S tem ropotajočim avtomobilom so Rusi odgovorili Nemcem

Robustni Zaporožec ZAZ-968 je v sedemdesetih in osemdesetih letih ropotal tudi po cestah nekdanje Jugoslavije, zadnjega so izdelali leta pred tridesetimi leti

Zaradi njegove podobe in pregovorne vzdržljivosti so ga imenovali tudi krepki kozak iz Zaporožja. Avtomobilska tovarna Zaporozhsky Avtomobilnyj Zawod je v tem ukrajinskem mestu nastala v petdesetih letih prejšnjega stoletja in s pomočjo sovjetskega znanstvenega inštituta za avtomobilsko industrijo se je v nekaj letih in s številnimi porodnimi krči začela proizvodnja najcenejšega sovjetskega avtomobila.

Odobritev so dali v Kremlju

Prototip je dobil ime Moskvich 444, v Sovjetski zvezi pa je bilo običajno, da so nov avtomobil predstavili najvišjim partijskim in državnim organom, ki so sprejeli odločitev, ali je vozilo primerno za proizvodnjo. Uradno predstavitev so pripravili 18. julija 1960 v Kremlju. Najprej se je za volan skobacal Leonid Brežnjev in za njim Nikita Hruščov, oba pa sta bila z vožnjo zadovoljna in proizvodnja je bila odobrena.

Novinec je s svojo podobo spominjal na Fiat 600, dodelili pa so mu oznako ZAZ-965. Poganjal ga je zračno hlajeni, 4-valjni V-motor s prostornino 887 kubičnih centimetrov in skromno močjo 19 kilovatov (26 KM), ki so ga izdelovali v bližnjem Melitopolu. Ta model in posodobljeno različico ZAZ-965A so izdelovali v letih med 1960 in 1969.

Vzporedno se je leta 1967 pojavil nov Zaporožec - ZAZ-966, njegova zunanjost ni bila več podobna Fiatovemu malčku. Stilisti so dobili navdih pri nemškem NSU Prinzu, krožile so tudi trditve, da pravzaprav temelji na enaki osnovi. Posodobili so tudi motor, gibno prostornino so povečali na 1197 kubičnih centimetrov in moč na 22 kilovatov.

ZAZ

Potnikov ni nikoli zeblo

Na zadnjem delu karoserije so bile izrazite polkrožne odprtine za dovod zraka, sprednje vzmetenje s torzijskimi drogovi in vzmetmi s hidravličnimi blažilniki so ruski strokovnjaki prekopirali pri Volkswagnu. Originalni sistem ogrevanja potniške kabine z bencinskim grelcem so razvili za ostre ruske zime in po tovarniških podatkih je bila temperaturna razlika pred in po segrevanju tudi do 80 stopinj Celzija!

ZAZ-966 so izdelovali do leta 1974, dve leti prej pa so zagnali še proizvodnjo modela ZAZ-968. Namenili so mu nov motor, ki je sprva dosegel 30 kilovatov (41 KM) nato pa 33 in 37 kilovatov (45 in 50 KM). V primerjavi s predhodnikom so bile opazne manjše zunanje spremembe, ropotajoči štirikolesni kozak pa je dobil še nove sedeže in dvokrožni zavorni sistem. Poznavalci vedo povedati, da je bil ta avtomobil odgovor na nemški NSU Prinz.

ZAZ

Cenovno ugoden za jugoslovanske kupce

Prav ta model je bil v okviru poplačila klirinškega dolga za razmeroma ugodno ceno na voljo tudi kupcem v nekdanji Jugoslaviji. V sezoni leta 1978 je na trg prišel model ZAZ-968M. Po obliki se je očitno razlikoval od predhodnikov, štrleči dovodi zraka so izginili, spremenjeni so bili tudi sprednji smerniki in nameščene kombinirane zadnje luči. Zaradi poenotenja proizvodnje avtomobilov v Sovjetski zvezi je ZAZ uporabljal številne elemente opreme iz vozil znamke Lada.

Model ZAZ-968M so izdelovali do 1. julija 1994, skupno je v letih 1960-1994 tovarno zapustilo 3.424.444 Zaporožcev.