Tovorna kolesa: vrnitev v preteklost ali pot v prihodnost?

Število paketnih pošiljk vztrajno narašča, vse več pa je tudi sodobnih tovornih koles z električnim ali celo z vodikovim pogonom  za dostavo na zadnjem kilometru

30. 9. 2022

Leta 1950 je le tretjina ljudi živela v mestih, danes je v mestnih okoljih že več kot polovica človeštva in številka še narašča. Množična urbanizacija otežuje dostave v urbanih središčih, zato so proizvajalci transportnih sredstev primorani iskati nove rešitve in ena izmed njih je tovorno kolo. Ne glede na to, ali blago prihaja od blizu ali daleč, so največje dostavne  ovire kot so ozki vozni pasovi, oddaljena stanovanjska območja in natrpana območja za pešce, vselej na koncu, na zadnjem kilometru pred dobavo naročniku.

Samo v letu 2018 je bilo po Nemčiji dostavljenih okoli 3,5 milijarde paketov, kar je več kot dvanajst milijonov na delovni dan. Invazija paketov naj bi se vsako leto povečala za skoraj pet odstotkov Tovorna kolesa, ki so videti kot dostavna vozila iz preteklosti, se v resnici ponujajo kot transportno vozilo, ki  bi lahko preseglo omenjene urbanistične ovire, predvsem pa zaradi električnega pogona ne bi obremenjevala okolja.

Zanimanje hitro narašča

Dostavna kolesa so prevladovala v mestnem prometu v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja uporabljali so jih obrtniki, peki in kurirji, s pojavom avtomobilov pa so izginili s prizorišča. Uporaba je  ponovno zaživela na Nizozemskem in Danskem v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Danes je v Nemčiji za tovorna kolesa specializiranih približno 60 proizvajalcev. V letu 2018 so jih prodali približno 40.000. in skupaj predstavljajo štiri odstotke vseh prodanih e-koles, kar pomeni, da ostajajo nišni izdelek. Toda tovorna kolesa so vse bolj priljubljena, zlasti kot alternativa mestnim avtomobilom ali majhnim dostavnikom. V Nemčiji zdaj spodbujajo nakup z bonusi in davčnimi ugodnostmi.

V berlinskem okrožju Prenzlauer Berg je pet največjih nemških dostavnih podjetij, vključno s Hermesom, DHL in DPD, eno leto testiralo dostavo s tovornim kolesom. Vsak dan je bilo v uporabi do enajst. V projektu KoMoDo je bilo prevoženih skupno 38.000 kilometrov in dostavljenih 160.000 paketov. Cilj je bil preizkusiti alternativni koncept za mestni dostavni promet. Sredi leta 2019 so sodelujoča podjetja ugotovila, da so za ta pristop predvidena predvsem območja z visoko gostoto in ustreznimi paketi

Tovorna kolesa postajajo pametna

Naraščanje zanimanja za tovorna kolesa so opazili tudi proizvajalci vozil. Volkswagen je na sejmu gospodarskih vozil IAA 2018 predstavil lastno električno tovorno kolo. Podjetje je razvilo VW Cargo e-Bike s samodejnim menjalnikom in električnim motorjem, vse skupaj pa je povezano z litij-ionsko baterijo z dosegom 100 kilometrov. Dvokolesna sprednja os lahko nosi bodisi nakladalno ploščad, otroški voziček ali 500-litrski tovorni zaboj. Vozilo lahko prevaža do 210 kg (vključno z voznikom. S samo 89 centimetri širine se Cargo e-Bike zlahka prebije skozi ozke pasove in cone za pešce. Debele pnevmatike zagotavljajo dodatno udobje pri vožnji.

Podjetje Rytle združuje e-tovorna kolesa s patentiranimi sistemi polnilnih omaric in urbanimi vozlišči, da ustvari popoln omrežni sistem. Obstaja tudi model z induktivno (brezžično) polnilno postajo. To je zelo napredna tehnologija za tovorno kolo, ki spominja na rikšo. Toda namesto potnikov se lahko zadek preprosto spremeni v majhen zabojnik, visok skoraj dva metra. Odvisno od dostave, se škatle naložijo vnaprej in voznik jih nato odpelje od različnih polnilnih postaj – vozlišč – do cilja. Start-up sodeluje tudi z DLR (nemški vesoljski center) pri modelu, ki uporablja gorivne celice. Rezervoar za vodik, ki se hitro napolni, bi moral zadostovati za ves dan, ne da bi bilo treba polniti vozilo ali zamenjati baterijo. Zaradi svoje modularne konstrukcije se lahko tehnologija uporablja v obstoječih oblikah tovornih koles.

Posebnost treh komponent – ​​tovornega kolesa, zabojnika in pesta – je njihova povezava prek visoko inteligentne programske opreme. V sodelovanju s strokovnjaki za IT v Bangaloreju v Indiji je Rytle razvil »komunikacijo med stroji«. V kombinaciji s pametnimi telefoni lahko vozlišča, kontejnerji in "Movr" kadar koli prenašajo vsebino, lokacijo in druge podatke. Tehnologija je zasnovana tako, da lahko kurirji delajo s pametnimi očali. Pogledajo v škatlo in kode QR jim pokažejo, kateri paket morajo izbrati naslednji. Tako vozniki točno vedo, kaj prevažajo. Hkrati »Movr« sistemu nenehno dobavlja informacije o svojem statusu, lokaciji in profilu uporabe, tako da lahko prejemniki spremljajo svoje pošiljke na spletu. To pomeni, da bodo pošiljke in paketi hitreje prispeli na prag strank – in to ne le v božičnem času. Navsezadnje se tovorna kolesa, kot sta »Movr« in VW-jev »Cargo e-Bike«, zadnji kilometer večinoma držijo stran od cest – preprosto uporabljajo kolesarske steze.