Zgodovina: Porsche je prvi avtomobil z električnim pogonom zasnoval že davnega 1898

7. 2. 2018 | Jure Šujica
Deli

Čeprav Porsche v letu 2018 praznuje 70 let proizvodnje športnih avtomobilov, korenine podjetja segajo še v čas globoko pred drugo svetovno vojno. Zmotno je tudi prepričanje, da se je zgodovina Porscheja začela z zasnovo prvega Volkswagna; podjetje ima namreč še nekoliko daljšo zgodovino z Mercedes-Benzom. Kako se je torej začelo?

Za ustanovitev podjetja Porsche je najbolj zaslužen nihče drug kot Ferdinand Porsche, avtomobilski inženir, ki pa po rodu pravzaprav ni Nemec. Rojen je bil namreč 30. januarja 1875 v kraju Maffersdorf na ozemlju nekdanje Avstro-Ogrske, danes poznanim pod imenom Vratislavce nad Nisou, ki danes spada pod Češko republiko.

Tako kot večina njegovih sodobnikov, ki so pozneje ustanovili avtomobilska podjetja, je tudi sam že vse od malih nog kazal navdušenje nad tehniko. Posledično se je kot najstnik vpisal v Imperialno tehnično šolo v Libercu. Predavanja je obiskoval v večernem času, saj je podnevi večinoma pomagal očetu v njegovi kleparski delavnici. Vendar pa je Porsche v nasprotju z na primer Louisom Renaultom z veseljem obiskoval predavanja v šoli v Libercu in pozneje na fakulteti na Dunaju, kamor se je pogosto pritihotapil po službi v podjetju Bella Egger Electric Company, kjer se je zaposlil z 18 leti.

Izdelava prvega (električnega!) avtomobila

Čeprav štejemo za prvi pravi Porschejev avtomobil model 356 in se podjetje šele zdaj pripravlja na predstavitev prvega električnega avtomobila, pa je Ferdinand Porsche svoj prvi – da, električni – avtomobil izdelal tik pred koncem 19. stoletja. Leta 1898 se je namreč zaposlil v dunajski delavnici za proizvodnjo prestižnih kočij Jakob Lohner & Company, v kateri pa so se že dve leti pred tem začeli ukvarjati z izdelavo avtomobilov. 26. junija je tako na ceste zapeljal prvi s pomočjo elektromotorjev gnani avtomobil proizvajalca Egger-Lohner, za razvoj pogonskega sklopa, ki ga je sestavljal bencinski motor spredaj, generator pod voznikovim seežem ter elektromotorja v obeh prednjih kolesih, pa je imel največ zaslug ravno Porsche.

S predstavitvijo vozila je Ferdinand pridobil velik ugled in hitro je nanj postalo pozorno tudi podjetje Austro-Daimler, kjer je zasedel položaj glavnega oblikovalca. Podjetje se je nato leta 1926 združilo z znamko Benz-Cie in nastal je slavni Mercedes Benz, pod okriljem katerega je Porsche izdelal tudi enega izmed najbolj legendarnih avtomobilov te znamke, model SSK. A želja po izdelavi majhnega športnega avta je Ferdinanda peljala na samostojno pot. Leta 1931 je tako s finančno pomočjo Antona Piëcha in Adolfa Rosenbergerja ustanovil samostojno delavnico za oblikovanje avtomobilov, Porsche GmbH.

Odhod na samostojno pot

Podjetje se je od začetka ukvarjalo z oblikovanjem avtomobilov za različne avtomobilske znamke, med drugim tudi za Wanderer, znamko, ki je pozneje postala del Audija. Hkrati je Porsche razvijal idejo o malem športnem avtomobilu, začeto že v času dela pri Mercedes-Benzu. A glavni uspeh podjetja je prišel leta 1934, ko je od samega Hitlerja prejel naročilo za izdelavo ljudskega avtomobila, Volkswagna.

Volkswagen je pri oblastnikih naletel na veliko odobravanje, zato je projekt prišel v razvojno fazo, serijsko proizvodnjo pa je nato prekinila druga svetovna vojna. A z izdelavo avtomobila si je Porsche pridobil priljubljenost političnega vodstva, ki se je kljub njegovim češkim koreninam odločilo, da mu podelijo nemško državljanstvo, obenem pa so njegovemu podjetju zaupali še vrsto drugih projektov, med njimi izdelavo tanka Tiger I.

A sodelovanje z režimom, ki je Ferdinandu dalo zagon, se je po kapitulaciji Nemčije leta 1945 izkazalo za breme. Porsche je bil skupaj z Antonom Piëchom in sinom Ferryjem obsojen sodelovanja z nacističnim sistemom in posledično za več let poslan v zapor. Ferry Porsche jo je sicer od omenjene trojice odnesel najbolje in že nekaj mesecev po odhodu v zapor prišel nazaj na prostost, kjer je želel nadaljevati očetovo dediščino. Sprva se je ukvarjal z izdelavo rezervnih delov za športne avtomobile, pozneje pa se je lotil izdelave prvega športnega avtomobila. Pisalo se je leto 1948 in iz starega mlina v avstrijskem kraju Gmünd je zapeljal prvi ročno narejen avtomobil in hkrati prvi pravi Porsche, model 356. Prihodnje leto je iz tovarne zapeljalo še dodatnih 52 avtomobilov.

Selitev v Stuttgart in začetek izdelave legend

Začetki proizvodnje so bili skromni, a obetavni in leta 1952 se je podjetje preselilo v stuttgartsko predmestje Zuffenhausen, kjer je najelo tovarno Rutter za izdelavo karoserij. Kar 369 avtomobilov je bilo narejenih še istega leta, po zaslugi odlične izdelave, vodljivosti in ameriškega trgovca ter uvoznika Maxa Hoffmana pa so pot našli vse do Združenih držav Amerike in mesta New York. Svoj uspeh je nadgradil z izdelavo športnega modela in danes enega od najbolj iskanih Porschejev na svetu, modela 550 Spyder. V osnovi 'le oskubljena' različica modela 356 je namreč na dirkah redno premagovala znamke, kot so Aston Martin, Ferrari in Maserati.

A čeprav je bil model 356 med kupci zelo priljubljen, je sčasoma postal zrel za menjavo, navsezadnje je na trgu ostal vse do leta 1963, ko je na ceste zapeljal model 901. Revolucionarno oblikovan avtomobil je bil poimenovan v slogu, ki nikakor ni ustrezal neki drugi evropski znamki, francoskemu Peugeotu. Ta je imel namreč ekskluzivno pravico do poimenovanja avtomobilov s tremi številkami, pri čemer je bila druga izmed njih številka 0. Po ugovoru Francozov so Nemci ukrepali in rodila se je legenda, model 911.

Le eden je 911

Porsche 911 je eden izmed tistih avtomobilov, ki so skoraj samostojno oblikovali podobo neke znamke. Ne nazadnje je v proizvodnji v sedmih generacijah že 55 let, v tem času pa je doživel kar nekaj vzponov in padcev. Ne nazadnje ga je Porsche leta 1978 predvsem zaradi strožje zakonodaje, povezane z izpuhi v ZDA, želel zamenjati z modelom 928. A to se ni zgodilo in 911 kljub vse večjemu zanimanju javnosti za športne limuzine (Panamera) ter športne terence (Cayenne, Maccan) še naprej ostaja prepoznavni znak športno naravnane znamke iz Stuttgarta.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja