Jesen in začetek zime ni samo čas, ko motoristi svoje motocikle, skuterje in mopede pospravimo k zimskemu počitku. Je tudi čas dilem in razprav o tem, kako kar najbolje poskrbeti, da bo dvokolesni ponos novo sezono dočakal v polni formi. Zimska motoristična pavza je pri nas sicer razmeroma kratka, a prav lahko se zgodi, da traja dlje, kot bi si želeli. Zato tokrat z vami delim nekaj uporabnih in koristnih nasvetov.
To, da zima in motocikel vsaj za večino slovenskih motoristov nista najbolj združljiva pojma, je jasno. Kakšnih 1.500 let je namreč minilo od takrat, ko so naši predniki za svoj novi dom izbrali doline pod vzhodnimi Alpami, in takrat, jasno, niso prav veliko razmišljali o motociklih.
Tako smo Slovenci v primerjavi z nekaterimi drugimi evropskimi državami in narodi vsako leto prikrajšani za približno štiri ali pet mesecev motoristične sezone. Saj ne da v tem vmesnem času od konca oktobra do konca marca na naših tleh ne bi imeli česa početi, vseeno pa je to dovolj dolga doba, da svojih motociklov, skuterjev in mopedov ne bi smeli samo parkirati in nanje za teh nekaj mesecev enostavno pozabiti.
Dobro, če si takoj na začetku nalijemo čistega vina, potem je marsikatera razprava v zvezi s pripravo motocikla na zimovanje čisto pretiravanje. Motocikel namreč ni izdelan iz sladkorja in zmore prenesti precej več, kot mislimo. Vseeno pa večina nas, motoristov, svoje jeklene konjičke dojema precej bolj emocionalno kot na primer nek Tržačan ali Rimljan, ki v celem letu na prste ene roke prešteje dni, ko ni sedel na svoj motocikel ali skuter. Za razliko od slednjih mi radi vidimo in še posebej radi vemo, da je za naše motocikle poskrbljeno tako, kot mora biti.
In če si, preden začnemo komplicirati, nalijemo še en kozarec čistega vina, bomo tisti, ki se z motocikli ukvarjamo in vozimo že dolgo, znali povedati, da bo motocikel brez posebnih težav preživel vsako zimo, če le ne bomo nanj povsem pozabili. Hočem reči: če boste svoj skuter ali motocikel pred zimo temeljito oprali in ga hranili v suhem in vsaj približno toplem (nad 5 stopinj) prostoru ter ga med zimo tu in tam malce ogreli in razmigali, vam spomladi ne bo preostalo drugega kot preveriti tlak v pnevmatikah ter morda, glede na servisni interval, narediti potreben redni servis.
A motociklizem je vendarle tudi hobi, je strast in je ljubezen do stroja, zato marsikateremu motoristu ob koncu motoristične sezone ni odveč porabiti nekaj ur in motocikel spraviti k zimskemu spanju. Zadovoljstvo ob pogledu na brezhibno pripravljen motocikel gotovo upraviči ure vloženega dela in truda. Je pa s temi stvarmi vseeno tako, da dokler je v garaži en motocikel, je zanj brezhibno poskrbljeno. Ko je motociklov in skuterjev več, pa si morajo lastnikovo nego, čas in skrb med seboj največkrat porazdeliti.
Za tiste, ki so se trdno odločili, da bodo za svoj motocikel po koncu motoristične sezone vendarle poskrbeli, tako kot je tisti italijanski ledenik za Ötzija, pa sem pripravili nekaj uporabnih in koristnih nasvetov.
Temeljito čiščenje in primeren prostor
Največ dobrega boste za svoj motocikel storili, če ga boste pred zimskim spanjem temeljito očistili. Umazanija namreč privlači vlago, ta pa ob stiku s kovinskimi deli reagira in posledično prihaja do nastajanja neželene rje. Pranje, loščenje, sušenje in zaščitni nanosi, ki jih lahko kupite v vsaki resni motoristični trgovini, so ključ do tega, da se bo motocikel spomladi izpod pregrinjala prikazal prav takšen, kakršnega ste pustili. Seveda ne smete pozabiti tudi na čiščenje in mazanje pogonske verige.
Nadstrešek, ki bo motocikel ščitil pred neposrednim vplivom dežja in snega, je absolutni minimum, ki ga morate zagotoviti svojemu motociklu. Tisti, ki ga imate radi, pa mu boste našli dosti bolj ustrezen kotiček, ki bo suh, topel in ne bo izpostavljen neposredni sončni svetlobi. V vsakem primeru motocikel prekrijte z zaščito ponjavo ali specialnim pregrinjalom, ki je namenjeno hrambi motocikla. Navadna rjuha bo motocikel sicer ščitila pred prahom, vendar bo nase vezala tudi vlago.
Če med sezono svoj motocikel hranite na prostem in ga pred dežjem ščitite s plastičnimi ali platnenimi pregrinjali, jih v času zimovanja ne uporabljajte. Tovrstna pregrinjala namreč ne odvajajo vlage, ta pa se posledično kopiči pod njimi, zaradi česar lahko pride do nastanka plesni in pojava rje na občutljivih kovinskih delih, zlasti na vijakih. Čeprav so draga, so namenska pregrinjala edina prava izbira.
Poskrbite za tekočine
Priporočljivo je, da pred koncem sezone zamenjate olje v motorju. Med zgorevanjem goriva se namreč v motorju tvorijo kisline in jedki plini, ki se nabirajo v motornem olju. Če je vaš motocikel tekočinsko hlajen, obvezno, še zlasti pa v primerih, ko se utegne temperatura okrog motocikla spustiti pod ledišče, preverite stanje hladilne tekočine. Enako pomembno je tudi, da preverite stanje hidravlične zavorne tekočine, še posebno če menjava ni bila v skladu s priporočili proizvajalca.
Preberite še: Prihaja še en avanturistični maksi skuter. Močnejši, težji in (morda) veliko bolj obetaven
Zavorna tekočina namreč deluje higroskopično, kar pomeni, da nase veže vlago. Vlaga v zavornem sistemu povzroča korozijo, ta pa praviloma pomeni draga popravila. Poleg tega vlaga pri zaviranju tudi izpareva, posledično pa v ročicah zavore prihaja do prostega hoda in slabšega zavornega učinka. Če niste povsem prepričani v svoje znanje mehanike, potem naj menjavo zavorne tekočine opravi serviser, saj je za pravilno in učinkovito delovanje zavor zavorni sistem treba odzračiti.
Kar se tiče rezervoarja in goriva, je najbolje, da rezervoar napolnite do vrha. Če ima vaš motocikel elektronski vbrizg goriva, gorivu dodajte namenski stabilizator za gorivo in pustite motor teči približno četrt ure ali pa se zapeljite nekaj kilometrov. Na ta način bo gorivo s stabilizatorjem doseglo vse komponente sistema vbrizga in ga tako tudi ustrezno zaščitilo. Neosvinčeno gorivo namreč ostane »sveže« le nekaj tednov, potem pa oksidira in lahko v šobah in črpalki naredi nepotrebno škodo.
Če ima vaš motocikel klasičen uplinjač oziroma več uplinjačev, potem zaprite dovod goriva in motor pustite teči, dokler ta ne ugasne. Tako boste preprečili nastajanje usedlin in preperevanje raznih tesnil in membran v uplinjaču. Tudi v tem primeru lahko rezervoar za gorivo napolnite do vrha, vendar prej preverite, če je bencinska pipica v dobrem stanju. Masa goriva lahko namreč povzroči, da ta med zimo »uide« in naredi zmedo v uplinjačih. Če se boste odločili rezervoar izprazniti, pa poskrbite, da bo notranjost kovinskega rezervoarja zaščitena s protikorozijskim sredstvom (npr. WD-40).
Motor in izpušni sistem
Če menite, da bo vaš motocikel v popolnem mirovanju več kot šest mesecev, potem ni odveč, da poskrbite tudi za ustrezno podmazovanje valjev. Odstranite vžigalne svečice in v valje vlijte za jušno žlico motornega olja. Ozemljite vžigalne kable in motor »zavrtite v prazno« ravno toliko, da se bo olje razporedilo po stenah valja.
Da bo mirovanje prenesel kar se da dobro, lahko pomagate tudi izpušnemu sistemu. V izpuh in morebitne druge oddušne odprtine naškropite mazivo oziroma kakšno drugo protikorozijsko sredstvo. Nato izpuh zamašite s posebnimi namenskimi čepi; če teh nimate, lahko uporabite tudi kakšno krpo ali plastično vrečko.
Pnevmatike
Ker ste motorist, gotovo veste, da je pravilen tlak v pnevmatikah za varno in dobro vožnjo ključnega pomena. Zato ni odveč, če boste pred zimovanjem in nato tudi pred začetkom sezone iz pnevmatik spustili ves zrak in jih potem ponovno napolnili. Na ta način se bo iz pnevmatik odstranila morebitna odvečna vlaga. Robove pnevmatik lahko namažete z zaščitnim sredstvom, vendar bodite previdni in tega ne nanašajte na tekalno površino.
Če je le mogoče, naj bo motocikel čez zimo na stojalu oziroma na centralnem stojalu. Na ta način bodo pnevmatike razbremenjene pritiska. Če vaš motocikel nima centralnega stojala in zanj tudi nimate namenskega stojala, potem si lahko pomagate s kakšno stabilno leseno klado ali podobnim podstavkom. Če tovrstnim provizoričnim rešitvam ne zaupate, pa pnevmatike med zimovanjem napolnite z za pol atmosfere višjim tlakom, kot priporoča proizvajalec motocikla.
Ohranite akumulator
Kako poskrbeti za akumulator motocikla, da bo pomlad pričakal v polni formi? Predstavljamo vam 5 nasvetov proizvajalca akumulatorjev in dodajamo še nekaj naših izkušenj in nasvetov.
1. Preverite napeljavo, kable (»kleme«, po domače). Če je treba, vse kontakte očistite z žično krtačo ali ustreznim čistilnim sredstvom, ki ga največkrat lahko kupite v razpršilu. Pozornost posvetite tudi pritrditvi vijakov; pokrov baterije naj bo pravilno montiran, da vsaj nekoliko prepreči vpliv vlage in mrzlega zraka.
2. Akumulatorji so danes večinoma zaprtega tipa, obstajajo pa tudi taki, ki jim je občasno še vedno treba doliti nekaj destilirane vode. Preverite nivo tekočine v celicah in po potrebi dopolnite. V nobenem primeru ne smete celic napolniti preveč.
3. Če ste eden tistih, pri katerih motocikel počiva vso zimo, potem se splača kupiti električni vzdrževalec akumulatorja. Ta skozi celoten zimski počitek motocikla skrbi za periodično polnjenje in praznjenje ter tako akumulator ohrani v najboljši možni kondiciji.
4. Vsaj enkrat mesečno zaženite motor in preverite delovanje alternatorja ali dinama. Po zagonu pustite, da se motor ogreje na delovno temperaturo. Hkrati lahko še malo razmigate ročice zavor, sklopke, plina, razmigate vzmetenje. Prav nič ne bo narobe, če boste naredili kakšen krog – seveda le ob primernem vremenu in razmerah na cesti. S poudarkom na cesti, namreč. Tudi če je cesta suha, to še ne pomeni, da na njej ni soli, ki je svojemu motociklu prav gotovo ne privoščite.
5. Dober akumulator bi ob upoštevanju zgornjih nasvetov moral brez težav v dobri formi dočakati pomlad. Če pa je vaš akumulator že star in ga bo treba zamenjati, je pomembno, da izberete tistega, ki po specifikacijah ustreza zahtevam, ki jih predpisuje proizvajalec motocikla.
Kako vam lahko pomagajo serviserji?
Ob dejstvu, da število motoristov in motoristk v zadnjih letih strmo narašča, je razumljivo, da je med njimi tudi vse več takih, ki za svojega jeklenega konjička (še) ne znajo ustrezno poskrbeti ali pa za to nimajo ustreznega orodja in prostora. Tega se zavedajo tudi uvozniki in številni prodajalci ter serviserji motociklov, zato vsako leto tradicionalno pripravijo posebne akcije, s katerimi motoriste in motoristke razbremenijo skrbi.
Na področju motorističnih jesensko-zimskih vzdrževalnih tretmajev so v zadnjih letih še posebno aktivni pri BMW-ju, kjer njihovi pooblaščeni prodajalci ponujajo praktično popolno storitev na področju zimovanja, pregleda motocikla ter priprave motocikla na novo sezono. Če ima vaš BMW več kot pet let, vam bodo izvedli tudi brezplačno diagnostiko in vas opozorili tudi na najmanjše napake.
Če sami ne razpolagate z ustreznim prostorom, ga lahko za razumen denar pustite kar pri njih, pripravljeni pa so tudi brezplačno priti ponj in vam ga spomladi dostaviti na vaš naslov. Tradicionalno v času zimske sezone svojim kupcem ponujajo tudi posebne prodajne akcije, v katerih po znižanih cenah ponujajo različna originalna pregrinjala, ohranjevalce akumulatorjev in podobno opremo.
Tudi pri Hondi in Ducatiju so znani po tem, da za lastnike njihovih motornih koles tradicionalno pripravljajo jesensko-zimske akcije, ki vključujejo brezplačen prevoz motocikla v radiju do 50 kilometrov ter številne ugodnosti in popuste tako na področju nege in servisa motociklov kakor tudi pri nakupu dodatne opreme, olj, maziv, dodatne opreme in motoristične opreme.
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del