo nekaj prototipov s hladilnimi komorami in vozil za kampiranje. Leta 1981 je bila proizvodnja po vladni uredbi v celoti prenesena na Avtomobilsko tovarno Trnava (TAZ). Od aprila 1973 do te točke so ga sočasno izdelovali v Vrchlabiju.

Škoda

Škoda 1203 je bila deležna ne le različnih predelav, ampak tudi nenehnih posodobitev. Pomembna posodobitev je prišla leta 1988 ob njegovi dvajseti obletnici, ki je vključevala uvedbo večjega 1433 kubičnega motorja z močjo 42 kW (57 KM), novega petstopenjskega ročnega menjalnika, dvokrožnih zavor in manjših popravkov karoserije. Leta 1996 je serija celo prevzela štirivaljni 1,9-litrski dizelski motor Volkswagna. Med letoma 1968 in 1981 je Vrchlabí izdelal skupaj 69.727 Škod 1203. V Trnavi so do prenehanja proizvodnje avgusta 1999 izdelali okoli 89.000 primerkov različnih izvedb.

Državno nadzorovana prodaja

V češkoslovaškem centralizirano načrtovanem gospodarstvu je bila nova Škoda 1203 na voljo izključno za nakup in upravljanje državnim podjetjem, organizacijam ali zadrugam. Bodoči kupci so morali vloge oddati državni planski komisiji, kjer so uradniki najprej ocenili potrebo, če so jo odobrili, so izdali bilančni kupon.

Škoda

Le s tem kuponom je lahko organizacija naročila vozilo, plačala kupnino in prejela izdelano vozilo. Zasebni državljani pa niso imeli dostopa do nove Škode 1203. Njihova edina možnost je bila nakup teh rabljenih vozil. Nasprotno pa je bila Škoda 1203 prosto dostopna na izbranih mednarodnih trgih in ni bilo nenavadno, če se je vozila na cestah Francije, Belgije, Egipta in Turčije.

Preberite še: Mercedes-Benz 300 SLR velja za najdražji avtomobil na svetu, pa veste zakaj?

BONUS VIDEO: Prisluhnite najbolj zanimivim izkušnjam dveh izvrstnih slovenskih dirkačev!