Zgodovina: Land Rover – ostanek 2. svetovne vojne, ki je zdržal 7 desetletij

16. 1. 2018 | Jure Šujica
Deli

Od mešanice med traktorjem in dostavnikom do prestižnega terenskega vozila, ki se enako dobro znajde na puščavskih sipinah, kamnitih brezpotjih in v glamurju svetovnih metropol.

Avtomobilske znamke in njihove korenine pogosto povezujemo s ključnimi ljudmi, po navadi posamezniki z vizijo in željo ustvariti avtomobil. Pogosto so ravno ti posamezniki znamki 'darovali' tudi svoje ime. Zgodba Land Roverja pa je nekoliko drugačna. Nastal je namreč preprosto kot veja znamke Rover, zadolžena za izdelavo terenskih vozil. A če je Rover do današnjega dne že ugasnil, je Land Rover postal legenda, ki še vedno diha s polnimi pljuči.

Pisalo se je leto 1947 in Velika Britanija je počasi okrevala po posledicah druge svetovne vojne. Med preživelimi podjetji v tistem času je bil tudi britanski avtomobilski proizvajalec Rover. Podjetje je med vojno razvijalo in sestavljalo tudi letalske motorje in tanke, obdobje pa je preživelo brez kakršnihkoli težav, zato je kmalu tudi začelo razmišljati o lastni prihodnosti. Omenjenega leta so se zato odločili za nakup dveh novih tovarn, prve za izdelavo tankovskih motorje v Acocks Greenu in druge v Solihullu.

Avtomobil, ki bo lahko služil tudi delu na polju

Ravno tovarna v Solihullu pa je bila nekako del novega eksperimenta. Rover, proizvajalec, ki je svoje ime zgradil s proizvodnjo prestižnih limuzin, se je namreč odločil za širitev na nov trg in posledično za izdelavo vozil, namenjenih kmetom. Bistvena lastnost vozila naj bi bila njegova trdoživost, saj naj bi v njem združili vse lastnosti lahkega dostavnika in traktorja, s katerimi bi se lastniki brez težav lahko vozili tudi po njivah in brezpotjih.

Trije triki, zaradi katerih bo radiator toplejši in se hitreje segrel

Če pogledamo na razvoj vozila z današnjega časa, vidimo, da je bil namen Roverja izdelati klasičnega terenca. A tovrstnih vozil takrat na trgu praktično še ni bilo, izjema je bil le ameriški Jeep, izdelan za potrebe vojske med drugo svetovno vojno. Ni to torej naključje, da je leta 1947 glavni oblikovalec pri Roverju Maurice Wilks iz ameriškega vozila vzel šasijo in ter osi, na podlagi katerih je nato nastal prvi prototip Land Roverja. Pri tem mu je bil v veliko pomoč brat Spencer, sicer direktor podjetja Rover.

Britanski avtomobil a na ameriški osnovi

Omenjeni prototip je zaradi sredinsko nameščenega volana dobil vzdevek Centre Steer, na cesto je zapeljal septembra leta 1947, s svojo obliko pa je močno spominjal na svojega 'donatorja', terensko vozilo Jeep. Vanj so vgradili svoj pogonski sklop, 1,6-litrski bencinski motor z vsega 50 'konji', nanj pa so nato namestili štiristopenjski ročni menjalnik iz limuzine P3.

Čeprav je torej že kazalo, da bo novo večnamensko britansko vozilo bolj kot ne derivat ameriške legende, pa je v letu 1948 sledil preobrat: 30. aprila je Rover na avtomobilskem salonu v Amsterdamu predstavil popolnoma novo, 'škatlasto' oblikovano večnamensko vozilo. Njegove glavne značilnosti so bile ravne zunanje linije, za motorno masko postavljena sprednja žarometa, visoko nasajena karoserija, prednja klop s tremi sedeži, vetrobranskim steklom, ki se je lahko položilo na pokrov motorja in preprosto platneno streho. Rojen je bil prvi Land Rover.

Trdoživ avtomobil je postal takojšnja uspešnica, kar je hitro uvidel tudi Rover, ki je Land Roverja do konca leta 1948 skupno prodajal že v kar 70 državah, naslednje leto pa ga je ponudil tudi prvim kupcem v Združenih državah Amerike.

Dolga leta je bil Land Rover edino terensko vozilo znamke Rover, kar pa nikakor ni motilo nikogar. Zaradi svoje zanesljivosti in ob občasnih nadgradnjah motorja ter štirikolesnega pogona si je vztrajno širil krog kupcev. Leta 1958 je tako doživel prvo resnejšo prenovo, v sklopu katere so mu nekoliko zaoblili karoserijo, nanjo poveznili trdo streho, pod pokrov motorja pa namestili nov 2,25-litrski bencinski motor. Že naslednje leto je dosegel pomemben mejnik – 250.000 prodanih primerkov, številka, ki se čez zgolj sedem let podvojila.

Prvi prestižni terenec

A vse bolj zahtevne razmere na trgu, večje zahteve prebivalstva in nenazadnje tudi želja podjetja po širitvi sta leta 1970 pripeljala do predstavitve modela, ki je kasneje postal jedro znamke – Range Rover. Filozofija tega vozila je bila predstaviti kupcem avtomobil, ki bo na eni strani zajemal terenske sposobnosti modela Land Rover, hkrati pa bo kupcem nudil udobno cestno vožnjo in varnost. Avtomobil je bil tako opremljen z novim 3,5-litsrkim V8 motorjem, hidravličnimi zavorami in zavornimi koluti na vseh štirih kolesih, stalnim štirikolesnim pogonom, serijsko vgrajenimi varnostnimi pasovi in možnostjo izbire med ročnim ali samodejnim menjalnikom.

V veliki meri tudi zaradi uspeha je Roverjev oddelek za izdelavo terenskih vozil leta 1978 – podjetje je bilo takrat že pod upravo koncerna British Leyland – postal neodvisno podjetje z imenom Land Rover. Podjetje je tako prvič v svoji zgodovini dobilo neodvisno vodstvo, hkrati pa še vedno obdržalo obsežno financiranje s strani vlade, s pomočjo katerega naj bi že do leta 1980 podvojili proizvodnjo vozil. Ta je tako leta 1982 po zaslugi daljše različice sedaj že tretje generacije Land Roverja in štiri-vratne izvedbe Range Roverja presegla 100.000 izdelanih vozil.

Širitev modelne palete

Konec osemdesetih in devetdeseta leta so bila za znamko Land Rover viharna. V ponudbo so namreč leta 1989 umestili še tretji model z imenom Discovery, leta 1995 je po 25 letih na trg zapeljala nova generacija modela Range Rover, leta 1997 pa še popolnoma nov, vstopni model znamke, Land Rover Freelander. Prvotni terenec Land Rover je medtem zaradi širitve prodajnega kataloga prejel novo ime, Defender.

Poleg novosti v znamki pa so omenjeno obdobje zaznamovale številne lastniške spremembe in neuspehi podjetja Rover. Obe znamki sta tako leta 1994 skupaj še z nekaterimi drugimi britanskimi avtomobilskimi proizvajalci pristali v rokah nemškega BMW-ja. Ta je nato tako znamko Rover kot Land Rover že leta 2000 prodal ameriškemu Fordu.

Nasvidenje Rover, pozdravljen Jaguar

Obdobje po letu 2000 je obe znamki razdelilo. Medtem, ko je Rover počasi tonil vse do leta 2005, ko je podjetje oznanilo bankrot, je Land Rover še naprej rastel in gradil svoj ugled na kvaliteti, udobju ter zanesljivosti, vse bolj pa je postajal povezan še z eno britansko znamko v Fordovi lasti, Jaguarjem. To je leta 2008 pripeljalo tudi do skupne prodaje obeh podjetij indijskemu avtomobilskemu velikanu Tata, pod katerim podjetje uspešno deluje še danes, z uspešnim razvejanjem znamke Range Rover pa si je Land Rover ustvaril poseben status med premožnejšimi predstavniki družbe.

Land Rover testi:

Land Rover 110 TD Camel Trophy
Land Rover Discovery
Land Rover Freelander 2.0 XEdi
Land Rover Range Rover Sport 2.7 TDV6 HSE
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 HSE Dynamic


Jure Šujica
Foto: Land Rover

Novo na Metroplay:  Novinar izza nagrade | N1 podkast s Suzano Lovec