Tako se je razvijal najstarejši avtomobilski "obraz"

Njegova funkcija se je vselej spreminjala in se spreminja še danes.

Tako se je razvijal najstarejši avtomobilski "obraz" (foto: Mercedes-Benz) Mercedes-Benz
7. 9. 2022

Mercedes-Benz velja za najstarejšo avtomobilsko znamko na svetu, njihove avtomobile pa je običajno mogoče prepoznati že na prvi pogled. K temu veliko pripomore tudi maska hladilnika, ki na nek način daje avtomobilu tudi značaj oziroma obraz. Tega pri Mercedesu zdaj, ko se 'privajajo' na električne avtomobile, poustvarjajo povsem na novo, prvega pa so ustvarili šele precej po prihodu prvega avtomobila leta 1889.

Začetki oblikovanja avtomobilskih hladilnikov pri Mercedesu segajo v leto 1900, ko je Wilhelm Maybach predstavil prvi hladilnik s kovinskim satovjem, s katerim so rešili težavo pregrevanja motorjev z notranjim zgorevanjem. Omenjena tehnična novost je omogočila izdelavo bolj zmogljivih motorjev, saj pregrevanje ni bilo več težava, nov element, postavljen povsem na sredino sprednjega dela avtomobila, pa je radikalno spremenil njegov videz.

Prvi model, ki je dobil takšen hladilnik, je bil 35 PS (ime označuje moč motorja v 'konjih'). Hladilnik je bil postavljen vodoravno. Takšna postavitev je značilna za večino avtomobilov, izdelanih do leta 1930. Nov hladilnik je omogočil, da so pri Mercedesu lahko količino vode v hladilnem sistemu zmanjšali za polovico, kasneje pa še več. Sčasoma so se nato pojavili še klinasti hladilniki, ki so bili zaradi kompleksne izdelave rezervirani za zmogljivejše avtomobile.

Čeprav je bil prvi hladilnik predstavljen že leta 1900, je Mercedes izdelal šele leta 1931. Prava zaščitna mreža, nameščena pred hladilnik, ki je povezana s pokrovom motorja, je poskrbela še za dodatno izboljšan videz vozila.

Kromirana maska je tako postala obvezen del vseh novih Mercedesov, sčasoma pa je njen videz postajal vse bolj dovršen. Maske so namreč začele postajati vse nižje in širše, kar je bilo v skladu s trendi. Ti so namreč narekovali nižji motor pokrova, ki je na eni strani prinašal boljšo aerodinamiko, na drugi pa večjo varnost za pešce. Ta trend se je pri limuzinah začel kazati v 60. letih, še nekoliko prej, z modelom 300 SL pa tudi pri športnikih.

Športen videz maske je še posebej do izraza začel prihajati v 90. letih in v začetku tisočletja s poplavo novih modelov. Pri Mercedesu so ob tem bolj klasičnim izvedbam avtomobilov namenjali maske z vodoravnimi kromiranimi letvicami, športni modeli pa so imeli na sredino maske umeščeno prepoznavno trikrako zvezdo.

Z modeli družine EQ je potreba po hladilnikih in maski motorja izginila, svež zrak za klimatsko napravo pa lahko v vozilo vstopi tudi skozi spodnji del odbijača. A maska vseeno ostaja in je pomemben del avtomobila. Še vedno mu namreč daje videz (zdaj oplemeniten tudi s pasom LED na zgornjem robu), hkrati pa služi kot 'skrivališče' številnih senzorjev, zato se nikakor še ne bo poslovila.