Uradno: EU sklenila dogovor o ukinitvi termičnih motorjev. Tu so podrobnosti dogovora, ki mu številni nasprotujejo

28. 10. 2022 | Jure Šujica
Deli

Dogovor je nekoliko manj radikalen, kot je bilo sprva napovedano in še vedno pušča možnost alternativ.

Program Fit for 55 (Pripravljeni za 55), ki ga pripravlja Evropska unija za doseganje ogljične nevtralnosti v Evropi, je ena izmed najbolj radikalnih potez na tem področju v zadnjem obdobju. Veliko kritik je doživela zaradi načrtovane prepovedi vseh vrst pogona avtomobilov, kjer se kot pogonsko sredstvo sredstvo ne uporablja elektrika. To je namreč predvideval prvotni osnutek programa, ki pa so ga sedaj očitno spremenili.

Evropska unija je namreč sinoči dosegla dogovor, po katerem bodo morali avtomobilski proizvajalci do leta 2030 za 55 odstotkov zmanjšati flotne izpuste CO2 za svoje osebne avtomobile in do 50 odstotkov za kombinirana vozila v primerjavi z izpusti iz leta 2021. Do leta 2035 bo nato treba za obe vrsti vozil doseči popolno ogljično nevtralnost.

Prav tu pa se skriva največja sprememba nove zakonodaje, ki tako ne prepoveduje drugih virov alternativnih pogonskih goriv, če so ta ogljično nevtralna. Sporazum namreč vključuje besedilo o CO2 nevtralnih gorivih, pri čemer bo komisija po posvetovanju z zainteresiranimi stranmi pripravila predlog za registracijo vozil, ki poganjajo izključno CO2 nevtralna goriva po letu 2035 v skladu z zakonodajo EU, zunaj obsega standardov voznega parka in v skladu s cilji podnebne nevtralnosti EU.

Preberite še: BMW svari pred posledicami ukinitve termičnih motorjev

Nova zakonodaja ima vključeno tudi posebno klavzulo, po kateri bodo leta 2026 znova preverili stanje na poti do ogljične nevtralnosti, vključno z napredkom, ki ga bodo proizvajalci dosegli na tem področju. Če bi bilo treba, bi zadane načrte do tedaj lahko tudi prilagodili in spremenili ter tako pospešili ali zavrli prehod k ogljično nevtralnim avtomobilom.

Evropska unija je v novem predlogu tudi nekoliko omilila bonitete za ekološke inovacije, ki dokazano pomagajo zmanjševati CO2 novih vozil, in sicer s sedmih na štiri grame na vsak prevožen kilometer. Na drugi strani pa bodo proizvajalci za vsak gram CO2, s katerim bodo prekoračili zapovedane norme, plačali kazen v višini 95 evrov za vsako vozilo.

„Sklenitev prvega dogovora o predlogu iz svežnja Pripravljeni za 55 je močan znak, da je EU odločena napredovati v smeri podnebne nevtralnosti in zelenega prehoda. Mobilnost brez emisij bo gradnik za upočasnitev podnebnih sprememb, ki lahko povzročijo resne motnje v številnih sektorjih naše družbe, vključno z okoljem, migracijami, prehransko varnostjo in gospodarstvom,“ je dejala češka ministrica za okolje Anna Hubáčková.

Ljudje naj ne bi več kupovali novih avtomobilov

Vsi pa seveda niso navdušeni nad sprejetimi ukrepi Evropske unije. Med najglasnejšimi nasprotniki sprejetega predloga je Evropska ljudska stranka, kjer predvidevajo, da bo nova zakonodaja prinesla tako imenovani učinek Havane. S tem ciljajo na to, da bodo Evropejci preprosto ostali zvesti starim avtomobilom s termičnimi motorji oziroma hibridom, na kar je nedavno opozoril tudi generalni direktor BMW Oliver Zipse.

"Današnja Evropa je drugačna od Evrope pred letom in pol, ko smo začeli z zakonodajo 'Zelen dogovor'. Kljub temu danes ni bilo preverjanja realnosti. Eksplozivne cene energije in ogromne težave z dobavo, zlasti surovin, ki so kritični za proizvodnjo električnih avtomobilov, pri današnji odločitvi niso igrali nobene vloge, prav tako ne dejstvo, da je znova in znova navajani argument dolgoročne cenovne prednosti električnih avtomobilov postal neveljaven. Državne subvencije in visoke cene električne energije grozijo, da bodo električni avtomobil spremenili v počasnega prodajalca," je dejal evropski poslanec Jens Gieseke, pogajalec Evropske ljudske stranke o novih pravilih.

Preberite še: Evropske avtomobilske znamke v strahu pred Kitajci od EU zahtevajo naslednje ukrepe

Gieseke je ob tem opozoril tudi na ofenzivo kitajskih in ameriških proizvajalcev električnih avtomobilov proti Evropi, ki smo mu priča že sedaj in na katerega so na avtomobilskem salonu v Parizu opozarjali predvsem francoski avtomobilski proizvajalci ter politiki. Ob tem je opozoril, da je treba še več sredstev nameniti ogljično nevtralni proizvodnji in predstaviti instrumente, s katerimi bi merili ogljično nevtralnost skozi celotno življenjsko pot vozil, od proizvodnje surovin dalje.

Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del