Zgodba avtomobilske znamke, ki je tako kot številna evropska podjetja svojo poti začela z izdelavo koles, nato pa se po propadu v dobrem desetletju in pol uveljavila kot ena izmed najbolj cenjenih avtomobilskih znamk na svetu.
Prejšnji teden smo v rubriki Zgodovina avtomobilskih znamk pisali eni od največjih korejskih avtomobilskih znamk, Hyundaiu. A čeprav je ta trenutno na prvem mestu med tamkajšnjimi avtomobilskimi znamkami, pa nikakor ni najstarejši. Ta čast pripada Kii, Hyundaijevi sestrski znamki, ki je začela delovati že med drugo svetovno vojno, leta 1944, 23 let pred ustanovitvijo koncerna Hyundai Motor Group. Kako torej, da sta obe znamki med seboj povezani že dve desetletji?
Podjetje Kia – njeno ime bi lahko prevedli kot 'prihaja iz Azije' – je nastalo ob koncu leta 1944 na obrobju mesta Seul. A o imenu Kia takrat še ni bilo govora, angleško ime za novoustanovljeno podjetje se je glasilo Kyungsung Precision Industry. Šlo je pravzaprav za manjše podjetje, ki se je sprva ukvarjalo z železarstvom, izdelavo cevi in kolesarskih komponent.
Čeprav je novo podjetje proizvajalo tako opremo za kolesa kot tudi cevi, pa so obe vrsti izdelkov povezali šele leta 1951, ko je iz tovarne v bližini Seula zapeljalo tudi prvo kolo. Čas za predstavitev je bil idealen, Južna Koreja je še vedno (čeprav hitro) okrevala po drugi svetovni vojni in ne nazadnje tudi po kratkotrajni okupaciji Severne Koreje, zato so se kolesa med Korejci hitro prijela. V tem času, leta 1952, je podjetje sicer prevzelo tudi novo ime, Kia.
S Hondo v svet motorjev, z Mazdo in Fiatom v svet avtomobilov
Naslednji korak za Kio, le šest let po začetku proizvodnje koles, je bila izdelava licenčnih motociklov znamke Honda. To so začeli leta 1957, leta 1970 pa je sledil glavni preskok. Po tem, ko so že desetletje izdelovali licenčne tovornjake znamke Mazda, se je Kia odločila za proizvodnjo prvega licenčnega avtomobila. Zanimivo pri tem je, da se niso odločili in se povezali z Mazdo ali katerokoli drugo azijsko znamko, ampak so za partnerja izbrali italijansko podjetje Fiat. V Južni Koreji je tako stekla proizvodnja modela 124, skupno pa so pri Kii izdelali 6.775 teh avtomobilov. Ob tem je treba omeniti, da ni šlo za celotno proizvodnjo avtomobilov. Kia je namreč skrbela le za sestavljanje v italijanskih tovarnah izdelanih avtomobilov.
Partnerstvo s Fiatom je bilo vzrok za sprejetje odločitve o izgradnji nove avtomobilske tovarne, ki velja za prvo korejsko avtomobilsko tovarno, v kateri je celotna proizvodnja potekala le na enem mestu, čeprav se je Hyundai že nekaj let posvečal avtomobilski industriji. Zgolj eno leto je bilo potrebno, da je tovarna Sohari zaživela in začela izdelavo avtomobilov, hkrati pa tudi prvih v Južni Koreji zasnovanih pogonskih agregatov.
Kljub novi tovarni pa Kia še vedno ni imela načrtov ali znanja za izdelavo lastnih avtomobilov. Po prekinitvi partnerstva s Fiatom se je znova povezala z Mazdo in začela izdelavo licenčnih modelov Brisa S-1000 in močnejše izvedenke Birsa S-1300. Vseeno pa v tej fazi Kia še ni popolnoma opustila sestavljanja avtomobilov. Leta 1979 se je tako z nekaj tisoč primerki vrnil Fiat z modelom 131, poleg tega pa so Korejci sestavili tudi 381 Peugeotov 604.
Kljub uspešnemu zagonu avtomobilske proizvodnje pa je bila ta že leta 1981 nenadoma prekinjena. Manj kot leto dni po nastopu funkcije je namreč vojaški diktator Chun Doo-hwan ukazal konsolidacijo industrije, s tem pa tudi zaustavitev avtomobilske proizvodnje pri Kii. Proizvodnja lahkih Mazdinih tovornjakov je medtem potekala naprej in podjetje je z njeno pomočjo brez večjih težav prekrmarilo naslednjih pet let do odprave prepovedi.
Prvi samostojni avtomobil šele po dveh desetletjih
Prav z odpravo prepovedi proizvodnje osebnih avtomobilov pa je Kia naposled resnično zaživela. Mazda ji je namreč 'posodila' nekaj novih modelov in tako je Mazda 121 postala Kia Pride, Mazda 626 Kia Concord, na isti osnovi pa je nato nastala Kia Capital. Prvi samostojni avtomobil, model Sephia, je tako Kia (na Mazdini osnovi) razvila šele leta 1992, pri njegovi zasnovi pa sta Kii občutno pomagali podjetji Lotus in Hawtal Whiting. Prihodnje leto je nato sledil še en model, danes najstarejši v Kijini ponudbi, športni terenec Kia Sportage.
Kia je končno zaživela kot samostojna znamka, in ne le Mazdin oziroma Fordov derivat. A srečno obdobje se je hitro končalo. Leta 1998 je Azijo zajela huda gospodarska kriza in Kia, takrat še relativno majhen avtomobilski proizvajalec, je padla v težak finančni položaj, iz katerega se ni mogla rešiti samostojno. Sledil je bankrot, iz katerega pa je Kio naposled uspelo rešiti Hyundaiju, edini korejski avtomobilski znamki, ki se je izognila stečaju.
Propad in novo rojstvo
Zgodovino znamke Kia lahko brez težav razdelimo na dve obdobji – obdobje pred letom 1998 in obdobje po azijski krizi. In medtem ko je Kia v svojem prvem obdobju bolj kot ne capljala za velikimi avtomobilskimi znamkami, je Hyundai iz nje naposled potegnil skriti potencial. Sledili so namreč številni novi modeli, kot sta veliki križanec Sorento in mestni malček Picanto, s katerima je Hyundai Kio začel širiti po svetu, še posebno v Evropo, in jo hkrati uveljavljati kot mladostno znamko, s katero pa je vendarle delil tudi svojo tehnologijo. Leta 2005 se je nato znamki pridružil nekdanji Audijev oblikovalec Peter Schreyer in ji prinesel sloves ene izmed najbolj priljubljenih ter oblikovno dovršenih na trgu. Časi, ko so korejski avtomobili veljali za manj vredne, so tako po zaslugi Kie (in ne nazadnje Hyundaija) mimo.
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj