Zgodovina: Fiat - vedno na vrhu

1. 3. 2018 | Jure Šujica
Deli

Zgodba o podjetju, ki je skozi svojo zgodovino pustilo pomemben pečat tako na tleh kot v zraku in vodi.

V zadnjih tednih smo v rubriki zgodovina avtomobilskih znamk predstavili že več italijanskih znamk, od Ferrarija do Alfe Romeo, prejšnji teden se je na 'predstavitvi' znašla tudi Lancia. Skrajni čas je že torej, da predstavimo znamko, ki je krojila usodo vseh treh omenjenih podjetij in že dolgo velja za največje italijansko avtomobilsko podjetje – Fiat. Kako je torej nastalo slavno avtomobilsko podjetje, ki od leta 2014 z nakupom Chryslerja pomembno vpliva tudi na avtomobilsko industrijo v ZDA?

Fiat je že dlje časa največji avtomobilski proizvajalec v Italiji. Pri tem mu seveda močno pomaga, da je nastal v prvem obdobju, ob razcvetu avtomobilskih znamk v Evropi, ki se je začel v zadnjih letih 19. stoletja skupaj s podjetji, kot so Peugeot, Opel in – jasno – Mercedes-Benz. Za njegov nastanek je odgovoren Giovanni Agnelli, italijanski poslovnež iz vplivne družine iz Villar Perose, majhnega mesteca v pokrajini Piemont, ki je v zahodnem delu Italije, nedaleč stran od meje s Francijo.

Od župana do avtomobilskega magnata

Leta 1866 rojeni Giovanni se je rodil v premožno družino. Oče je bil namreč župan domačega mesta, a je kmalu, le pet let po sinovem rojstvu, umrl. Vseeno pa z vidika kariere na Giovannija to ni preveč vplivalo, saj je sledil očetovim stopinjam in po koncu študija na univerzi San Giuseppe v Torinu tudi sam postal župan domačega mesta. To funkcijo je prevzel leta 1895 pri starosti komaj 29 let in jo zadržal kar 50 let, vse do svoje smrti 16. decembra leta 1945.

Kmalu po nastopu županske funkcije je Giovanni naletel na zanimiv izum, narejen v Nemčiji, ki so ga takrat imenovali kočija brez konj. Agnellija je hitro začel zanimati nov izum in kot poslovnež z žilico inženirja je začel razmišljati o tem, da bi tudi sam izdelal tovrstno napravo. Kmalu, leta 1898, je spoznal grofa Emanuela Cacherana, ki je ravno takrat iskal vlagatelje za ustanovitev avtomobilskega podjetja. Agnelli se je seveda pridružil, za projekt namenil takratnih 400 ameriških dolarjev (danes slabih 10 tisoč evrov) in 11. julija 1899 je bilo ustanovljeno novo avtomobilsko podjetje z imenom Fabbrica Italiana di Automobili Torino ali krajše FIAT.

Fiat je proizvodnjo začel kmalu po ustanovitvi in še istega leta je na ceste zapeljal prvi avtomobil, model 4HP. Avtomobil se je izkazal za zelo priljubljenega in že leta 1900 je podjetje proizvodnjo preselilo v prvo tovarno, v kateri je delalo 35 delavcev, prvo leto pa naj bi izdelali 24 avtomobilov. Leta 1902 je krmilo podjetja prevzel Agnelli in proizvodne številke so skokovito začele rasti. Podjetje je tako do leta 1906 proizvedlo že 1.149 avtomobilov sedmih različnih modelov z močjo vse do 130 'konjev'. Za tisti čas velike proizvodne količine so podjetju dvignile apetite in začelo se je širiti po Evropi in vse do Združenih držav Amerike, kjer je leta 1910 odprlo prvo tovarno.

Fiat se usmeri v dirkanje

Drugo desetletje so v podjetju zaznamovali vojna in dirkaški uspehi. Podjetje je namreč zmagovalo na vseh mednarodnih dirkah, tudi na legendarni dirki za 500 milj Indianapolisa, kar je še povečalo njegovo slavo in ugled. Proizvodno paleto so medtem razširili na eni strani na manjše avtomobile (Fiat Zero), na drugi pa na tovornjake. Ob začetku prve svetovne vojne so jih italijanski vojski dostavili kar 20 tisoč. Povpraševanje po njihovih vozilih in pozneje letalskih motorjih med vojno je tako le še pospešilo proizvodnjo, ki se je leta 1917 preselila v danes legendarno tovarno Lingotto. Na njeni strehi je podjetje izdelalo pravo testno stezo za avtomobile.

Po koncu vojne je bilo podjetje že zelo spoštovano tako v tujini kot doma, kjer je postalo simbol industrializacije, svojo dejavnost pa je začelo širiti na področje navtike in agrotehnike, saj je začelo izdelovati prve motorje za plovila in traktorje (te so pozneje za podjetje Fiat do leta 1985 izdelovali tudi v železarni Štore). Proizvodnja letalskih motorjev se je medtem nadaljevala in leta 1934 je Francesco Agello s hidroplanom Macchi-Castoldi M.C.72 dosegel hitrost 709 kilometrov na uro – rekord, ki ga v tem razredu letal ni uspelo preseči nikomur več.

Rast in razvoj tudi med vojno

Tako kot prva tudi druga svetovna vojna za Fiat ni prinesla pretirane krize. Res je, da je podjetje proizvajalo manjše število osebnih avtomobilov, se je pa zato kar za petkrat povečala proizvodnja tovornih vozil, poleg tega pa vztrajno raste proizvodnja navtičnih in letalskih motorjev. Konec vojne so zato Italijani pričakali pripravljeni z novimi modeli avtomobilov in nadaljnjo rastjo podjetja. Leta 1949 je bilo tako v Fiatu zaposlenih že 71 tisoč delavcev.

Uspehi v petdesetih in šestdesetih letih so bili za Fiat ključni, saj je proizvodnja v tem obdobju skokovito naraščala in sredi šestdesetih let že presegla 1,7 milijona osebnih vozil na leto. Te so izdelovali v šestih tovarnah po Italiji, tovarna pa je bila za potrebe tamkajšnjega trga narejena tudi v Rusiji. Hkrati so sledile inovacije na različnih področjih. Prav Fiat je namreč izdelal prvi nagibajoči se vlak z imenom Pendolino, sledila je izdelava prvega helikopterja in letal za zvezo NATO, v devetdesetih letih pa je Fiat prek znamke Alfa Romeo predstavil prvi dizelski motor s skupnim vbrizgom goriva.

Velika rast podjetja je pomenila večje finančne prilive in v sedemdesetih letih je podjetje začelo postopek prevzemanja slabše postavljenih avtomobilskih podjetij, kot so Lancia, Ferrari in Alfa Romeo. V devetdesetih letih je pod okrilje Fiata prišel še Maserati, leta 2010 Zastava, po izbruhu svetovne gospodarske krize leta 2008, ko je v težave zašla ameriška korporacija Chrysler, pa se je Fiat odločil še za nakup te. Leta 2014 je tako nastalo novo podjetje Fiat Chrysler Automobiles, z združitvijo pa je nastal eden izmed največjih avtomobilskih koncernov.

 

 

 

Novo na Metroplay: Župnik Martin Golob | "Duhovnik je lahko čisto normalen človek!"