Od tehnologij, ki jih več kot tričetrt stoletja po njihovi predstavitvi proizvajalci še danes vgrajujejo v nove avtomobile, do skorajšnjega propada podjetja in naposled združitve z največjim konkurentom.
Citroën je avtomobilska znamka, ki v svoji skoraj stoletni zgodovini (podjetje je bilo ustanovljeno leta 1919) doživelo več vzponov in padcev, a brez dvoma je v zgodovini pustilo pečat z neštetimi izumi in nenazadnje tudi z uradno najboljšim avtomobilom dvajsetega stoletja. Danes je Citroën skupaj s Peugeotom in Oplom del ene izmed največjih avtomobilskih korporacij – PSA – a vrnimo se v čas, ko se je vse skupaj začelo.
Eden izmed najpomembnejših datumov je brez dvoma 5. februar 1878, ko se je rodil zadnji izmed petih otrok v premožni judovski družini Citroën s koreninami na Poljskem, André Citroën. Oče se je ukvarjal s preprodajo diamantov, z ženo pa se je iz Varšave v Pariz preselil pet let pred rojstvom Andréja, ob tem pa je priimek spremenil iz Citroen v Citroën. Citroen je namreč priimek, ki ga je nosil Andréjev dedek, ki se je pred tem na Nizozemskem ukvarjal s prodajo tropskega sadja, Citroen pa v prevodu pomeni ‘limona’.
Zobnik kot navdih za logotip
Da se je mladi Citroën odločil za poklic inženirja, je v veliki meri pripomogel francoski pisatelj Julius Verne in pa Svetovna razstava v Parizu, v sklopu katere je bila zgrajena tisti čas najvišja stavba, Eifflov stolp. Leta 1896 se je zato vpisal na pariško Politehnično univerzo, študij pa je zaključil leta 1900. Kmalu po tem se je odločil za obisk Poljske, domovine svoje matere, kjer je naletel na revolucionarno rešitev nekega lokalnega mizarja: sklop zobatih koles, kjer so zobniki postavljeni v obliki črke V, zaradi česar je njihovo delovanje veliko tišje. André Citroën se je odločil na nakup patenta, hkrati pa mu je omenjeno odkritje služilo tudi kot navdih za izdelavo logotipa.
V prihodnjih letih se je André v Franciji uveljavil kot priznan inženir, med drugim je bil že leta 1906 pri vsega 28 letih direktor avtomobilske tovarne Mors, med prvo svetovno vojno pa si je ugled strokovnjaka za proizvodne procese priskrbel z izdelavo orožja. Z izdelavo avtomobilov je nato nadaljeval tudi po koncu vojne. Z namenom izdelave parnih avtomobilov se je združil s Paulom Sicaultom, predsednikom Renaulta in še z nekaterimi drugimi avtomobilskimi strokovnjaki v Franciji. Projekt pa žal ni bil finančno vzdržen, zato so se vse strani razšle, Citroën pa je ustanovil lastno avtomobilsko podjetje, preprosto poimenovano – Citroën.
Takojšen uspeh in začetek inovacij
Kot uradni datum ustanovitve podjetja Citroën velja 11. 4. 1919, že 7. julija istega leta pa je na cesto zapeljal prvi avtomobil. Ta je bil preprosto poimenovan Type A, z 1,3-litrskim motorjem in 10 'konji' pa je dosegal najvišjo hitrostjo 65 kilometrov na uro. Omenjeni avtomobil je že na začetku naletel na dober odziv javnosti. Že v prvem letu proizvodnje se je tako za nakup odločilo preko 10.000 kupcev, poleg tega pa je služil kot osnova za prihodnje modele 5hp in Type B.
Kot smo zapisali že v uvodu je Citroën poznan tudi po inovacijah in ena izmed prvih, ki jo, jasno v nekoliko drugačni podobi, poznamo še danes, je prometna signalizacija oziroma prometne table, ki opozarjajo na nevarnosti na cesti. 20. februarja je namreč francosko podjetje pričelo z izdelavo emajliranih prometnih znakov, ki so bili postavljeni po Franciji, prepoznavni pa so bili po Citroënovemu logotipu na spodnjem delu.
Druga inovacija, ki jo je francoski proizvajalec uvedel pri svojih avtomobilih, je bila karoserija, ki je bila od leta 1924 in s prihodom modela B10 prvič v celoti jeklena in ne več iz kombinacije lesa in jekla. Dve leti kasneje je nato sledil še B15, prvi francoski avtomobil z zaprto kabino. Citroën tako že leta 1926 zaposluje 31.000 delavcev, ki dnevno izdelajo 400 avtomobilov – vsak tretji v Franciji izdelan avtomobil na pokrovu motorja nosi slavni logotip, povzet po zobniku, ki ga je pred toliko leti Andrë Citroën prvič uzrl na Poljskem.
Očitno je postajalo, da Francija postaja premajhen trg za novo znamko, zato so kmalu pričeli s širitvijo na tuje trge in tako je podjetje že leta 1932, 13 let po predstavitvi prvega avtomobila, postalo četrti največji avtomobilski proizvajalec na svetu. Z dobro popotnico so tako dve leti kasneje predstavili enega najpomembnejših avtomobilov v svoji zgodovini, model 7CV, bolj znanega pod imenom Traction Avant. Avtomobil je namreč predstavil nekatere revolucionarne rešitve, ki so še danes v uporabi: samonosno karoserijo, neodvisno vzmetenje, hidravlične zavore na vseh štirih kolesih, sprednji kolesni pogon in gumijaste nosilce motorja. V 23 letih je bilo v treh različicah izdelanih 760.000 avtomobilov. A nad podjetje so se začeli zgrinjati črni oblaki.
Skorajšnji propad podjetja
Kljub zagonu Traction Avanta se je Citroën konec istega leta znašel v hudih finančnih težavah, pri reševanju katerih je sodelovala celo vlada, ki je glavnega investitorja, gumarskega velikana Michelin, zaprosila za odpis dolgov. Do omenjene poteze je na koncu tudi prišlo, Michelin pa je s to potezo prevzel nadzor nad podjetjem. Leta 1935 je nato za posledicami bolezni umrl André Citroën, a bolj kot to je na razvoj podjetja vplivala napoved avtomobila, ki je za vedno spremenil podobo znamke: Citroëna 2CV ali 'Spačka'.
Pri zasnovi avtomobila, ki ga brez težav lahko obravnavamo kot francoski ekvivalent Volkswagnu, so imeli inženirji postavljene jasne zahteve. Izdelati so morali avtomobil, ki bi lahko udobno prevažal štiri osebe in 50 kilogramov prtljage, dosegel končno hitrost vsaj 60 kilometrov na uro in pri tem porabil 3 litre goriva na 100 kilometrov. Prvi prototipi so na cesto zapeljali leta 1938, žal pa se je (tako kot v Nemčiji) v razvoj 'vmešala' 2. svetovna vojna, zaradi katere je bila tovarna kar dvakrat bombardirana. Prvi 2CV-ji so tako zapeljali na cesto šele 7. avgusta 1948, v proizvodnji pa je model ostal vse do leta 1990. Izdelanih je bilo preko pet milijonov vozil.
Nastanek 'boginje' in združitev s Peugeotom
Povojno okrevanje Citroëna je bilo počasno. Medtem, ko so predstavili model 2CV in dostavnik HY, se je proizvodnja le počasi večala, v njej pa je še vedno ostajal ostareli Traction Avant. Deset let po koncu vojne pa je sledila prava revolucija v obliki modela DS. 12.000 avtomobilov je bilo prodanih zgolj prvi dan pariškega avtomobilskega salona, ki se je začel 6. oktobra 1955. Revolucionarna oblika in tehnologija sta ponovno obudila duh Traction Avanta. V dvajsetih letih proizvodnje modela je Citroën v njem predstavil hidravlično-pnevmatsko vzmetenje, elektronski vbrizg goriva in luči, ki so sledile položaju volanskega obroča. Preko 1,45 milijona vozil je bilo narejenih do leta 1975, predstavljal je priljubljeno prevozno sredstvo visokih državnikov, med drugim tudi generala Charlesa De Gaulleja, ki je po zaslugi avtomobila leta 1962 preživel atentat. DS je bil leta 2009 razglašen za najlepši avtomobil vseh časov.
Vse je kazalo, da se je Citroën vrnil na pota uspeha in predvojne slave – a le navzven. Podjetje se je znašlo v vse večjih težavah, ki so bile posledica pomanjkanja modelov v paleti, slabih finančnih potez in pa strožje avtomobilske zakonodaje v ZDA, zaradi katere se je moralo podjetje celo umakniti iz omenjenega trga. Kljub predstavitvi modela GS leta 1970, s katerim je podjetje po prodaji celo prehitelo Peugeot, je Citroën naposled leta 1974 bankrotiral. A kot vitez na belem konju se je nato pojavil ravno Peugeot, ki je od Michelina do 9. aprila 1976 kupil skupno 89,95 odstotka podjetja. Ustanovljen je bil koncern PSA, znotraj katerega pa je Citroën vse do danes uspel obdržati veliko mero inovativnosti in smisla za dizajn – zaščitnega znaka znamke vse od začetkov leta 1919.
Jure Šujica
Foto: Arhiv AM, Citroën, Profimedia