Odgovorni vozniki vsako leto na pragu zime poskrbijo, da so njihovi avtomobili pripravljeni na spopad z mrazom, snegom in zmrzaljo. Ključni element je obvezna zimska oprema, ob tem pa je dobro vedeti še, kakšne so novosti pri pnevmatikah, kako se obnesejo celoletne pnevmatike, kaj spada med priporočljivo opremo ...
Pri pripravi avtomobilov na zimo večina voznikov, razumljivo, najprej pomisli na zimske pnevmatike, ki so res ključni del obvezne zimske opreme osebnih avtomobilov in vseh razredov gospodarskih vozil. In čeprav jim posvečamo največ pozornosti, še zdaleč niso edini pomemben element za varno in zanesljivo vožnjo v zimskem času.
Tako kot druga področja cestnega prometa tudi pravila o zimski opremi podrobno opredeljuje zakonodaja, ki med drugim določa obdobje obvezne uporabe, lastnosti ter ustreznost pnevmatik in drugih delov opreme, pravila vožnje v zimskih razmerah in ne nazadnje tudi globe za voznike, ki ne upoštevajo prometne signalizacije ter navodil upravljavcev cest in policije. Zakonodajno so torej stvari razmeroma dobro urejene, vendar to velja samo za vožnjo.
Večina voznikov si morda niti ne predstavlja obremenitev, ki so jim v zimskem času izpostavljeni prav vsi sklopi avtomobilske tehnike pa tudi pločevine. In to ne le med vožnjo, ampak tudi med mirovanjem. Zato še pred prvim snegom in obdobjem peklenskega mraza nekaj nasvetov o tem, kako pripraviti in poskrbeti za avtomobil, da bo nelagodja, stresa, zamud in težav ob prvem snegu in mrazu čim manj.
Pnevmatike
Kot rečeno, zimske pnevmatike so ključen element vozila za vožnjo v pravih zimskih razmerah, zato je prepričevanje, da niso potrebne ali da jih ne potrebujete, podobno učenju krive vere. Za zimske pnevmatike trenutno veljajo tiste, ki imajo na boku oznako M+S in vsaj 3 milimetre profila po celotni tekalni površini. Čeprav je zadnja leta pravih snežnih dni vsaj v večjem delu nižin bolj malo, je možnost, da zimo prevozite tudi s kompletom dobrih letnih pnevmatik.
Če sta pri hiši dva ali celo več avtomobilov, lahko 'preobujete' le enega in z drugim zimsko vožnjo omejite na dni, ko na cestah ni pričakovati pravih zimskih razmer. Ne pozabite, da je v tem primeru treba v prtljažniku imeti verige ali njihov nadomestek. Če voženj ne morete prestaviti ali predvidevati, brez nadaljnje razprave svoj avtomobil opremite z zimskimi pnevmatikami. Celoletne pnevmatike so vmesna možnost, v zahtevnih in ekstremnih razmerah so seveda slabše od zimskih, večinoma pa z uporabo uma in razuma ustrezajo namenu, ravno tako po zakonodajni plati.
Verige
Snežne verige so za večino avtomobilistov izhod v sili, za redke pa kljub zimskim pnevmatikam nujen del obvezne opreme. Zlasti v visokogorskih predelih, kjer se sneg pogosteje zadržuje in cestna služba ne bo (takoj) čistila snega povsem do asfalta. Poleg tega, da vas omejujejo pri hitrosti, so praviloma tudi nepraktične pri montaži, zato se nanje ne velja pretirano zanašati. Seveda pa so tudi izjeme.
Akumulator
Občasno, ne samo pred zimo, je priporočljivo pregledati, očistiti in priviti akumulatorske priključke. Življenjska doba originalno vgrajenih akumulatorjev znaša približno 6 do 7 let (ob pravilni uporabi in brez neželene izpraznitve), pri naknadno vgrajenih pa je lahko nekoliko krajša. Vedite, da sistem stop&start zahteva močnejše in dražje akumulatorje. Poskrbite, da so med mirovanjem vozila iz vtičnic avtomobila izklopljeni vsi polnilni podaljški za telefone, navigacije in podobne naprave. Več o akumulatorjih na strani 60.
Hladilni sistem
Največ, kar lahko storite sami, je, da preverite raven hladilne tekočine, vaš mehanik pa bo z ustreznim merilnikom preveril gostoto in ustreznost hladilne tekočine.
Dovod zraka v vozilo
Orošena stekla in slaba vidljivost je zadnje, kar potrebujete v zimskih razmerah, zato pravočasno poskrbite za menjavo kabinskega filtra, odstranjevanje posušenega listja in morebitnih smeti ob dovodu za zrak. Ker je vlage občutno več kot običajno, bo prezračevanje delalo bolj intenzivno. To pa tudi pomeni, da bo vetrobransko steklo umazano tudi z notranje strani. Čistilo za stekla in čista krpa pomagata odstraniti nadležno sivo kopreno, ki povzroča nevarno bleščanje ponoči.
Filter goriva in gorivo
Če niste na območju polarnega mraza ali ne potujete v visokogorske predele, ni resnične potrebe, da bi kupovali ali v gorivo dolivali aditive proti zamrzovanju, saj za to poskrbijo že prodajalci goriva. Filter goriva lahko pomembno vlogo odigra predvsem pri avtomobilih z dizelskim motorjem. V zimskem času nikoli ne vozite s praznim rezervoarjem goriva. Priporočamo vsaj polovico rezervoarja, skrajni minimum je četrtina.
Pranje vetrobranskega stekla
Preverite pravilnost pršenja čistilnega sredstva po vetrobranskem steklu in se po potrebi poigrajte z nastavitvijo šobe. Če pranje ne deluje, sledite gumijasti cevki od šobe do črpalke in v devetih od desetih primerov boste sami odkrili in odpravili vzrok težave. Ne varčujte s sredstvom za pranje stekel, saj je lahko zastoj v sistemu prav zaradi zamrznjene šobe ali cevke, ki jo povzroči zamrznjena tekočina.
Metlice brisalcev
V bistvu sami najbolje opazite, če brisalci brišejo brezhibno ali ne. Na njih se v vseh letnih časih nabira umazanija s ceste, zato marsikdaj zadošča že temeljita razmastitev. Potrebujete pršilo s sredstvom za razmaščevanje, čisto krpo in deset minut časa. Če so gumijasti deli natrgani ali prepereli, bo pomagala le menjava!
Tesnila vrat
Občasna nega z glicerinom ali drugim negovalnim sredstvom za gumo bo pripomogla, da vrata v mrazu ne bodo primrznila. Po vsakem zimskem pranju vozila vsa gumijasta tesnila vrat in pokrova prtljažnika obrišite s suho krpo.
Panoramska streha
Avtomobili z originalno pomično streho imajo vgrajene tudi kanale za odvajanje vode. Te je treba očistiti in tako preprečiti zamakanje. Podobno kot pri vratih za gumijasta tesnila poskrbite tudi pri strehi. Ko zunaj zmrzuje in je mokro, strehe ne odpirajte.
Ključavnice
Če vozite novejši avtomobil, ste že pozabili na tegobe, ki jih povzročajo zmrznjene ključavnice. Če še vedno odklepate s ključem, pa v režo ključavnice občasno vbrizgajte antikorozivno razpršilo, ki preprečuje zamrzovanje (obstajajo tudi čisto posebna razpršila).
Karoserija
Če pozimi vsaj enkrat mesečno ne poskrbite za temeljito pranje svojega vozila, je to samo malomarnost. To storite ne glede na vremensko napoved in kadar temperature ne padejo globoko pod ničlo. Če ne gre drugače, občasno v samopostrežni avtopralnici kupite žeton ali dva in svoj avtomobil temeljito operite s toplim curkom po spodnjem delu karoserije in po podvozju, kolikor pač gre. Seveda pa je veliko bolj preprost obisk avtomatske pralnice, kjer izberete še pranje podvozja.
Prtljažni prostor
Nekaj prtljažnega prostora namenite predmetom, ki bi jih pozimi moral imeti vsak preudaren in moder voznik. Ne pozabite na odejo, strgalo za led, metlico za sneg, zložljivo lopato (če vozite po terenu), razpršilo za odmrzovanje stekel in razpršilo za odmrzovanje ključavnice (če ni daljinskega odklepanja). Zlasti če vozite na daljših razdaljah, ne smete pozabiti na kak dodaten liter tekočine za pranje vetrobranskega stekla.
Nekaj nasvetov za varno zimsko vožnjo:
- hitrost vozila zmanjšajte in ga prilagodite razmeram ter stanju vozišča;
- povečajte varnostno razdaljo do vozila, ki vozi spredaj;
- zavirajte nežno in po potrebi postopno, z večkratnim pritiskom na stopalko;
- ne spreminjajte smeri vožnje sunkovito, saj vsako tako ravnanje lahko povzroči zanašanje vozila in izgubo oprijema prednjih koles;
- speljujte previdno, zlagoma, vsak zdrs pomeni izgubo oprijema in energije;
- zelo pomembna je izbira pravilnega prestavnega razmerja, ker lahko premajhna moč na pogonskih kolesih zmanjša učinkovitost vodenja vozila in onemogoči potrebne popravke smeri vožnje, prevelika pa povzroči zdrsavanje pogonskih koles, zanašanje vozila in izgubo oprijema;
- vozite čim bolj enakomerno, predvsem pa predvidevajte dogajanje pred sabo;
- posebej bodite pozorni na izpostavljene dele ceste (na primer mostovi), kjer se pogosteje pojavlja poledica;
- računajte na daljši čas potovanja;
- med vožnjo bodite zbrani, predvsem pa strpni do drugih udeležencev v prometu.