Citroën C-Crosser 2.2 HDi DPFS Exclusive

22. 11. 2007
Deli

Zgodba prvega modernega Citroënovega SUV-a je poznana. Za vse tiste, ki je še ne poznate, ali za tiste, ki potrebujete osvežitev, pa tole: C-Crosser je tesen sorodnik Mitsubishija Outlanderja in Peugeota 4007.

Namesto da bi se Francozi sami ubadali s štirikolesnim pogonom, so raje rezervirali let na Japonsko, tam potrkali na Mitsubishijeva vrata, segli s šefi v roke in rezultat je že viden tudi na slovenskih cestah. Čeprav je nekaj težav z dobavo. Vse Outlanderje, C-Crosserje in 4007 namreč (za zdaj) izdelujejo na Japonskem in proizvodne količine evropskih bratov niso največje.

Ker se je koncern PSA Peugeot Citroën na Japonskem oglasil z željo po Mitsubishijevi (štirikolesni) tehniki v malce manj ugod­nem terminu (ko je bil projekt novega Outlanderja, ki je na trgu že skoraj leto dni, že v polnem teku), se je zgodilo, da so si trojčki zelo podobni. Naj vas videz zunanjosti (povsem različni prednji deli) ne zavede ? gre za tehnično enake stroje. To pa, kot smo že ugotavljali, prinaša prednosti in slabosti. Tudi tu se pojavijo odstopanja. Kar je za nekega kupca prednost, je za drugega slabost. In obratno. Zmedeni? Zunanjost se od Outlanderja spredaj popolnoma razlikuje, zadek pa je skoraj identičen. Dodana je kromana letvica, drugačen je videz zadnjih luči, ki pa imajo enako obliko.

Drugače je v notranjosti, kjer je poleg drugačnega oblazinjenja in dodanega usnja ter oblog na vratih (in znaka proizvajalca na volanu) vse enako. Prednost ali slabost? Kakor za koga. Pravi citroënovci bodo pogrešali digitalne merilnike, inovativno zasnovo s takšnimi rešitvami, kot so volan s fiksnim sredinskim delom, nad 50 tipk in še kaj bi se našlo. Namesto Citroënove klasike, ki zaradi bogatije gumbov kakšnega voznika naprej kar šokira, voznika pričaka urejena armaturna plošča iz trde plastične mase (avtomobil stane krepko čez 30 tisoč evrov), s polno predalčkov in z ravno prav gumbi. Vse je na svojem mestu, nekateri gumbi sicer niso osvetljeni, tudi potovalni računalnik je skop, ima pa zato bolje opremljeni C-Crosser avdiosistem Rockfort Fosgat s 30 GB pomnilnika, za dotik občutljiv zaslon (ob slabši svetlobi je nekoliko slabše viden), veliko odlagalnih mest za pločevinke, dovolj zaprtih predalov, en je celo klimatiziran . .

Voznik kljub le po višini nastavljivem volanskem obroču zaradi dobro nastavljivega sedeža nima omembe vrednih težav pri iskanju pravega položaja za volanom. V notranjosti je še ročka za odpiranje posode za gorivo, kar spet odstopa od Citroënove razširjene prakse ? odpiranja posode za gorivo s ključem. Že pri testu Outlanderja smo hvalili njegovo prostornost in prilagodljivost notranje zasnove.

V testnem C-Crosserju je bila v dnu prtljažnika (rezervno kolo je pod zadkom, kar pomeni umazane roke ob menjavi) še zasilna klop za šestega in sedmega potnika. Poudarek je tu na zasilnosti, saj kmalu zmanjka prostora za glave, še prej pa za kolena. Drugače je v drugi sedežni vrsti, ki je zelo prilagodljiva tako glede vzdolžnega pomika sedalnega dela kot spremembe naklona naslonjala. Več uslug si skorajda ni mogoče želeti. Vrata prtljažnika se odpirajo na dva načina.

Lahko odprete samo zgornji del, za lažje natovarjanje in raztovarjanje povečljivega prtljažnika (sedeži druge vrste, deljivi v razmerju dve tretjini : tretjina, se prekucnejo naprej s pritiskom na gumb v prtljažniku ali na sedežu, nastane pa ravna površina) pa se priročno nagne še spodnji del vrat, na katerih lahko tudi sedite. Glavna opazka glede notranjosti je tako pomanjkanje Citroënovega šarma, kar bi lahko razočaralo kakšnega kupca. Predstavo, ki jo imate o Citroënu, lahko spremenijo tudi manj foteljasti, a zato trši sedeži.

Glavne razlike, ki jih spet lahko jemljete kot prednosti ali slabosti, pa se pokažejo pri vožnji. Za začetek je v notranjosti gumb za izklop stabilizacijskega sistema (tu je nič kaj PSA-jevsko imenovan ASC), ki tudi pri hitrosti nad 50 km/h ostane izklopljen (tudi nič kaj PSA-jevsko), pohvaljena je neposrednost volanskega mehanizma, ki v vseh razmerah vliva zaupanje, ni pa PSA-jevsko mehak, a ker so občutki na volanu zelo pomembni, tu ne bi razpredali o slabostih.

Medtem ko je okostje japonsko, duša pa azijska, je srce (motor) povsem francosko. Pod motornim pokrovom je 2, 2-litrski HDi, ki je poznan že iz nekaterih drugih koncernskih modelov (607, C5 . . ), po novem pa ga ima tudi Outlander in seveda P4007. Neposredni vbrizg, spremenljiva geometrija in turbopuhalo. Da, turbopuhalo je le eno, kar pomeni, da ima v primerjavi z različico iz C5 nekaj ‘konj’ manj, a v praksi to ne povzroča glavobola.

Če je izbran prednji pogon (ponoči rdeče osvetljeni gumb za izbiro pogona 2WD, 4WD ali Lock se s ponosom kaže na sredinskem grebenu) je včasih, zlasti v mokrem ali na spolzkem asfaltu, motor premočan in pojavi se želja po boljši trakciji pogonskih koles, ki pri odločneje pohojeni stopalki za plin zahtevajo popoln nadzor volanskega obroča.

V takšnih razmerah hlastanje prednjih koles za oprijemom izniči vklop elektronsko nadziranega štirikolesnega pogona, ki C-Crosserja na asfaltu spremeni v zanesljivo prevozno sredstvo. Nagibanja je presenetljivo malo (ponoči so pri pospeševanjih za nasproti vozeče moteče le visoko nameščene prednje luči), drznem si zapisati, da ga je pri Picassih občutno več.

Karoserija je tudi med bolj dinamično vožnjo stabilna, dobre zavore vlivajo dodaten pogum, ki ga krepijo tudi dobra vodljivost in čvrsto (a udobno, čeprav ne Citroënovsko ‘udobno’) vzmetenje. Tudi s prenašanjem mase med zaporedno odpeljanimi ovinki C-Crosser nima težav. Elektronika dobro in za povprečnega voznika neopazno uravnava pogon med prednjo in zadnjo premo. C-Crosser je stabilen tudi v vožnji pri večjih hitrostih (150 km/h, okoli 2.800/min v šesti prestavi), saj ne zahteva omembe vrednih popravkov z volanom.

Motor je opazno boljši kot Volkswagnov turbodizel 2.0 v Outlanderju. Uporaben je že od 1.500/min navzgor (pripravljenost na delo sicer pokaže še nižje), brez omahovanja se zavrti do rdečega polja, najbolj radodarno pa streže z močjo od 2.000/min navzgor. Agregat je kultiviran. Zjutraj njegov zvok sicer zbudi kakšnega zaspanega petelina, ko pa je ogret, ga pri večjih hitrostih (150 km/h po merilniku hitrosti) na avtocestah preglasijo šumi vetra. Odličen partner agregatu je šeststopenjski ročni menjalnik.

Ročica rada uboga (tu zapišemo, da je Mitsubishijeva tehnika precej koristila), gibi so relativno kratki, prestavna razmerja pa dobro izračunana. Navora je dovolj, da si lahko privoščite leno upravljanje prestavne ročice (na avtocesti, če ni zastojev in cestninskih postaj, lahko kar pozabite na prvih pet prestav). Šesta prestava je namenjena varčevanju, kar dokazuje tudi podatek, da je pri 90 km/h (podatek merilnika hitrosti) vrtljajev (v šesti prestavi) 1.800/min.

Čeprav je cesta njegov primarni teritorij (18-palčna kolesa z neterenskimi gumami so potrditev, za bolj terenske mojstre pa je lahko C-Crosser obut tudi v 16-palčne ‘balone’), se zaradi dvignjene karoserije (pazite pri izstopanju, da z obleko ne obrišete kromanih pragov), dodatno zaščitenega trebuha in dobrega štirikolesnega pogona ne ustraši nobenega koščka neasfaltirane poti. Zadek je, kar smo opazili že pri Outlanderju, precej nepregleden, a težave pri parkiranjih brez posvetovanja z zdravnikom ali farmacevtom rešijo vzvratna kamera in parkirni senzorji.

Zmotilo nas je, pravzaprav nas to zmoti pri kar velikem številu novih avtomobilov, da tudi pri Crosserju zaradi dnevnih luči ob prižganem motorju ni mogoče popolnoma ugasniti luči ter da je treba za vklop zadnje meglenke vklopiti tudi prvo.

Pri brisanju prednje šipe smo morali najprej poškropiti šipo in nato vklopiti brisalce (akcija po navadi steče samodejno), potovalni računalnik je enosmeren in informacijsko nič kaj bogat (števec kilometrov, servisni intervali, temperatura, domet, povprečna hitrost in poraba goriva), zapiranje vrat zahteva nekoliko odločnejši potisk, (učinkovita) klimatska naprava je za to ceno le polsamodejna . .

Razveselile pa so nas druge stvari: vse štiri stranske šipe (vratne) se pomikajo samodejno gor in dol, način pogona se lahko spreminja do hitrosti 100 km/h, po avtomobilu je polno 12-voltnih električnih vtičnic, varnost poleg ASC-ja in ABS-a določajo še štiri varnostne blazine in zavesi . .

Ker jih na sončno stran Alp ne bo veliko, si lahko C-Crosserja predstavljate tudi kot del avtomobilske eksotike. Pa čeprav je narejen po preizkušenem (dobrem) receptu dvignjenega in s štirikolesnim pogonom opremljenega kombija. Cena je dokaj visoka, a tudi tu bi lahko razpredali v noč, saj je C-Crosser precej večji od recimo Toyote RAV4 in podobnih.

Mitja Reven

Foto: Aleš Pavletič

Osnovni podatki
Prodaja: Citroën Slovenija
Cena osnovnega modela: 37.700 €
Cena testnega modela: 42.970 €
Moč: 115kW (156 KM)
Pospešek (0-100 km/h): 9,9 s
Največja hitrost: 202 km/h
Poraba po ECE, mešan cikel: 9,3l/100km
Garancija: 2 leti splošne in mobilne garancije, 3 leta garancije na lak, 12 let garancije za prerjavenje.
Menjava olja vsakih 20.000 km
Servisni pregled na 20.000 km
Stroški (do 100.000 prevoženih kilometrov oz. pet let)
Redni servisi, delo, material: 806 €
Gorivo: 9.588 €
Gume (1) 1.936 €
Izguba vrednosti (v 5 letih): 12.750 €
Obvezno zavarovanje: 3.510 €
KASKO ZAVAROVANJE (+B,K), AO, AO+ 5.030 €
Skupaj 33.620 € (strošek na km: 0,34 €)
Tehnični podatki
Motor: 4-valjni – 4-taktni – vrstni - dizelski z neposrednim vbrizgom – nameščen spredaj prečno – vrtina in gib 85 × 96 mm – gibna prostornina 2.179 cm3 – kompresija 16,6 : 1 – največja moč 115 kW (156 KM) pri 4.000/min – srednja hitrost bata pri največji moči 12,8 m/s – specifična moč 52,8 kW/l (71,8 KM/l) – največji navor 380 Nm pri 2.000/min – 2 odmični gredi v glavi (zobati jermen) – po 4 ventili na valj – vbrizg goriva po sistemu skupnega voda – turbinski polnilnik na izpušne pline – hladilnik polnilnega zraka.
Prenos moči: motor poganja prednji kolesi (priklopljiv štirikolesni pogon) – 6-stopenjski ročni menjalnik – hitrosti v določenih prestavah pri 1.000/min: I. 8,32; II. 15,54; III. 24,63; IV. 34,30; V. 43,80; VI. 52,59; – platišča 7J × 18 - gume 225/55 R 18 V, kotalni obseg 2,13 m.
Zmogljivost: največja hitrost 200 km/h - pospešek 0-100 km/h 9,9 s - poraba goriva (ECE) 9,6/6,0/7,3 l/100 km
Voz in obese: terenski kombi – 5 vrat, 7 sedežev - samonosna karoserija - spredaj posamični obesi, vzmetni nogi, dvojnii prečni vodili, stabilizator - zadaj večvodilna prema, vijačni vzmeti, stabilizator - zavore spredaj kolutne (prisilno hlajene), zadaj kolutne, mehanska ročna zavora na zadnji kolesi (ročica med sedežema) - volan z zobato letvijo, električni servo, 3,25 zasuka med skrajnima točkama.
Mase: prazno vozilo 1.747 kg - dovoljena skupna masa 2.410 kg - dovoljena masa prikolice z zavoro 2.000 kg, brez zavore 750 kg - dovoljena obremenitev strehe 80 kg.
Zunanje mere: širina vozila 1.806 mm - kolotek spredaj 1.540 mm - zadaj 1.540 mm - rajdni krog 10,6 m.
Notranje mere: širina spredaj 1.480 mm, v sredini 1.470, zadaj 1.030 - dolžina sedalnega dela prednji sedež 520 mm, sredinski sedež 470, zadnji sedež 430 - premer volanskega obroča 370 mm - posoda za gorivo 60 l.
Prtljažnik: Pros­to­rni­na prt­ljaž­ni­ka, iz­mer­je­na z AM stan­dard­nim kom­ple­tom 5 kov­čkov Sam­so­ni­te (skup­no 278,5 l): 5 sedežev: 1 × nahrbtnik (20 l); 1 × letalski kovček (36 l) ; 1 × kovček (85,5 l), 2 x kovček (68,5 l) 7 sedežev: 1 × nahrbtnik (20 l);
Naše meritve
T=10 °C / p= 1.020 mbar / rel. vl.: 60 % / Gume: Michelin Latitude Diamaris 225/55/R 18 V / Stanje števca: 5.535 km
Pospešek 0-100km: 9,9s
402m z mesta: 17,0s ( 130km/h)
1000m z mesta: 31,4s ( 164km/h)
Prožnost 50-90km/h: 7,5/11,9s
Prožnost 80-120km/h: 10,8/13,9s
Največja hitrost: 202km/h (VI.)
Najmanjša poraba: 8,6l/100km
Najvišja poraba: 9,8l/100km
poraba na testu: 9,3 l/100km
Zavorna pot pri 130km/h: 66,1m
Zavorna pot pri 100km/h: 39,4m
AM meja: 43m
Trušč pri 50km/h v 3. prestavi 48dB
Trušč pri 50km/h v 4. prestavi 48dB
Trušč pri 50km/h v 5 prestavi 46dB
Trušč pri 50km/h v 6. prestavi 46dB
Trušč pri 90km/h v 3. prestavi 58dB
Trušč pri 90km/h v 4. prestavi 56dB
Trušč pri 90km/h v 5. prestavi 56dB
Trušč pri 90km/h v 6. prestavi 54dB
Trušč pri 130km/h v 4. prestavi 62dB
Trušč pri 130km/h v 5. prestavi 60dB
Trušč pri 130km/h v 6. prestavi 60dB
Trušč v prostem teku: 37dB
Napake med testom: brez napak
Ocena skupaj (355/420)
  • Verjetno gremo komu že na živce, saj pravimo, da to ni pravi Citroën, kar pa, saj že veste, prinaša prednosti in slabosti. Koliko prvega in koliko drugega, je odvisno predvsem od vašega pogleda na Citroëne. Je pa tako, da med tistimi proizvajalci, ki v ponudbi še nimajo mehkega terenca, koncerna PSA več ni.

  • Zunanjost (13/15)

    Medtem ko je zadek je malce teže prepoznaven, je spredaj nezmotljivo Citroën. Kakovost izdelave je dobra.

  • Notranjost (118/140)

    Tu se ljubitelji Citroënov verjetno delijo na dva pola. Gre za pomanjkanje idej. Prevelika podobnost z Outlanderjem! Ali so bili v stiski s časom ali so hoteli še kaj privarčevati?

  • Motor, menjalnik (38 /40)

    Same pohvale. Natančen menjalnik z dobro izračunanimi prestavnimi razmerji in motor, ki je motiviran za delo.

  • Vozne lastnosti (84 /95)

    Pelje se zanesljivo, lega na cesti pa vliva zaupanje. Je v užitek ne glede na podlago.

  • Zmogljivost (32/35)

    Ni dirkalnik med SUV-i, a za najhitrejšimi ne zaostaja veliko.

  • Varnost (36/45)

    Kopica varnostnih blazin, dobre zavore, ABS, ASC in štirica brata Outlanderja pri Euro NCAP-u.

  • Gospodarnost

    Poraba goriva je zmerna, za nakup pa je treba odšteti precej denarja.

AM ocena: 4/5

Užitek v vožnji: 4/5

Hvalimo in grajamo
videz
motor
menjalnik
pogon
zavore
volan, lega na cesti
predali, mesta za drobnarije
prilagodljivost notranjosti, sedem sedežev
zadnja vrata
oprema
slaba vidljivost na osrednji zaslon
nekaj neosvetljenih stikal
le po višini nastavljiv volanski obroč
premalo citroënovski (posebej notranjost)
trakcija pogonskih koles (2WD)
rezervno kolo pod zadkom
visoke luči, šipa prtljažnika se ne odpira ločeno
enosmeren potovalni računalnik
ni mogoče izklopiti luči ob prižganem motorju