Ta legenda relija danes v osveženi podobi zasluženo počiva v garaži na Gorenjskem

5. 9. 2022 | Nika Arsovski
Deli

Tri besede, ob katerih se številnim avtomobilskim navdušencem naježi koža. O ikoni relističnega  športa sanjajo številni, le najbolj pogumni pa se odločijo, da ji vdahnejo novo življenje. Preberite si navdihujočo zgodbo prenove legendarnega avtomobila, ki je novi dom našel na Gorenjskem. 

Lancia delta HF Integrale je avtomobilska ikona, katere vrednosti se v zadnjem času vzpenjajo v višave. Leto in pol je trajala preobrazba omenjene Lancie, ta pa je bila vse prej kot preprosta.

Njena redkost, ikonični stas in nostalgija so zbiranje delov ter obnovo  dodobra otežili, zato je rezultat še toliko bolj hvalevreden.

Motivov za prenovo je veliko, a njen novi lastnik, podjetnik Miha Lavtar, želi predvsem prispevati k ohranjanju tehnično-kulturne dediščine, obenem pa dobro unovčiti nekaj prihrankov na računu in obenem v naložbi uživati.  

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Miha Lavtar (@lavtarmiha)

"Lancio Delto Integrale sem prvič ugledal na gorskih hitrostnih dirkah, ki sva jih obiskovala skupaj z očetom. Največkrat sva se zapeljala v Ilirsko Bistrico. Pa seveda neverjetni posnetki relijev in avtomobilov takratne skupine B, ki so poskrbeli, da se mi je ta avtomobil globoko vtisnil v spomin," pojasni svojo naklonjenost vozilu, ki je vse prej kot le-to.

Ultimativni reli avtomobil, ki je v svoji karieri osvojil vrsto svetovnih prvenstev (šest zaporednih kontruktorskih naslovov, op.p.), je močno zaznamoval zgodovino relija. Tako kot mnoge je tudi Miha prepričala atraktivnost avtomobila: "Pa seveda zvok turbine in brezčasna oblika. Pa kot prej omenjeno posnetki skupine A in skupine B, kjer so ti avtomobili z vso hitrostjo drveli po progi, ob osuplosti gruče ljudi in navijanju gledalcev. Noro! Lancia Delta Integrale je brez dvoma relistična ikona, ena najbolj prepoznavnih znamk v avtomobilizmu. No, vsaj bila je …"

Cene starodobnikov še danes pridno rastejo. Bistveni dejavnik pri vrednosti je njihova redkost, pomemben delež igra tudi ohranjenost. Prav zaradi rastočih cen starodobniki predstavljajo privlačno naložbo, ki jo je zaznal tudi Miha.

"Veliko vlogo je igralo dejstvo, da sem imel nekaj denarja, ki sem ga želel investirati. Trg starodobnikov se mi je zdel zanimiva izbira. Avtomobilizem mi je že od nekdaj zelo privlačen in moj vsakodnevni avto mi nudi dnevne užitke, Lancia Delta Integrale pa je po drugi strani delček zgodovine v moji zbirki. Pomembno se mi zdi, da na ta način prispevam k ohranjanju kulturno-tehnične dediščine," pove s ponosom in dodatno podkrepi svojo odločitev:

"V zlatu težko uživaš, v delnicah tudi bolj težko. Večina naložb pa je zgolj naložba, medtem ko mi je Lancia tudi v veselje in zabavo. Nekoč, v prihodnosti, bi jo rad postavil tudi v središče svoje domače pisarne ali ambienta. Tako mi ne bi služila le za vožnjo, temveč bi bila dobrodošla pridobitev prostora z bogato zgodovino."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by MAD BOYS GARAGE d.o.o. 🇸🇮 (@madboysgarage)

Ker sam ni poznavalec trga, je pomoč poiskal pri prekmurskih čarovnikih obnavljanja avtomobilov Mad Boys Garage. Lastnik garaže Aleksej Kulhavy je z veseljem pristal in skupaj sta se lotila iskanja popolnega avtomobila.

"Pomembno je poiskati vozilo, ki nudi dobro ravnovesje med ceno in ohranjenostjo. Če izberete zelo dotrajano vozilo, bo prenova precej dražja. Po drugi strani pa, če izberete dobro ohranjeno vozilo, bo njegova cena lahko vrtoglava, delež obnove pa zanemarljiv, Najbolje je poiskati vozilo, ki nudi pri tem dobro ravnotežje."

"Veste, ta Lancia Delta Integrale, letnik 1989 je bila za našo garažo praktično 'youngtimer' (op. mlajši starodobnik). Cene restavriranih se gibljejo med 50 in 70 tisočaki (dobro ohranjeni primerki zadnje evolucije pa že blizu 100.000), zato se splača avtomobil dobro obnoviti, saj mu s tem močno dvigneš tržno vrednost."

"Če ponazorim s primerom. Obnova motorja vas bo morda stala pet tisočakov, na trgu pa boste s tem praktično potrojili vrednost vozila," pojasnjuje Aleksej, ki mu že leta zaupa vrsta strank. S svojo ekipo namreč v delavnici prekmurskih ravnic dela čudeže.

Iskanje pravega avtomobila v primeru Lancie Delte Integrale je trajalo slabe pol leta. Zgodilo pa se je praktično čez noč.

"Z Mihom sva pogosto imela nočne seanse, izmenjave sporočil, pogovore. Moja žena je bila prepričana, da imam ljubico," smeje začne pripovedovati Aleksej, ki prizna, da je treba pri tem poslu sprejemati nagle odločitve, a ne prenagljene: "Vozila z dobrim razmerjem med ceno in ohranjenostjo, ki pridejo na trg, zahtevajo hiter odziv. Čas je pri tem odločilen, saj štejejo minute. Ko sem sredi noči zagledal oglas, sem ga v hipu posredoval Mihu, s katerim sva čez noč sprejela odločitev. Primerjala sva ponudbe, ki sva jih zbrala dotlej in uvidela, da je ta daleč najboljša. V Belgiji in drugod po Evropi imam lokalne partnerje, ki osebno preverijo stanje teh vozil, da ne kupimo mačka v žaklju."

Avtomobil je v primerjavi s številnimi starodobniki še dokaj mlad, zato si je kultni status prislužil tudi med mlajšo generacijo. Izbrana Lancia Delta HF Integrale je bila svoj čas razstavni model v avtohiši, za kar so jo prejšnji lastniki le deloma obnovili in pobarvali.

"Pri italijanskih vozilih obstajata dva izziva, prvi je elektronika, drugi pa 'pleh'. Obstajajo tipična mesta, kjer velja biti še posebej pazljiv. V tem primeru je šlo za stik blažilcev in karoserije, kjer je bilo ogromno rje. Če športnega avtomobila temeljito ne obnoviš, je lahko napaka usodna. To ni hec. Zato so bili naši posegi vse prej kot le lepotni, pozornost smo posvetili tudi varnosti voznika," razloži vodja podjetja Mad Boys Garage in doda, da gre za vozilo z 200 konjskimi močmi, turbo polnilnikom ter stalnim štirikolesnim pogonom.

Preberite si še: Nikoli ne uganete, kako star avtomobil vozi Vid Valič (in ne zamenja ga za nič na tem svetu)

Največ dela je bila - tudi zaradi rje - deležna karoserija, končni rezultat pa je vsota obdelave vrste detajlov in iskanja pravih delov. To je bilo vse prej kot preprosto. Trg za izbrani model je dokaj majhen, večina delov pa prihaja z rabljenih vozil, medtem ko novih praktično ni.

Temu primerne so tudi cene: "Vrednosti posameznih rabljenih delov so nerazumske. Recimo, ohišje za ročko menjalnika je bilo pri tem vozilu poškodovano, zato smo želeli najti rabljenega, a v dobrem stanju. Običajno bi cena za kaj takega znašala 80 evrov, v tem primeru pa kar 300 evrov. Dosti je bilo tudi dobaviteljev, ki delov enostavno niso želeli prodati, saj so jim pripisovali veliko zbirateljsko ali pa kar nostalgično vrednost. Ko komercialni ponudniki zaradi redkosti modela kažejo znake zbirateljskih, potem imaš problem."

Čeprav je bilo sprva začrtano, da bo obnova trajala kako leto, se je zaradi omenjenih okoliščin raztegnila na leto in pol. Izzivov pri obnovi torej ni manjkalo, končni rezultat pa je vsota dobrih živcev in močne motivacije. "Odločili smo se, da Mihu vozilo predamo kar na dirkališču, kjer bodo njegove vozne lastnosti resnično prišle do izraza."

"Edina možnost, da avto ob predaji ostane cel, je bila, da ga prestavimo na dirkališče Lindauring."

"Stari turbo motorji imajo dva obraza. Pri nizkih obratih vozijo kot fičo, zato misliš, da res ne gre nikamor. Od 3500 obratov naprej pa te kar prilepi v sedež. Kot bi imel drug avtomobil. Ta pospešek v sodobnih avtomobilih doživiš le redko, sploh glede na nizko težo vozila," pojasni Aleksej, ki je s pomočjo ekipe iz predaje naredil pravi dogodek.

Miha je v Prekmurje povabil svoje prijatelje in sodelavce, ki so dan preživeli ob vožnji gokartov in druženju, pika na i pa je bila predaja obnovljene Lancie.

In kako občutek po prvi vožnji opisuje novi lastnik?

"No, vedno pričakuješ kar največ, preveč. To pa še ne pomeni, da je bila prva vožnja razočaranje. Daleč od tega. Občutek je neprimerljivo drugačen od sodobnih avtomobilov, kar sem tudi pričakoval. Ko se usedeš za volan, je mogoče občutiti vse zgodbe, ki jih tako legendaren avtomobil nosi v sebi. Zavohaš vonj bencina.

Prevzame te nostalgija. Iskreno niti pomislil nisem, da bi ga 'teral' skozi ovinke, avtomobil je enostavno 'gušt'. Nisem strasten dirkač, ki bi bil pogost gost dirkališč. Rad pritisnem na plin, a Lancia bo bolj primerna za mirno vožnjo in užitek," pojasni Miha, ki je z mislimi že pri novem avtomobilu - Audi UrQuattro, letnik 1983: "Želim si namreč ustvariti zbirko ikoničnih reli avtomobilov, a pojdimo lepo postopoma."

Preberite še: Ne le Mercedes E 220 karavan in Rolls-Royce, pri Nataši Pirc Musar doma se skriva tudi tole vozilo, ki si ga ne more privoščiti kar vsak! (+ FOTO)

Priporočamo tudi: Čakajte malo, bo to drugi slovenski Pipistrel?!

Novo na Metroplay: "Ne obstaja tema, o kateri se ne bi smeli šaliti!" - Lado Bizovičar | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem