Časa za ukrepe zmanjkuje

15. 4. 2020 | Jure Šujica
Deli

Na posebne ukrepe, ki bi jih morali uvesti za ponovno delo, so pripravljeni, a do ponovnega odprtja, kot vse kaže, še lep čas ne bo prišlo. Do neodzivnosti vlade so kritični tudi pri Sekciji za osebna motorna vozila.

Avtomobilska industrija se počasi postavlja nazaj na noge. Tako so recimo proizvodnjo že zagnali pri Kii in Hyundaiu ter še nekaterih drugih avtomobilskih proizvajalcih. V torek je tako proizvodnjo znova zagnala tudi novomeška Adria Mobil, medtem ko le streljaj stran v Revozu proizvodni trakovi še vedno stojijo, ponovno pa bi jih lahko zagnali v prihodnjem tednu. Kakšno pa je stanje na drugi strani te verige, na strani same distribucije novih vozil?

Kot smo pred dnevi poročali, se nemški avtomobilski proizvajalci in distributerji že mrzlično obračajo na kanclerko Angelo Merkel z željami in prošnjami, da čim prej da zeleno luč za ponoven zagon njihovih dejavnosti. Številni med njimi so namreč že v situaciji, ko je ogrožen tudi njihov obstoj. Nič boljša pa ni situacija v Sloveniji. Potem ko so se številni ob koncu preteklega tedna že veselili odprtja svojih dejavnosti, je v ponedeljek sledil hladen tuš, saj vlada kljub obljubam ni sprostila prepovedi obratovanja.

Kaj pomeni trenutna situacija zanje, nam je pojasnil Luka Pleško iz podjetja Pleško Cars iz Brezovice, kjer v teh dneh praktično nimajo dela. V družinskem podjetju imajo tako 100-odstoten izpad prihodkov iz naslova prodaje vozil, hkrati pa je skoraj ničelno tudi povpraševanje strank. Zaenkrat tako ocenjujejo, če se bo situacija že v kratkem izboljšala, da bi upad prodaje novih vozil ob koncu leta znašal vsaj 10 odstotkov. Ta upad bodo, ko bo to mogoče, poskusili zmanjšati tudi z možnostjo dostave novih vozil strankam na dom. O morebitnih akcijah, s katerimi bi po koncu krize privabili več strank, sicer ne razmišljajo, saj, kot poudarja Luka Pleško, o tem odloča generalni uvoznik.

Na vprašanje o tem, kako dolgo bodo v podjetju še lahko vzdržali v takšni situaciji, ocenjujejo, da nekje od dva do tri mesece. Kot pravijo, je v dani situaciji majhnost hkrati prednost, saj vsi zaposleni v podjetju lahko delajo na vseh delovnih mestih, kar pomeni večjo prilagodljivost in možnost zmanjšanja zaposlenih, če bo to potrebno. Druga prednost, ki jo izpostavljajo, je v tem, da trenutno nimajo odprtih terjatev do bank ali kakršnihkoli dolgov, zaradi česar so (fiksni) mesečni odhodki nekoliko manjši, kot bi lahko bili sicer. Ob tem se zavedajo, da so večja podjetja v trenutni situaciji tovrstnim pritiskom lahko nekoliko bolj izpostavljena.

Med večja podjetja brez dvoma sodi trzinsko podjetje Avto Aktiv, ki pod svojo streho nudi podporo za skupno sedem avtomobilskih znamk. V podjetju zaenkrat še ne morejo oceniti, kakšna bo škoda zaradi omenjene situacije, predvidevajo pa, da bo prodaja novih vozil upadla za vsaj 20 odstotkov. Situacija bi bila sicer lahko še hujša, saj imajo trenutno v podjetju na zalogi več kot 150 vozil, ki jih bodo strankam lahko ponudili takoj, ko bodo lahko znova odprli vrata, strankam pa že od lanskega leta omogočajo spletno sestavo, rezervacijo in nakup novega vozila, ki ga bodo nato lahko prevzeli takoj, ko bo mogoče.

Aktivno na pomoč tudi na terenu

V obeh podjetjih so sicer v preteklih tednih aktivno pristopili k reševanju nastale situacije in različnim reševalnim službam in civilni zaščiti predali ter v brezplačni najem ponudili svoja testna vozila, hkrati pa tudi omogočili prevoz starejših oseb do trgovin in zdravstvenih domov. Pri podjetju Pleško Cars so ob tem strankam, ki morajo svoja vozila nujno pripeljati na servis, omogočili brezplačen odvoz in dostavo ter dezinfekcijo njihovih vozil.

Še nekoliko hujši udarec kot za avtomobilske salone pa je prepoved delovanja za podjetja, ki se ukvarjajo s prodajo, distribucijo in servisom motociklov. Ravno pomlad je namreč čas, ko sta prodaja novih motociklov in servis rabljenih na vrhuncu, zaradi česar ocenjujejo, da bo izpad dohodka ob koncu leta na njihovi strani od 15- do 30-odstoten, in že zdaj upajo, da jim bo na pomoč priskočila tudi država. Manj je zato v tem času tudi servisov in osebnih prevzemov vozil, že zdaj pa je jasno, da v podjetju tudi ne bodo pripravili tradicionalnega piknika ob odprtju sezone – izvedba jesenskega piknika zaenkrat še ni ogrožena.

Podjetja se torej s krizo spopadajo različno, pri vseh pa je že jasno, da bo izpad dohodkov precejšen in da časa za reševanje ni več veliko. Vsi trije sogovorniki upajo, da bodo kmalu že lahko odprli svoje salone, četudi pod posebnimi pogoji. Kot dodajajo, so namreč že pripravili ukrepe za čim večjo zaščito strank, med katerimi so – poleg že zgoraj naštetih – tudi uvedba izključno brezstičnega plačevanja, uvedba razkužil in obvezne razdalje med zaposlenimi in strankami, uvedba največjega števila strank v prostorih in celo dostava novih vozil na dom, ki pa jim vsaj zaenkrat ne bodo koristili prav veliko.

Odprtje salonov je namreč, kot vse kaže, še vedno precej oddaljeno. To nam je potrdil tudi Peter Verčič, predsednik sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije, od koder so že prejšnji teden na ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo kakor tudi na ministrstvo za infrastrukturo naslovili več sporočil in prošenj za čim hitrejšo ukinitev prepovedi delovanja avtomobilskih servisov in salonov. Z obeh strani so do danes prejeli že več sporočil, a konkretnega odgovora na njihova vprašanja še niso prejeli. Servisi in avtomobilski saloni tako še naprej ostajajo zaprti oziroma so na voljo le za nujne primere in glede na ponovno podaljšanje veljavnosti prometnih dovoljenj se zdi, da bo tako ostalo še nekaj časa.