Eno ime, dve podjetji in 75 let premora so dokazi, da želja in volja lahko obudita tudi še tako majhno in pozabljeno podjetje.
Ali nam lahko navedete vsaj eno avtomobilsko znamko nizozemskega porekla? Verjetno težko. Na Nizozemskem sicer svoje avtomobile izdeluje Volvo, ki pa je seveda švedski. A Nizozemska je imela svojega prestižnega proizvajalca že kar nekaj let pred nastankom Volva, po desetletjih neobstoja pa se je nato pred koncem preteklega tisočletja znova vrnila med žive. In če zvesto spremljate Formulo 1 oziroma poznate zgodovino znamke Saab, se je boste morda celo spomnili; govorimo o znamki Spyker.
Omenili smo že, da je Spyker nastal že kar nekaj let pred Volvom. Začetki podjetja pravzaprav segajo že v 19. stoletje, natančneje v leto 1880, ustanovila pa sta ga dva brata, Hendrik-Jan in Jacobus Spijker. Jasno je, da se na začetku nista ukvarjala niti z razvojem niti z izdelavo avtomobilov, saj teh do takrat preprosto še ni bilo. Na začetku sta se tako pravzaprav lotila izdelave potniških kočij in bila pri tem izredno uspešna. Ne nazadnje sta leta 1901 izdelala zlato kočijo za nizozemsko kraljico Wilhelmino, isto kočijo pa ob slovesnih priložnostih na nizozemskem dvoru uporabljajo še danes.
Kočije so stvar preteklosti
Ne glede na vse pa sta že kmalu, pravzaprav tri leta pred izdelavo zlate kočije, brata Spijker izdelala prvi pravi avtomobil. Za osnovo sta vzela Benzov trivaljni bencinski motor in ga namestila na lastno šasijo, nato pa sta izdelala podvozje, karoserijo in vse drugo. Prav njun prispevek h končanemu avtomobilu pa je bila tista potrebna pika na i. Strokovna javnost je najbolj cenila prav kakovost njunega dela, ki se je ne nazadnje dokazala na različnih dirkah, kjer so se pojavljali avtomobili znamke Spyker.
Omenjenemu prototipu sta nato že v prihodnjih dveh letih sledila dva nova avtomobila s tri- in petkonjskima motorjema lastne izdelave, a podobne zasnove, kakršne so bili Benzovi motorji. Čeprav sta brata še vedno izdelovala kočije, pa je počasi postajalo jasno, da je prihodnost v avtomobilizmu. Natančneje v športnih avtomobilih, saj so se njuna vozila izkazala kot izredno kakovostna in uspešna na dirkah po Evropi, tudi v Veliki Britaniji.
Izum, ki je spremenil svet
Dirke so tako postale gonilo razvoja in inovacij, ki pa jih pri Spykerju nikakor ni primanjkovalo. Prelomno je bilo tako leto 1903, ko je na ceste zapeljal model Spyker 60HP. Številka 60 označuje zmogljivost motorja v konjskih močeh; za tiste čase precej visoka številka, a bistvo avtomobila je bilo drugje. Ne le da je šlo za prvi avtomobil s šestvaljnim motorjem na svetu, hkrati je šlo za prvi avtomobil, opremljen s štirikolesnim pogonom in le enim motorjem. Prava revolucija, ki se je kot še posebno učinkovita izkazala na gorskohitrostnih dirkah, takrat izredno priljubljenih prav v Veliki Britaniji.
Inovacije so sledile, prav tako novi modeli in uspehi na dirkah, tako na kratkih preizkušnjah, kot so bile gorskohitrostne dirke, kakor tudi na vztrajnostnih dirkah. Leta 1907 je tako model 18 HP osvojil drugo mesto na vztrajnostnem reliju med Parizom in Pekingom, s 15.000 kilometri dolžine eno od najzahtevnejših dirk vseh časov.
Žal pa se je za nizozemsko podjetje istega leta začel počasen konec, ki je sledil družinski tragediji. 21. februarja ob peti uri zjutraj se je ladja SS Berlin pripravljala na pristanek v bližini nizozemskega mesta Maassluis. Razburkano morje je ladjo vrglo na granitni nasip, kjer se je nato razpolovila. Življenje je izgubilo 128 od skupno 144 ljudi na krovu, med njimi tudi Hendrik-Jan Spijker.
Tragediji sledi potop podjetja – in ponovna obuditev
Kmalu po Hendrik-Janovi smrti je podjetje prvič padlo v rdeče številke in prvič bankrotiralo. Na pomoč je priskočila skupina investitorjev, ki so podjetje nad vodo držali vse do leta 1913, ko so se znova pojavile težave, in začelo se je iskanje novih rešitev. Ena izmed njih je bila povezava z domačim proizvajalcem letal Aircraft Factory N.V. Čas je bil pravi, saj je bila na vidiku prva svetovna vojna. V tem času je Spyker izdelal 100 letal in 200 letalskih motorjev, obdobje pa je vseeno pustilo neizbrisen pečat v zgodovini podjetja. Prav v tem času sta namreč nastala prepoznavni logotip podjetja, dvokraki vijak letalskega motorja nad avtomobilskim platiščem, in slogan 'Nulla Tenaci invia est via' (Za nepopustljive nobena pot ni neprehodna). V počastitev tega obdobja je Spyker leta 1919 (takrat že pod novim vodstvom) predstavil še izrazito aerodinamičen avtomobil C1 Aerocoque.
A tudi novemu lastniku, ki je v podjetje vstopil leta 1915, Spykerja dolgoročno ni uspelo rešiti. Leta 1922 je tako Spyker razglasil še en bankrot, znamka pa je svojo pot 45 let po ustanovitvi dokončno končala leta 1925, ko je iz delavnice zapeljal zadnji primerek športnika z oznako C4. Skupaj je znamka v tem času izdelala približno dva tisoč vozil.
Kot feniks iz pepela pa se je Spyker po natanko 75 letih dvignil leta 2000. Takrat je namreč luč sveta uzrl povsem nov avtomobil, poimenovan Spyker C8 Spider. Ob tem je treba poudariti, da je šlo za novo podjetje, a želja in duh iz preteklosti sta bila zelo prisotna. Temu so nato sledili še nekateri drugi modeli in posebne, tudi povsem dirkaške izvedbe, znamka pa si je z obilico nostalgije in elementov, s katerimi so avtomobili na vsakem centimetru izkazovali čast predhodnikom (od simetričnega štirikrakega volana do stikal na aluminijasti armaturni plošči in stekleni strehi, ki spominja na letalsko kabino), priborila simpatije avtomobilske javnosti. Zanimivo je tudi, da si je Spyker kratek čas lastil še eno avtomobilsko znamko, ki je prav tako proizvajala vojaška letala, švedski Saab. Slednjega so kupili ob njegovem bankrotu, žal pa je bila načrtovana vrnitev med žive neuspešna. Znamka Spyker pa medtem še vedno osrečuje premožne avtomobilske navdušence z izbranim okusom in upajmo, da bo tako ostalo še dolgo.