Vsestranski in dostopen bivalnik? Odgovor prihaja iz slovenske tovarne ...

14. 2. 2024 | Matjaž Korošak
Deli

Za tiste, ki želijo vstopnico v razred avtodomov, in za tiste, ki si avtodoma in avta nočejo ali pa ne morejo privoščiti. In še za marsikoga. Seveda – gre za razred t. i. minivanov ali kompaktnih bivalnih kombijev. Takšnih, ki omogočajo izlet za manjšo družino med vikendom in povsem uporabno (kombinirano) vozilo med tednom.

V eksponentno rastoči industriji karavaninga se je en razred ali segment vozil, ki v preteklosti ni predstavljal večjega deleža na trgu, zadnja leta uspešno prebil v ospredje. Seveda – gre za razred tako imenovanih minivanov ali kompaktnih bivalnih kombijev. To so po eni strani avtodomi z zgolj osnovno konfiguracijo oziroma opremo, ki jo avtodom lahko ali mora ponuditi, po drugi strani pa gre za kompaktno zasnovo z merami, ki so pravzaprav na ravni velikih limuzin, in tako je z njimi mogoče parkirati tudi v podzemne garaže ter na praktično vsakem normalnem parkirnem mestu.

<p>Oba novinca v razredu tako imenovanih modelov minivan pri Adrii Mobil.

<p>Oba novinca v razredu tako imenovanih modelov minivan pri Adrii Mobil.

Matjaž Korošak

Seveda je tudi na tem področju veliko podkategorij in variacij, toda bistveni namen ali prednost takšnega modela je, da lastniku ponuja dvojnost uporabe. Med tednom torej služi kot (malce večji) osebni, družinski avto, ki je še vedno (kljub opremi) bolj prostoren od limuzine. Med vikendom ali med počitnicami pa ga je mogoče takoj ali pa z nekaj enostavnimi prijemi in vključitvijo oziroma namestitvijo kakšnega dodatnega elementa uporabljati kot avtodom za kampiranje.

Adria Mobil

Kaj so pravzaprav »minivani«?

»Nekega pisanega pravila, kaj štejemo med 'minivane' in kaj so potem že polnokrvni bivalni kombiji ali 'vani', sicer ni. V industriji pa velja, da gre za dolžino pod petimi metri ali vsaj okoli pet metrov in za višino, ki je pod dvema metroma ali vsaj blizu tega ter brez klasične kopalnice,« pojasni Matevž Korošec, vodja programa minivanov pri največjem slovenskem proizvajalcu avtodomov, podjetju Adria Mobil iz Novega mesta.

Krompirjeva solata, ki je obnorela splet. Popolnoma drugačna, kot smo je vajeni

Korošec tudi pojasni, da gre za trend v (aktivnem) preživljanju prostega časa, ki je pač vedno bolj intenziven, mnogi pa si zares želijo in celo lahko privoščijo le en avtomobil, ki izpolnjuje obe nalogi. Seveda ne le zaradi cene, ampak tudi zaradi življenja v mestu, v urbanem okolju, kjer je tako kompakten avtodom mogoče parkirati tudi v garažno hišo, če je treba.

Adria Mobil

Na rastoč trend kaže tudi prisotnost praktično vseh proizvajalcev kombijev s svojimi modeli v segmentu, kjer je bil še do pred nekaj leti prisoten praktično le Volkswagen, ki je obvladoval trg s Californio, pa do neke mere še Mercedes z modelom Marco Polo in Ford z Nuggetom (slednja dva prihajata iz prostorov uveljavljenega proizvajalca nadgradenj Westfalia).

Zdaj so tukaj praktično vse znamke, ki kaj dajo nase in imajo na voljo svojega predstavnika v razredu lahkih gospodarskih vozil, zadnji je Citroen, ki je za partnerja pri svojem modelu Holidays izbral slovenskega proizvajalca Bravia Mobil. Seveda pa ne le avtomobilske znamke – tega segmenta se vse bolj intenzivno lotevajo tudi priznani proizvajalci rekreacijskih vozil oziroma karavaninga. Svoj del pa si na tem področju želijo odrezati celo vodilni iz sveta avtomobilskih predelav (ABT, Irmscher idr.).

Natančnejših statističnih podatkov o prodaji sicer ni, saj se te številke po besedah Korošca skrivajo v njihovih podatkih o prodanih avtodomih ali vanih in jih ne vodijo posebej. Dejstvo pa je, še pravi Korošec, da je ta segment avtodomov najpopularnejši v najrazvitejših evropskih državah, denimo v Švici, kjer je kar 50 odstotkov vseh prodanih rekreacijskih vozil iz tega segmenta, in tudi v Nemčiji ter Franciji.

Dva modela ima Adria Mobil v ponudbi

Adria Active Duo

Adria Active Duo

Adria Mobil

Slovenski proizvajalec je v tem segmentu prisoten že od leta 2008, ko so predstavili model 3Way na osnovi Renaulta Trafic. Leta 2016 je na trg zapeljala nova generacija, narejena na tej osnovi, po imenu Active, ki danes šteje tri modele – Base in Pro. Letos pa so predstavili še nov model, Duo.

Seveda pa je povsem nov koncept in model, ki je dvignil kar nekaj prahu tudi na salonu v Düsseldorfu, model Mode, ki so ga izdelali na novi platformi Citroëna Spacetourer. Gre za povsem novo zasnovo notranjosti, s čimer so še bolj ločili segment minivanov od vanov. Da gre za prelomno obdobje, govori tudi dejstvo, da so lani v tovarni v Biču zgradili tudi povsem novo linijo za proizvodnjo minivanov.

Active z dodatnimi drsnimi vrati

Active je torej minivan, ki sledi glavnim smernicam v tem segmentu. S svojo opremo in prostornostjo (dolžina tik pod petimi metri) je v bistvu kompakten bivalni kombi, ki pa želi biti čim bolj podoben avtodomu. Model Duo je ta del malce omilil; dobil je namreč še druga stranska drsna vrata na levi, ki jih Trafic doslej v ponudbi za kontinentalno Evropo ni imel (le Velika Britanija).

Tudi na vztrajne zahteve Adrie so pri Renaultu le ponudili tak bazni model, ki seveda ponuja več svobode, praktičnosti in občutka prostornosti, po drugi strani pa so morali oblikovalci in inženirji pri Adrii stakniti glave in kuhinjski del oblikovati na novo, da omogoča prehod.

Adria Active Duo

Adria Active Duo

Adria Mobil

Kup kompromisov

»Gre seveda za cel kup kompromisov, da so tudi druga vrata uporabna, zato je gorilnik le eden, hladilnik nekoliko manjši in tudi sedežna klop v drugi vrsti ponuja zdaj prostor dvema potnikoma, čeprav je razlike le nekaj centimetrov,« razlaga Korošec. Seveda pa je ostala prostorna zložljiva postelja v osrednjem delu, pod katero je celo prostor za opcijsko kemično stranišče, in seveda dvojna postelja pod dvižno streho, ki omogoča stojno višino – ko ta ni v rabi.

Na levem boku Activa je še lična večnamenska omarica za spravilo prtljage, v boku na dnu je prostor tudi za jeklenko plina, potnikom pa je na razpolago še zunanji tuš, ko so dvižna vrata odprta (15- in 20-litrski rezervoar za čisto in umazano vodo je pod dnom, polni se z zunanje strani). Prostor pod dvižnimi vrati je mogoče celo zapreti s posebnim šotorom. »S konceptom dvojnih drsnih vrat smo trenutno še vedno edini na trgu,« ponosno pove Korošec.

Model Mode na novo definira razred

Adria Mobil

Toda pri Adrii Mobil so prepričani, da so se šele z novim modelom Mode povsem približali kupcem, ki jih tak koncept res zanima. »Po dolgih in intenzivnih raziskavah smo le ugotovili, da večino časa ti modeli vendarle služijo kot vsakodnevno prevozno sredstvo, zato smo morali razmišljati v tej smeri – torej, kako narediti tak avto še bolj prilagodljiv, vsestranski in čim manj omejujoč v vsakdanji rabi,« razlaga Matevž Korošec, ki pravi, da je ravno zato razvoj trajal več kot leto dni in da so v fazi razmišljanja s partnerskim oblikovalskim studiem Sito Design Office izdelali tudi maketo notranjosti iz lepenke.

»Vse to, da smo lažje razmišljali v smeri večje uporabnosti vozila, prilagodljivosti, hitre preobrazbe v avtodom, preprostega shranjevanja, pa tudi estetske dovršenosti, ki naj bi bila čim bliže avtomobilskemu svetu in bi bila čim manj podobna projektom 'naredi sam',« razlaga smernice Korošec in pravi, da se je pravo delo potem šele začelo.

Adria Mobil

Za osnovo so Spacetourerju (L2) seveda odrezali streho in nanj namestili dvižno streho s posteljo, vso nujno napeljavo in električne komponente z razsvetljavo ter zunanje priklope, servisni akumulator, vrtljive sedeže spredaj itd. In ker je osnovni avto nekoliko nižji in ožji od na primer Activa oziroma Trafica, je bilo snovalcem hitro jasno, da se morajo notranje ureditve in »pohištva« lotiti drugače.

Zelo prilagodljiv koncept torb in škatel

»Gre za idejo nekakšne torbice Sport Billy,« smeje razloži Korošec in pri tem misli na kultno risanko iz osemdesetih let; gre pa za sistem modularnega in zložljivega sistema torb in škatel, ki so smiselno nameščene in pritrjene v avtu. In nadaljuje: »Pri tem so nam pomagali slovenski podizvajalci Propip in Polymer Group, s katerimi smo izdelali sistem dveh visečih torb, dveh notranjih torb za prtljago, vseh zatemnitvenih elementov za stekla in še štirih velikih škatel.«

V slednjih je spretno spravljen kompresorski hladilnik (31 litrov), v drugi kuhinjsko korito z dvema posodama za vodo (po 15 litrov za svežo in odpadno vodo) ter črpalko, dve torbi pa sta namenjeni raznovrstni prtljagi – in v eno je mogoče spraviti celo kemično stranišče! In ker so škatle iz umetnega materiala ter oblečene v vodoodporno tkanino, jih je mogoče uporabljati tudi izven avtomobila kot mizo in stole, nanje je mogoče celo stopiti. Armatura kuhinjskega korita je izvlečljiva, črpalka za vodo baterijska, s čimer je ena od škatel lahko tudi mobilna prha! Domiselno …

V pol ure je avtodom sestavljen in pripravljen

<p>Active je tudi v verziji Duo sicer minivan, ki pa želi biti blizu klasičnim avtodomom.</p>

<p>Active je tudi v verziji Duo sicer minivan, ki pa želi biti blizu klasičnim avtodomom.</p>

Adria Mobil

Ostane le še kuhinjski del. »Zaradi homologacijskih zahtev za avtodom mora biti v njem vgrajeno kuhalo. Torej vgrajeno tako, da ga ni mogoče izgraditi brez orodja. Zato smo v zadnji del na levi strani namestili še zložljiv indukcijski kuhalnik. Plinskega zaradi posebnih zahtev za vgradnjo nismo mogli namestiti, zavzame pa tudi preveč prostora,« še razloži Matevž Korošec in nadaljuje: »Bistveno je, da so vsi ti elementi modularni, lahki, vzdržljivi in jih je mogoče z vsem potrebnim naložiti v Mode v pol ure. V pol ure je Mode torej mogoče spremeniti v kompakten avtodom in nazaj v povsem vsakodnevno uporaben kombi.«

Tudi notranja postelja z okvirjem iz lahkega aluminija je zložljiva (dodatna oprema), mogoče pa jo je tudi v celoti odstraniti, ko in če je ne potrebujete več ali pa če omejuje prostor. Škatle so sicer del dodatne opreme in jih je mogoče naročevati posebej ali po potrebi.

Spacetourer s komponentami Jumpyja

Četudi je Mode na zunaj in na hitro videti kot vsak običajen Spacetourer, je v bistvu hibrid. Celo podvozje so pri Citroënu namreč za namen predelave vzeli pri bolj tovornem Jumpyju, kar pomeni, da ima na ta način tudi 300 kilogramov večjo nosilnost (3100 kg) in da je tudi podvozje nekoliko bolj odmaknjeno od tal.

»Zavedamo se sicer, da takšna predelava ni prav poceni, toda odločitev za nakup našega bivalnega kombija Mode ima poleg dveh avtov v enem še en element, ki bi lahko prepričal morebitne kupce,« razmišlja vodja programa minivanov pri podjetju Adria Mobil. »Mode je namreč še vedno na voljo z zmogljivim dizelskim motorjem (2.0 HDI s 107 kW oz. 145 KM), medtem ko potniškega Spacetourerja ni mogoče več dobiti drugače kot v baterijski električni verziji.

<p>V vsakdanji rabi enostaven in skoraj identičen s klasičnim Citroënovim Spacetourerjem.</p>

<p>V vsakdanji rabi enostaven in skoraj identičen s klasičnim Citroënovim Spacetourerjem.</p>

Adria Mobil

Ob tem Mode z vsemi vgrajenimi komponentami velja približno toliko kot Spacetourer z močnejšo baterijo 77 kilovatnih ur,« povzame Korošec in izpostavi, da ima Mode brez dodatne opreme praktično identično funkcionalnost in seveda tudi vozne lastnosti kakor serijski Spacetourer. 

Preberite še