Podatek, da je vozni park v Sloveniji iz leta v leto starejši, ni nobeno presenečenje. Ta trend zaznavajo po celi Evropi, zlasti zdaj, ko se je začela (prisilna) elektrifikacija avtomobilov in so ti še vedno zelo dragi. Poglejte si še nekaj zanimivih statističnih podatkov s področja pormeta...
Pri nas je v letu 2022 delež registriranih osebnih avtomobilov, ki so stari 12 let in več, znašal kar 44,1 odstotka, delež vseh registriranih motornih vozil, ki so stara 12 let in več, pa celo 46,1 odstotka. Povprečna starost osebnih avtomobilov, registriranih v Sloveniji v letu 2022, je bila 10,9 leta, kar je več kot dve leti več kot še pred 15 leti.
In trend kaže, da se bo vozni park le še staral. Najnižja povprečna starost osebnih avtomobilov je bila v osrednjeslovenski statistični regiji (10,2 leta), najstarejši vozni park pa so imeli v goriški statistični regiji (12,6 leta). Zato tudi vedno manj vozil roma v razgradnjo, kar izboljšuje tudi stopnjo motorizacije pri nas: ta se je namreč v 2022 povišala za 1,5 odstotka in je znašala rekordnih 572 osebnih avtomobilov na tisoč prebivalcev, v minulem letu pa je ta delež še malce večji. Kot že več let doslej je bila najvišja v goriški statistični regiji (635), najnižja pa v zasavski (544), pri čemer se je najbolj zvišala v podravski statistični regiji.
Avtomobili najpogostejše prevozno sredstvo
Na slovenskih cestah so v 2022 opravili več voznih kilometrov kot leta 2020 in 2021, ko je bila država v objemu oandemije. A vseeno v 2022 še nismo dosegli kilometrov kot pred pandemijo. Domača in tuja cestna motorna vozila so v letu 2022 opravila 20,5 milijarde voznih kilometrov, kar je za 7,7 odstotka več kot leto prej.
Pri tem so osebni avtomobili opravili 82 odstotkov voznih kilometrov. Vozila, registrirana v Sloveniji, pa so doma in v tujini opravila kar 21,5 milijarde voznih kilometrov, pri čemer so osebni avtomobili opravili 77,3 odstotka ali 16,6 milijarde voznih kilometrov.
Kaj pa varnost na cestah?
Agencija za varnost prometa (AVP) je v analizi prometne varnosti za leto 2023 ugotovila, da je policija na naših cestah zabeležili skupaj 19.780 prometnih nesreč ali šest odstotkov več kot v letu 2022.
Nesreč je torej celo nekaj več, kar prispeva tudi vse gostejši promet in z njim posledično večja nervoza za volanom. Nekaj več je bilo tudi prometnih nesreč s telesnimi poškodbami, vsega skupaj pa je tragično umrlo 82 udeležencev cestnega prometa ali trije manj kot v letu 2022, kar pomeni štiriodstotni padec števila izgubljenih življenj. To pa pomeni, da je vožnje postala vseeno nekaj varnejša oziroma da so se hitrosti pri nesrečah malce zmanjšale, tudi zaradi že omenjene gneče, ki ima tako dvojni učinek.
Delamo več kot dva meseca za manjši avto
V EU je bilo leta 2021 več kot 310 milijonov avtomobilov, samo lani so prodali skoraj 13 milijonov novih. Na prvem mestu ostaja Nemčija s 16 odstotki celotnega evropskega voznega, Slovenija je v okoli 0,5 odstotka bolj pri repu razpredelnice na 25. mestu. Stopnja motorizacije v Evropi je znašala povprečno 560 osebnih avtomobilov na tisoč prebivalcev EU in je najvišja do zdaj.
Pri tem se Slovenija s povprečno 572 osebnimi avtomobili na tisoč prebivalcev uvršča na 12. mesto. In še zanimivosti: za nakup novega avtomobila, kot je na primer Renault Clio, mora povprečen Slovenec delati 1880 ur ali približno dva meseca in pol, toliko kot leta 2018. Še leta 2020 je bilo za to potrebnih 1670 ur. Za zavarovanje vozil pa na leto pri nas prebivalci plačajo okoli 583 milijonov evrov.
Preberite še: