Podjetje, ki je nastalo kot želja (danes osovraženega) sistema po izdelavi avtomobila za množice, je v zgolj osemdesetih letih postalo največji avtomobilski koncern na svetu.
Velika večina predvsem starejših avtomobilskih proizvajalcev je nastala kot želja posameznikov ali družin po uresničitvi lastnega cilja. Druga nastanejo kot poskus več vlagateljev zagnati uspešen posel. Nemško podjetje Volkswagen ne spada v nobeno izmed navedenih kategorij, saj je njegov nastanek tesno povezan z ideologijo in političnim načrtom enega izmed najbolj osovraženih voditeljev dvajsetega stoletja, Adolfom Hitlerjem. A do danes je podjetje močno preseglo okvire tega, za kar je bilo ustanovljeno - proizvajati avtomobile za množice.
Podjetje Volkswagen je ravno letos praznovalo 80. obletnico delovanja. Uradno je bilo podjetje ustanovljeno 28. maja 1937, a ideja o izdelavi prvega nemškega avtomobila za množice je precej starejša. Skupina nemških inženirjev je o prvem avtomobilu, ki bi bil namenjen množicam in nemškemu ljudstvu začela razmišljati že leta 1904 intenzivneje pa leta 1908, ko je na drugi strani Atlantika Ford začel uporabljati tekoči trak za proizvodnjo avtomobilov. A čeprav je dokazal, da se da kakovosten avtomobil na ta način izdelati in prodati za nizko ceno, so v Nemčiji ostali zgolj pri ideji, saj veljalo mnenje, da je avtomobil razkošna dobrina, ki bi bila posledično močno obdavčena.
'Volkswagni' nastajajo že pred Volkswagnom samim
Situacija je dolga leta ostala enaka in čeprav je bilo jasno, da Ford s svojim modelom T žanje uspeh, je zaradi visokih davkov na osebne avtomobile in visokih cen goriva glavno prevozno sredstvo v Nemčiji ostal motocikel. Šele v začetku tridesetih let pa je 'Volkswagen' postal aktualna tematika v nemški avtomobilski industriji. A ne kot znamka, pač pa kot pojem, saj so vsi pomembnejši avtomobilski proizvajalci pričeli z izdelavo konceptov avtomobilov za množice – od Mercedesa do BMW-ja, Opla, Horscha in celo Bugattija.
A nacistična oblast v 30. letih prejšnjega stoletja ni bila naklonjena nobeni izmed predlaganih rešitev. Namesto tega je Zveza za nemško avtomobilsko industrijo 22. junija 1934 Ferdinandu Porscheju naročila izdelavo ljudskega avtomobila, katerega cena nebi smela presegati 990 takratnih mark. Vseeno pa je bila ta cena za večino nemških delavcev previsoka, zato je bilo vplačanih le 336.000 avtomobilov, s čimer oblasti ni uspelo pokriti proizvodnih stroškov avtomobila, ki je za seboj prinesla tudi izgradnjo moderne tovarne. Vseeno so 28. maja 1937 uspešno zagnali Podjetje za pripravo na izdelavo nemškega ljudskega avtomobila, ki je bilo nato septembra 1938 preimenovano v 'Volkswagnova delavnica', le mesec dni kasneje pa je bil izdelan znameniti logotip, sestavljen iz črk V in W.
Iz avtomobilske tovarne po delavnico za popravilo letal
A bližajoča 2. svetovna vojna je projekt izdelave ljudskega avtomobila zaustavila, tovarno v mestu Fallersleben, narejeno po zgledu Fordove tovarne v Detroitu pa so spremenili v proizvodni obrat za izdelavo orožja, popravilo letal Junkers Ju-88 in izdelavo dveh tipov vojaških vozil, znanih pod imenoma 'Kübelwagen' in 'Schwimmwagen'. Do konca vojne je bilo v tovarni tako namesto 500.000 osebnih izdelano 66.285 vojaških vozil.
Po koncu vojne je Volkswagen pristal v rokah britanskih vojaških sil in postal eden izmed najpomembnejših delodajalcev v regiji, končno pa so pričeli tudi s serijsko izdelavo avtomobilov. Prvotni plan je bil izdelava 4.00 vozil mesečno, a se je hitro izkazalo, da je cilj nemogoč, zato so ga zmanjšali na le 1.000 vozil mesečno, kasneje pa se je ta številka povzdignila do 2.500. Krivda za relativno nizke številke je bila v izčrpani delovni sili, ki se je po vrhu vsega prepogosto menjavala.
Ljudski avtomobil zapelje po svetu
Pomemben korak je Volkswagen storil leta 1947, ko je pričel z izvozom vozil izven Nemčije v druge evropske države. Do konca leta je Volkswgen izvozil 7.122 avtomobilov oziroma 15 odstotkov celotne proizvodnje. Podjetje je počasi postajalo konkurenčno in še pred koncem desetletja postalo največji avtomobilski proizvajalec v državi. Kar polovica avtomobilov na nemških cestah je bila namreč Volkswagnovih, podjetje pa je postalo simbol Zahodne Nemčije.
A kljub relativnemu uspehu podjetja, ki je medtem prešlo v državno last, je bila največje pozornosti deležna širitev na nove trge. Leta 1950 je Volkswagen tako prvih 1.253 avtomobilov poslal v Južno Ameriko, natančneje v Brazilijo. Poteza se je izkazala za pravilno, saj so bili avtomobili odlično sprejeti, tamkajšnji trg pa je postal eden izmed najpomembnejših ciljev podjetja, status, ki ga je obdržal vse do danes.
Politika enega modela
Dolgo časa pa je Volkswagen vzdrževal politiko enega modela avtomobila. To je bila ideja Heinricha Nordhoffa, nekdanjega prvega moža Volkswagna, ki je krmilo podjetja prevzel leta 1948. Tako je Volkswagen kljub počasnemu upadanju zanimanja za (zastarelega) VW Type 1, prvo vozilo, ki ga je tovarna izdelala, danes še najbolje poznano pod imenom Hrošč, leta 1961 predstavil le še dva modela. To sta bila športni model Karmann Ghia in pa Type 2, bolje poznan kot prva izvedba modela Transporter oziroma Bulli, a čeprav je šlo za na pogled popolnoma drugačna avtomobila, si velik delež sestavnih delov delita s prej omenjenim Type 1.
Vseeno pa so se pri Volkswagnu pričeli zavedati, da bo potrebno narediti korenito spremembo, če se želijo znebiti odvisnosti od Hrošča. Leta 1968 so tako predstavili prvi popolnoma nov model z oznako VW411. A glede na to, da je bil ostareli Type 1 dve leti kasneje deležen obsežne prenove motorja in šasije je kazalo na to, da bo avtomobil še nekaj časa ostal glavni prodajni adut znamke. K sreči je v tistem času po zaslugi novega modela 100 začel uspehe nizati Audi. A Hrošč se ne da. 17. februarja leta 1972 avtomobil, ki ga 38 let pred tem zasnoval Ferdinand Porsche s 15.007.034 izdelanimi primerki prehiti rekord Fordovega modela T in postane najbolje prodajan avtomobil (do konca proizvodnje leta 2003 je bilo izdelanih 21,529,464 vozil).
Prelomnica v zgodovini: Passat in Golf
Volkswagen, kakršnega poznamo danes pa se je začel snovati naslednje leto, ko je na trg zapeljala prva generacija priljubljenega modela Passat. Limuzino srednjega razreda je poganjal štirivaljni motor, osnovan pa je bil na takratni generaciji Audija 80. Passat je s prihodom na trg zamenjal ostarelega VW 1600, morda bolj znanega pod oznako Type 3, s čimer so počasi začeli trgati vezi s Hroščem. Drugi model, ki je nadaljeval preobrazbo znamke pa je prišel leto dni kasneje, leta 1974, ko je Volkswagen v razredu kompaktnih avtomobilov predstavil prvo generacijo priljubljenega modela Golf.
Danes je Volkswagen največji avtomobilski proizvajalec na svetu, ki ima v svoji lasti posredno ali neposredno med drugim še naslednje avtomobilske znamke: Audi, Škoda, Seat, Porsche, Lamborghini in Bugatti. Model Golf je medtem s preko tridesetimi milijoni prodanih primerkov v sedmih generacijah postal drugi najbolje prodajan avtomobil vseh časov, za več kot dvakrat pa je presegel tudi prodajo legendarnega Hrošča, model, s katerim je znamka pravzaprav začela svojo pot.
Seveda pa smo najpomembnejše Volkswagnove avtomobile vozili tudi pri nas, teste pa si lahko ogledate nas spodnjih povezavah:
Jure Šujica
Foto: Volkswagen, Profimedia