Zgodovina: McLaren - sedem let uspeha na podlagi več desetletij izkušenj

12. 7. 2018 | Jure Šujica
Deli

Britanska znamka je uradno nastala na začetku tega desetletja. A njene korenine segajo celo v obdobje začetka formule 1 in na drug konec sveta.

Koliko časa potrebuje avtomobilska znamka, da se uveljavi v avtomobilskem svetu. Deset let? Dvajset let? Odvisno, sodeč po znamki McLaren zgolj sedem. Toliko časa je namreč šele minilo od nastanka avtomobilske znamke, ki trenutno velja za najhitreje rastočo na področju športnih avtomobilov v Veliki Britaniji. A teh sedem let je vseeno treba prišteti desetletjem vztrajnega dela v motošportu, plod katerega je tudi eden izmed najbolj zaželenih športnih avtomobilov vseh časov.

Čeprav McLaren velja za britansko podjetje – ne nazadnje je v mestu Woking, le nekaj deset kilometrov jugozahodno od Londona – pa se zgodba enega človeka začenja na drugem koncu sveta, v Aucklandu na Novi Zelandiji. Prestolnica te otoške države je namreč rojstno mesto Bruca McLarna, ki se je tam rodil leta 1937.

Hitro začrtana pot

Da se je Bruce v mladih letih 'zastrupil' z bencinskimi hlapi, sta v največji meri kriva njegova starša Les in Ruth McLaren, lastnika avtomobilske delavnice v aucklandski četrti Remuera. Poleg tega je bil Les v preteklosti tudi motociklistični dirkač, pozneje pa se je zaradi poškodbe na dirki z dveh preselil na štiri kolesa. Posledično je bilo z dirkalniki doma veliko dela in Bruce je večino prostega časa preživel v domači delavnici.

Bruce je na lokalnih avtomobilskih dirkah začel nastopati pri rosnih 14 letih z Austinom 7, že dve leti pozneje pa se je začel kazati njegov talent. Njegov napredek je bil izredno hiter, kar je opazil tudi avstralski dirkač Jack Brabham, zato se je ob podpori novozelandske organizacije, ki je skrbela za domačo veliko nagrado, odpravil v Evropo, kjer se je za nadaljnjih sedem let pridružil ekipi Cooper, prvo leto v seriji formula 2, že leta 1959 pa v seriji formula 1. Istega leta je pri zgolj 22 letih in 104 dnevih kot najmlajši dirkač v zgodovini v ZDA osvojil dirko za veliko nagrado.

Za nov in odločilen korak se je McLaren odločil leta 1963, ko je v najelitnejšem razredu motošporta ustanovil svojo dirkaško ekipo Bruce McLaren Motor Racing ali preprosto McLaren. Čeprav je ustanovil svojo ekipo, pa je Bruce McLaren s Cooperjem nastopal vse do konca leta 1965, ko se je dokončno 'preselil' v svojo ekipo. Prvo zmago je ekipi pripeljal na dirki za Veliko nagrado Belgije leta 1968.

Zmaga v Le Mansu in tragična smrt

Čeprav je bila za Brucea McLarna formula 1 prvotnega pomena, pa je Novozelandec nastopal tudi v drugih dirkaških serijah, predvsem v seriji Can-Am, leta 1966 pa je z dirkačem Chrisom Amonom s Fordom GT40 zmagal na prestižni dirki za 24 ur Le Mansa. Prav priprave za nsatope v seriji Can-Am pa so bile zanj usodne. Drugega junija 1970 je namreč na dirkališču Goodwood v ovinku Woodcote zaradi odpadlega zadnjega dela karoserije na novem dirkalniku M8D izgubil oblast nad vozilom in trčil v zid, pri čemer je bil na mestu mrtev, star komaj 32 let.

Kljub smrti ustanovitelja pa ekipa McLarna ni izgubila zagona. Še vedno je nastopala v seriji formule 1, ki je bila hkrati navdih dirkalnikom tipa M16. Z njimi je moštvo, po umiku McLarna iz serije pa zasebniki zaznamovali dirke za 500 milj Indianapolisa vse do leta 1981.

Uspehi na ameriških dirkah so hkrati pripomogli k vse večjemu razvoju McLarna kot izdelovalca dirkalnikov za zasebna moštva in ekipe v seriji formula 1. Podjetje je tako z načrtom ugoditvi želja vse bolj številčnih kupcev iz ZDA v Livoni v zvezni državi Michigan odprlo podružnico McLaren Engines, s čimer so prišli v osrčje celotnega dogajanja.

McLarnov naslednik podjetje pripelje na pravo pot

Za McLaren in njegov uspeh je bilo prelomno leto 1985. Takrat se je namreč začelo novo obdobje, v ekipo je vstopil Ron Dennis. Britanec se je že od vsega začetka zdel prava izbira. Leta 1966 je namreč po odhodu Bruca McLarna zapolnil mesto v Cooperjevem dirkalniku, od leta 1971 pa je vodil ekipo Project 4 v seriji formula 2. V ekipo je pripeljal enega od najboljših oblikovalcev tistega časa, Johna Barnarda, ki je z Mclarnom sodeloval že desetletje pred tem. Rezultat je bil Mclaren MP4/1, prvi dirkalnik z novo oznako, ki se je ohranila vse do danes.

Po uspešnih letih v formuli 1 so se pri McLarnu lotili drugega poskusa izdelave cestnega avtomobila. Že leta 1969 je namreč nastal M6GT, a je bil pod okriljem McLarna izdelan le en primerek. V drugo so bili precej bolj uspešni. Pod budnim očesom Gordona Murrayja je namreč leta 1993 nastal McLaren F1. Zgolj 64 vozil je bilo izdelanih med letoma 1993 in 1998, avtomobil pa je bil pozneje še osnova dirkalniku serije Le Mans.

McLaren F1 je bil ob prihodu na trg razred zase. Pod pokrovom motorja se je skrival 6,1-litrski motor V12 znamke BMW s 627 'konji' (461 kilovati), celotni motorni prostor pa je bil obdan z zlato prevleko, ki je absorbirala odvečno toploto. Medtem ko je cestni avtomobil po predstavitvi s hitrostjo 381 kilometrov na uro z naskokom prevzel naziv najhitrejšega avtomobila na svetu, so dirkalniki F1 GTR na prvi dirki za 24 ur Le Mans zasedli prvo, tretje, četrto, peto in 13. mesto. Zavidljiv rezultat je hkrati pomenil, da je Mclaren postal prvo moštvo, ki je hkrati osvojilo zmago v formuli 1, na dirki za 500 milj Indianapolisa in na dirki za 24 ur Le Mansa.

Po koncu proizvodnje modela F1 se je Mclaren za nekaj let posvetil formuli 1, preden je moči združil z Mercedesom, in izdelali so nov superšportni avtomobil, Mercedes SLR McLaren, projekt, za katerega se je pozneje izkazalo, da je bil zadnji, preden je Mclaren postal samostojni avtomobilski proizvajalec. To se je zgodilo leta 2011 s predstavitvijo prvenca, modela 12C. Od takrat McLaren po zaslugi dolgoletnih izkušenj iz dirkaškega sveta le še raste, in kot kaže, so pred njim le še lepši časi.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja