Ste vedeli, da so ženske oblikovale teh 5 nepogrešljivih avtomobilskih tehnologij?

12. 2. 2022 | Darjo Hrib
Deli
Ste vedeli, da so ženske oblikovale teh 5 nepogrešljivih avtomobilskih tehnologij? (foto: Profimedia)
Profimedia

Kar nekaj danes popolnoma nepogrešljivih varnostnih elementov v avtomobilih so si dejansko zamislile ženske. Tu je 5 inovacij ženskih izumiteljic, brez katerih si sodobnega, uporabnega in varnega avtomobila niti ne znamo več predstavljati.

Brisalci

Mary Elizabeth Anderson (1866 – 1953) se je primarno sicer ukvarjala z nepremičninami in svojim rančem, a ima v svoji biografiji še en pomemben zaznamek. Leta 1903 so ji potrdili prvi patent za napravo za avtomatsko čiščenje avtomobilskega stekla, ki se upravlja iz notranjosti avtomobila. Povedano preprosto – podpisana je pod patent za brisalce.

Brisalci

Zamislila si ga je na potovanju v New York, kjer je opazila, da se morajo vozniki tramvajev za čiščenje zmrzali na prednjem steklu stegovati skozi okno, kar jih je izpostavljalo neprijetnim zunanjim elementom. To jo je navdahnilo z idejo, da vozila potrebujejo napravo, ki bo samodejno čistila vodo in sneg s prednjih stekel.

Leta 1903, ko so ji patent odobrili, na cestah sicer še ni bilo kaj dosti avtomobilov, tako da so brisalci prišli v širšo rabo šele leta 1913.

Smerniki in zavorne luči

Florence Lawrence, sicer zvezdnica nemih filmov, je nastopila v več kot 300 igranih projektih, s čimer je zaslužila dovolj denarja, da si je lahko kupila avtomobil. Morda se danes sliši smešno, a je bilo na začetku 20. stoletja zelo redko, da bi si ženske lastile svoje lastni avto.

Zavorne luči

Po letih eksperimentiranja je potem Florence Lawrence leta 1914 izumila prvi mehanski smernik in mehansko zavorno luč. S pritiskom na tipko v avtomobilu se je ob zadnjem odbijaču dvignila ali spustila zastavica, ki je druge obveščala, da voznik namerava zavijati levo ali desno. S pritiskom na zavoro pa je na zadnjem delu avtomobila skočila v vidno polje tablica z napisom STOP, kot namig, da se avtomobil upočasnjuje oziroma ustavlja.

Je pa Florence Lawrence v razvoju teh fantastičnih idej naredila veliko napako – svojih izumov ni patentirala. Zato so po lastništvu kasneje začeli posegati drugi, prevzeti pa so ga hotela celo nekatera večja avtomobilska podjetja.

Gretje

Gretje

Leta 1893 je mehanska inženirka Margaret Wilcox izumila grelnik za avtomobil. Zamisel je bila enostavna: iz odprtine, povezane z motorjem, je v notranjost avtomobila pihal topel zrak, tako da aristokratske voznike prvih avtomobilov tudi v najhladnejših dnevih med vožnjo ni (preveč) zeblo.

Preberite še: 55 avtomobilskih inovacij, ki so kočije spremenile v moderne avtomobile - Kje je meja?

Global Positioning System (GPS) - Navigacija

GPS

Včasih smo stavili na papirnate zemljevide, danes pa si potovanja brez GPS usmerjevanja niti nočemo več predstavljati. Morda vas ob tem preseneti, da je predhodnika današnjega GPSa izumila avstrijska igralka Hedy Lemarr.

Med drugo svetovno vojno je v sodelovanju z Georgom Antheilom izdelala brezžično tehnologijo za prenos informacij, ki je bila zaveznikom v pomoč pri boju z nacistično Nemčijo. Z manipulacijo radijskih frekvenc je izum omogočal prenos kodiranih sporočil, ki jih sovražniki niso mogli zaznati.

Prav ta izum, patentiran leta 1941, je bil potem dolga leta ignoriran, dokler ni svet vstopil v digitalno revolucijo. Takrat pa je patent postal temelj za izdelavo mobilnih telefonov, WiFi tehnologije in tudi GPS naprav.

Zavorne ploščice

Pads

Izum, pod katerega je podpisana Bertha Benz, žena in poslovna partnerica Karla Benza, ustanovitelja avtomobilske znamke, ki jo danes poznamo pod imenom Mercedes-Benz.

Zamisel za izum se ji je utrnila, ko je nekega dne sinove peljala na vožnjo po podeželju. Ugotovila je namreč, da se veliko ljudi še vedno boji avtomobilov, zato je s svojim družinskim izletom hotela dokazati, da je avtomobil kot izum uporaben in ima svoje mesto v prihodnosti človeške civilizacije. Na tej vožnji pa je potem dobila kar nekaj odličnih zamisli, ki so za vselej spremenile snovanje avtomobilov – med drugim si je tako zamislila, da bi zavorne ploščice imele dodatno plast zaščite za boljše trenje, kar je vodilo do izdelka, kot ga poznamo še danes.

Dodatno čtivo: Naše avtoceste čakajo všečne (in tudi manj všečne) posodobitve

Novo na Metroplay: "Naš največji uspeh je bil tudi strel v koleno" | Ivo Boscarol