Zbiranje podatkov iz avtomobilov - obetajo se velike spremembe!

Trije partnerji pozivajo Evropsko komisijo, naj pripravi posebno zakonodajo, ki naj bi določila splošna načela za dostop in uporabo podatkov, ki jih ustvarijo elektronski možganih v avtonomnih avtomobilih.

Zbiranje podatkov iz avtomobilov - obetajo se velike spremembe! (foto: Fraunhofer Institut) Fraunhofer Institut
25. 3. 2022

Evropsko združenje prometnih policij Roadpol, Evropsko združenje za raziskave in analizo nesreč (EVU) in  vodilna organizcija na področju inšpekcijskih pregledov vozil Dekra prepričujejo Evropsko komisijo, da dostop do podatkov o vozilih potrebujejo za opravljanje njihovih nalog kot so preiskave in analize prometnih nesreč, pregledii vozil in pregon kaznivih dejanj.

Policija potrebuje zanesljive podatke

»Evropske prometne policije imajo poleg svoje glavne naloge nadzora prometa pomembno nalogo preiskovanja prometnih nesreč. Vse več povezanih vozil na evropskih cestah pomeni resen vpliv na to nalogo,« pravi predsednik Roadpola Volker Orben. »Policija potrebuje dostop do zanesljivih podatkov o vozilih, da bi zagotovila forenzične dokaze, po možnosti s podporo zunanjih strokovnjakov. Namen preiskav je rekonstruirati, kako se je nesreča zgodila, kar je predpogoj za odločitev, kdo jo je povzročil. Avtomatizirana vozila nimajo voznikov, ki bi jih lahko vprašali, kako Je prišlo do nesreče in to je še en razlog, zakaj je dostop do podatkov o vozilih ključnega pomena,« dodaja Orben.

Za namene raziskav nesreč, pa tudi za ugotavljanje vzrokov prometnih nesreč, morajo biti podatki, ustvarjeni v vozilih, shranjeni v nevtralnih centrih za zaupanje in dostopni zakonitim upravičencem in to brez omejitev s strani proizvajalcev ali ponudnikov sistemov,« poudarja predsednik EVU Jörg Ahlgrimm. »Ne bo trajalo dolgo, da bomo ugotovili, ali je v določenem trenutku vozilo nadzoroval uporabnik ali avtomatiziran sistem. Organi morajo imeti v takih primerih enostaven in hiter dostop do ustreznih podatkov. Ko gre za morebitne okvare avtomatiziranih sistemov kot vzrok za nesreče, bo shranjevanje podatkov na nevtralnem mestu še posebej pomembno,« pravi Ahlgrimm.

Komu bo dovoljeno brskanje po podatkih?

Dostop do podatkov podpira tudi Stefan Kölbl, izvršni direktor Dekre: "Dostop do ustreznih podatkov v vozilu je bistvenega pomena, če želijo policija in tožilstvo ter organizacije za preglede vozil in strokovnjaki za analizo nesreč v prihodnosti opravljati svoje pomembno delo, saj bodo vozila vedno bolj avtomatizirana in povezana. To je zelo v interesu potrošnikov. Vloga občasnih tehničnih pregledov je zagotoviti, da so vozila v celotnem življenjskem ciklu varna, varovana in skladna z okoljskimi predpisi. To mora zajemati tudi funkcije, ki bi jih lahko spremenili s posodobitvijo programske opreme. Za preverjanje pravilne funkcionalnosti sistemov vozil, ki so odvisni od programske opreme, kot so napredni sistemi za pomoč vozniku in avtomatizirani sistemi za vožnjo, je ključnega pomena neodvisen in zaupanja vreden dostop do nespremenjenih in nefiltriranih podatkov,« poudarja Kölbl.

Vse tri organizacije ob tem dodajajo, da morajo lastniki oziroma uporabniki vozil vedeti kdo ima dostop do podatkov in da se vsak prenos podatkov lahko zgodi le s privolitvijo uporabnika, razen če se prenos podatkov nanaša na nujne naloge pristojnih institucij.