Zgodovina: Maserati – bolonjski trizob za tri brate

9. 5. 2018 | Jure Šujica
Deli

Zgodba petih bratov in podjetja, ki je v senci slavnejših 'sodržavljanov' precej prispeval k številnim inovacijam tako v dirkaškem svetu kot na področju športnih avtomobilov za vsak dan.

Ko govorimo o italijanskih proizvajalcih športnih avtomobilov, nam po navadi na misel prideta dve znamki, Lamborghini in Ferrari. Obe smo v tej rubriki tudi že predstavili. Če gremo nato še na nekoliko dostopnejše znamke, ne smemo mimo Alfe Romeo, medtem ko na najstarejšo izmed njih, vsaj tako se zdi, pogosto kar nekako pozabimo. Namig: na pokrovu motorja se kiti Neptunov trizob.

Govorimo seveda o Maseratiju, ki je svojo pot začel že davnega leta 1914. Povod za njen nastanek je dal Rodolfo Maserati, železniški delavec, ki je z željo po hitrosti in zanimanjem za tehnologijo navdušil vseh svojih sedem otrok. Pet izmed njih je bilo bratov in prav vsi izmed njih so se tako ali drugače podali v avtomobilske vode.

Najstarejši Carlo vzor drugim bratom

Prvi se je v avtomobilsko industrijo podal najstarejši izmed bratov, Carlo, ki je že leta 1898 zasnoval svoj prvi enovaljni motor, nato pa se je leta 1900 zaposlil pri podjetju Fiat, kjer je dobil vlogo testnega voznika. A tudi ko je bil zaposlen pri Fiatu, svojega hobija, izdelovanja motorjev, ni opustil. Med službovanjem v Torinu je tako zasnoval še en motor in ga tudi vgradil v leseno šasijo lastne izdelave ter tako uspešno izdelal svoj prvi avtomobil.

Carlo je Fiat zapustil leta 1903 in se kot testni voznik zaposlil pri avtomobilski znamki Isotta Fraschini, s seboj pa je še istega leta pripeljal komaj 16-letnega brata Alfierija, ki je pozneje postal tovarniški dirkač in leta 1908, ko je Carlo že zapustil znamko Isotta Fraschini, na dirki za Veliko nagrado Dieppeja osvojil 14. mesto, najboljšo uvrstitev med vsemi štirivaljnimi dirkalniki.

Po odhodu iz omenjenega podjetja je Carlo začel ustanavljati lastno avtomobilsko podjetje, v katerem bi izdeloval lastne avtomobile. Žal pa je v tem času hudo zbolel in leta 1910 umrl zaradi bolezni pljuč, star komaj 29 let. Odločilno potezo pa so nato naredili najmlajši trije, Ernesto, Etore in Alfieri, ki so se odločili nadaljevati bratovo pot in 1. decembra leta 1914 v Bologni odprli novo avtomobilsko delavnico z imenom Società Anonima Officine Alfieri Maserati. A prva svetovna vojna je hitro ustavila vse aktivnosti, ki so se pred tem izvajale.

Navdih za logotip v lokalnem kipu

Čeprav je bilo podjetje ustanovljeno leta 1914, pa je – tudi zaradi vojne, saj so se v tem času posvečali proizvodnji vžigalnih svečk za letalske motorje – minilo več kot desetletje, preden je iz delavnice bratov Maserati zapeljal prvi avtomobil. Sprva naj bi ta pravzaprav nosil značko podjetja Diatto, italijanskega proizvajalca prestižnih potniških kočij, a je podjetje odstopilo od pogodbe in trije bratje so se odločili, da bodo izdelali svoj avtomobil pod znamko Maserati, ki bo na pokrovu motorja nosil nov grb, Neptunov trizob. Leta 1926 je tako nastal Tipo 26, s katerim je Alfieri še istega leta zmagal na znameniti dirki Targa Florio.

Čeprav z avtomobilizmom ni bil povezan, je za nastanek slavnega logotipa zaslužen peti izmed bratov Maserati, Mario. Na predlog družinskega prijatelja Diega de Sterlicha je navdih zanj našel v eni izmed znamenitosti domače Bologne, spomeniku bogu morja Neptunu, simbolu moči, ki stoji na trgu Maggiore. V čast mestu Bologna je nato logotipu dodal še belo in modro barvo, ki sta tudi v zastavi mesta Bologna.

Podjetje se je po izdelavi Tipa 26 hitro začelo širiti in proizvajati avtomobile z najrazličnejšimi motorji s štirimi, šestimi, osmimi in celo 16 valji. A že leta 1927 je sledil hud udarec za podjetje, saj je najstarejši izmed preostalih bratov Alfieri na eni izmed dirk doživel nesrečo, v kateri je izgubil ledvico. Druga ledvica je v prihodnjih letih hudo opešala, zaradi česar so se zdravniki odločili za drastično operacijo, a brez uspeha. Alfieri je zaradi zapletov pri operaciji leta 1932 izgubil življenje.

Kljub izgubi je podjetje nadaljevalo svojo pot. Ernestu in Etoreju se je pridružil Bindo, ki je pred tem tako kot preminula starejša brata služboval pri podjetju Isotta Fraschini in prevzel vlogo predsednika družbe. Že prihodnje leto so se začeli vzponi v dirkaškem svetu, ko se je ekipi po odhodu od Enza Ferrarija pridružil legendarni italijanski dirkač Tazzio Nuvolari in z dirkalnikom 8CM zmagal na številnih dirkah, preden je nato avtomobil odkupil in leta 1934 z njim nadaljeval kot samostojni dirkač.

Pod novim lastništvom nova tovarna

Uspešno obdobje pa ni trajalo dolgo, saj so se s pomočjo tretjega rajha vse bolj krepili nemški tekmeci, predvsem Auto Union in Mercedes-Benz. Da bi zagotovili konkurenčnost podjetja, so preostali bratje odločili podjetje v celoti prodati italijanskemu poslovnežu Adolfu Orsiju. Kljub temu so vsi trije ostali v vodstvu podjetja, ki je le dve leti po prevzemu osvojilo legendarno dirko v Indianapolisu.

Izbruh druge svetovne vojne je za Maserati pomenil prekinitev načrtov na področju dirkanja in preusmeritev v proizvodnjo izdelkov za potrebe vojske. Proizvodnja je od leta 1940 potekala v popolnoma novih prostorih, a še vedno v Bologni. Znova so izdelovali vžigalne svečke, pridružile pa so se jim še avtomobilske baterije. Maserati je v tem obdobju izdeloval tudi električna vozila.

Prva štiri leta po vojni so bila za Maserati prelomna. Leto 1946 namreč lahko štejemo za začetek proizvodnje serijskih avtomobilov, saj je luč sveta ugledal Maserati A6, prvi avtomobil, ki sicer ni bil narejen za udeležbo na dirkah, ampak za vožnjo na vsakdanjih cestah. A podoba podjetja nikoli več ni bila ista. Ernesto, Ettore in Bindo so leta 1946 zapustili Maserati in svojo pot nadaljevali kot ustanovitelji nove znamke Osca, specializirane za izdelavo dirkalnih avtomobilov.

Neizbrisen pečat

Kljub odhodu ustanoviteljev je Maserati v prihodnjih desetletjih odločno zaznamoval svet avtomobilizma. Leta 1950 je tako sodeloval na prvi dirki formule 1, kjer je s pomočjo Juana Magnuella Fangia osvojil številne uspehe. Svetu je leta 1961 predstavil revolucionarno šasijo, izdelano po zgledu ptičje kletke, 20 let pozneje pa z modelom Biturbo prvi serijski avtomobil z dvema turbo puhaloma pod pokrovom motorja. V 12 letih proizvodnje je našel pot v garaže 37 tisoč lastnikov, Maserati pa je postal ljubljenec tako voznikov športnih avtomobilov kot oblastnikov. To je ostal tudi po letu 1993, ko se je za njegov nakup odločil nekdanji največji rival Ferrari, tradiciji izdelovanja udobnih in športnih avtomobilov pa se ni izneveril vse do današnjih dni.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja