Tričetrt stoletja nizozemskega navdiha za sodobne tovornjake

Nizozemski DAF je zaslužen za uveljavitev številnih inovacij pri tovornih vozilih, ki so postala varnejša, udobnejša in bolj ekonomična

 Letos praznuje častitljiv jubilej tudi nizozemski DAF. Uveljavljeni proizvajjalec tovornih vozil, ki ima za seboj  75 let zgodovine, se je preizkusil tudi z majhnimi avtomobili z menjalnikom, ki bi jih teoretično lahko poganjal nazaj enako hitro kot naprej. Njihovih avtomobilov že zdavnaj ni več, tovornjake pa še vedno izdelujejo z navdihom sodobne tehnologije.

DAF

Temeljni kamen DAF-a je bil položen leta 1928. V prvih letih je bilo podjetje v Eindhovnu znano kot »Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatieinrichting«. V zgodnjih tridesetih letih prejšnjega stoletja je Strojna delavnica spremenila proizvodnjo in postala Van Doorne's Aanhangwagenfabriek - ali na kratko DAF.

DAF

Od prikolic do tovornjakov

Ko je po vojni povpraševanje po transportu v Evropi eksplodiralo, je DAF hitro vzpostavil proizvodno linijo za prikolice in polprikolice in naredii konkretne načrte za izgradnjo tovarne tovornjakov. Leta 1949 je bil predstavljen A 30, tritonski tovornjak, namenjen predvsem domačemu trgu, katerega masko hladilnika je krasilo sedem značilnih kromiranih črt.

DAF

Sledila sta modela A 50 in A 60 (pet in šesttonski tovornjaki), leta 1950 se je pojavil tudi enotonski dostavnik poimenovan A 10. Število modelov je hitro naraščalo, vključno z vozili s posebno šasijo za prekucnike in smetarske tovornjake ter številnimi vojaškimi tovornjaki. Sprva so vsi tovornjaki s tekočega traku prihajali le kot šasije z motorjem, medtem ko je bila izdelava  kabin še vedno v rokah proizvajalcev karoserij. To se je spremenilo leta 1953, ko je DAF začel proizvajati lastne kabine. Tistega leta je iz A 10 nastal tudi poltovornjak A 107.

DAF

Med prvimi s turbinskim polnilnikom

Leta 1955 je tovarna praznovala 10.000. proizvodni primerek šasije in pridobila naročilo nizozemske vojske za 3600 vozil. Kmalu zatem je znamka začela razvijati in izdelovati tudi lastne dizelske motorje. DAF je bil eden prvih proizvajalcev, ki je svoje tovornjake opremil s turbo kompresorjem na pogonskem sklopu za doseganje dodatne moči in večje učinkovitosti.

Leta 1957 je DAF predstavil DO, tovornjak z značilno zasnovo in desettonsko zadnjo osjo, razvitoposebej za to serijo. Zaradi tega je bil DO še posebej primeren za težke in mednarodne prevoze, ki so postajali vse bolj priljubljeni. Druga generacija DO je že imela osnovno ležišče, ki je bilo takrat popolna novost.

DAF

V začetku šestdesetih let je nizozemski proizvajalec tovornjakov ponovno presenetil, tokrat z modelom 2600, tovornjakom, ki je bil še bolj usmerjen v mednarodni transport. Kabina je bila takrat revolucionarna, s kvadratno obliko sta se povečala prostor in udobje za voznike, ki so bili včasih več tednov zdoma. V voznikovi kabini je bilo prostora za posteljo in po potrebi celo za pograd. Velika okna so prepuščala veliko svetlobe in nudila nenavadno širok pogled na vse strani, kar je izboljšalo varnost.

Leta 1970 sta bile predstavljeni seriji F 1600 do F 2200, ki sta bile opremljene z nagibno kabino. To je olajšalo vzdrževalna dela in povečalo udobje, saj je bil motor, zaprt v kabini, manj hrupen. Tudi tu so se Nizozemci izkazali za pionirje v industriji. Leta 1973 je povsem nov tovornjak za dolge razdalje 2800 zamenjal 2600 z dvema standardnima ležiščema in visoko stopnjo udobja. Sledila sta mu modela 3300 in 3600. DAF je bil tudi prvi proizvajalec, ki je uvedel turbopolnilnik z vmesnim hladilnikom za večji navor, večjo moč in manjšo porabo goriva.

DAF

V osemdesetih nov zagon

V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je DAF s predstavitvijo modela 95 dal nov zagon prevozu na dolge razdalje in prevozu težkih tovorov. Tovornjak je bil lahko opremljen z izjemno visoko streho za še več prostora in udobja. DAF je predstavil tipe 65, 75 in 85 za regionalni in nacionalni transport.

Ta serija vozil  in njeni nasledniki, CF in XF - so v naslednjih letih zasloveli v Evropi in postajali vse bolj priljubljeni. Enako je veljalo za serijo LF, ki je na trg prišla na prelomu tisočletja in je bila namenjena regionalni in lokalni prodaji. Leta 2010 je bil DAF prvi proizvajalec, ki je predstavil hibridni tovornjak. LF Hybrid je zmanjšal porabo goriva in emisije CO2 za približno 20 odstotkov zaradi uporabe električnega motorja v mestnih območjih. Osem let pozneje je na trg prišel CF Electric, prvi popolnoma električni tovornjak evropskega proizvajalca.

DAF

Ko so konec leta 2020 začeli veljati novi predpisi za teže in dimenzije tovornjakov, ki jih je pripravila Evropska unija, je bil DAF Trucks ponovno prvi proizvajalec, ki je izkoristil novo regulative. Omogočala je nekoliko daljše voznikove kabine, kar med drugim širi prostor za aerodinamične podrobnosti. Poleg tega se lahko vetrobransko steklo še bolj potegne navzdol, kar izboljša vidljivost in s tem varnost

Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj