Porsche 911 - uspeh skozi evolucijo

27. 10. 2021 | Jure Šujica
Deli

Čistokrvni športnik s preko enim milijonom prodanih primerkov dokazuje, da mu v avtomobilskem svetu ni para. In to že skoraj 60 let!

Najboljše stvari so kot vino. Ne pridejo takoj, pač pa se njihova kakovost pokaže sčasoma: lahko se spremenijo v kis in v ustih pustijo le še slab okus ali pa dozorijo in so z leti le še boljše. Takšen je tudi Porsche 911. 58 let je že minilo, odkar je bila predstavljena prva generacija in očitno je bila letina tedaj vrhunska, saj je na trgu v osmih generacijah ostal prisoten vse do današnjega dne. Kje je torej njegova skrivnost?

Morda v njegovi popotnici. Porsche 911 je nastal kot naslednik Porscheja 356, čisto prvega serijskega avtomobila znamke Porsche, s katerim je Ferdinand Porsche po dolgih letih sodelovanja z drugimi podjetji in znamkami ustvaril svoj športni avtomobil. In prav njegove izkušnje so pripomogle k temu, da je avtomobil postal prava uspešnica ter priljubljena izbira profesionalnih dirkačev oziroma ljubiteljev hitrih avtomobilov.

911 je svojo predstavitev doživel leta 1963, 15 let po 356, kar že samo po sebi dokazuje kakovost njegovega predhodnika, hkrati pa je prav to pomenilo, da mora 911 zapolniti zelo velike čevlje. No, 911 je bil sprva poimenovan z oznako 901, nato pa se je vmešal Peugeot, ki je že pred tem zaščitil poimenovanje imena s trimestno številsko oznako, kjer se na sredini nahaja številka '0'. Zgodovina pravi, da so bili prvi avtomobili in nadomestni deli že izdelani, ko do Ferdinanda Alexandra Porscheja prišla pritožba iz Francije, vendar pa so Nemci uspeli v kratkem času vse ničle spremeniti v enice in avtomobil je bil pripravljen na ponovitev uspeha predhodnika – oziroma na to, da ga preseže. Za to je imel že v samem začetku vse pogoje.

Vaš tihi junak proti oljnim madežem: skoraj gotovo ga imate v kuhinji

Gola zasnova je bila pravzaprav zelo podobna: v obeh primerih je šlo za športnika zasnove 2+2 z zračno hlajenim motorjem, nameščenim za zadnjo os. A 911 je imel že v osnovi veliko prednost, saj je pogonski sklop bokserske zasnove dobil dodatna dva valja, skupaj torej šest – kar še danes ostaja njegov prepoznavni znak – s tem pa tudi precej več moči. Že dvolitrski motor, ki je bil na voljo leta 1964 je namreč proizvedel za tiste čase in upoštevajoč kompaktne dimenzije avtomobila več kot solidnih 130 'konjev' ali 96 kilovatov moči.

Tako kot predhodnik je tako tudi 911 postal ljubljenec voznikov hitre vožnje, pa čeprav je od voznika zaradi svoje konfiguracije še posebej v prvih letih zahteval precej znanja in izkušenj.

A 911 ni ciljal zgolj na voznike, ki so si želeli zgolj športne vožnje na robu, pač pa tudi na druge, ki so si želeli vetra v laseh in pri tem so bili Porschejevi inženirji zelo iznajdljivi. Po ameriški prepovedi klasičnih kabrioletov je bil namreč prav 911 Targa, ki je svetu predstavil inovativen koncept avtomobila z odprto streho in prečno nameščenim varnostnim lokom. Izdelan iz nerjavečega jekla je postal zaščitni znak modela 911, ki so ga pri Porscheju pred leti na veselje številnih ljubiteljev modela znova obudili, ime Targa, ki so ga pri Porscheju povzeli po sloviti dirki Targa Floro pa je postalo sinonim za tovrsten tip avtomobilov.

Turbo-inovacija

Sicer pa uvedba karoserijske izvedbe Targa ni edina inovacija, ki jo je uvedel 911. Medtem ko avtomobilska industrija šele zadnja leta množično uporablja turbo puhala, je prvi 911 Turbo na trg prispel že s prihodom generacije 930 leta 1974! Če je torej do tedaj obstajal kakšen dvom o statusu 911, je s prihodom izvedbe Turbo vsekakor izginil. Nenazadnje je že do leta 1978 pod motornim pokrovom divjalo kar 300 'konjev' oziroma 221 kilovatov moči, s pospeški do 100 kilometrov na uro v vsega štirih sekundah in pol pa se je lahko postavil ob boku praktično vsem športnim avtomobilov na svetu.

911 Turbo je zaradi svojih zmogljivosti v generaciji 930 zahteval še več vozniškega znanja, vendar pa je na drugi strani služil kot osnova najboljšim dirkalnikom tistega časa. Služil je namreč kot osnova dirkalnika 935, zmagovalca dirke za 24 ur Le Mansa in pa Porscheja 959, ki je leta 1986 na reliju Dakar slavil dvojno zmago. Še več, motorji, ki so temeljili na tistih iz 911 so svoje mesto našli tudi v drugih dirkalnih, ki so nastopili v Le Mansu in prav zaradi tega je Porsche postal proizvajalec z največjim številom zmag na legendarni vztrajnostni dirki.

Očitno je torej, da Porscheju 911 nič ne more do živega. To se je dokazalo že leta 1979, ko so ga pri Porscheju želeli nadomestiti z modelom 928, a so kupci ostali na njegovi strani, nato pa tudi leta 1997, ko je sledil prehod k uporabi sodobnih, tekočinsko hlajenih motorjev, kakršne pri Porscheju uporabljajo še v današnjih dneh in v najnovejši generaciji z oznako 992 – s turbo puhali ali brez njih. A kar je najpomembneje: Porsche 911 ostaja zvest samemu sebi – s podobo, ki tudi pri aktualnih modelih kaže jasno povezanost s koreninami, neprestan napredek in premišljene inovacije pa mu zagotavljajo prav posebno mesto v avtomobilski krajini.

Preberite še:

Novo na Metroplay:  Novinar izza nagrade | N1 podkast s Suzano Lovec