11. novembra 2008 je s tekočega traku kragujevške Zastave zapeljal zadnji Yugo, tovarna je končala v stečaju in v naročju italijanskega Fiata.
Američani so bili najbrž prepričani, da je bil Yugo najslabši avtomobil, kar so jih kdaj izdelali, čeprav so ga onstran Atlantika lahko kupili za borih 3.990 dolarjev. A to je samo del zgodbe avtomobila, ki je z manjšimi spremembami vztrajal skoraj tri desetletja in je bil za marsikatero družino v nekdanji Jugoslaviji edino dosegljivo prevozno sredstvo.
Minilo je torej 15 let od konca proizvodnje avtomobila, ki je usodno zaznamoval motorizacijo pokojne države. V Kragujevcu so ga z izdatno italijansko pomočjo (precej delov je bilo izposojenih od Fiata 127) razvili v poznih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, da bi zapolnil vrzel med modeloma Zastava 101 in Zastava 850. Prvi prototip je bil dokončan oktobra 1978 in takrat so ga predstavili predsedniku Josipu Brozu-Titu, toda proizvodnja se je začela šele z dveletnim zamikom. V dolgoletnem obdobju so v Kragujevcu izdelali 794.428 primerkov.
Yugo je bil tudi edini avto iz Vzhodne Evrope, ki so ga v ZDA prodajali kot tovarniški model, največ primerkov je tovarno zapustilo z 1,1-litrskim bencinskim motorjem s 45 KM in petstopenjskim ročnim menjalnikom. V izboru sta bili tudi različici z bencinskim motorjem z delovno prostornino 903 kubičnih centimetrov, pa tudi z močnejšim 1,3-litrskim bencinskim motorjem. Poleg običajne trivratne izvedbe so izdelali tudi majhno serija kabrioletov, domnevno jih je bilo samo 200.
Yugo je v devetdesetih letih prejšnjega stoletja vsekakor kazal znake priletnosti, a huda gospodarska kriza v državi in posledično bombardiranje tovarne v Kragujevcu sta preprečila, da bi jim uspelo spraviti skupaj naslednika. Šele leta 2008 se je v celotno zgodbo vmešal Fiat in ponudil odkup 67 odstotkov družbe, preostalih 33 odstotkov lastništva pa je ostalo v srbskih rokah. Nekdanje podjetje Zastava avtomobili je prenehalo obstajati, na ruševinah pa je nastalo podjetje Fiat Automobili Srbija.
»Usodnega« 11. novembra 2008 so v tovarni izdelali še devet primerkov Yuga, zadnjega pa so zaposleni v solzah pospravili s pesmijo A sad adio (A zdaj adijo). Prvotno je bilo napovedano, da bo skupaj s številnimi drugimi pomembnimi modeli razstavljen v muzeju zgodovine Zastave, kjer naj bi se pridružil prvi in milijonti Zastavi 101, dirkalnim izvedbam Zastavinih avtomobilov in drugim modelom, a od tega ni ostalo nič. Domnevno so vso zgodovino kragujevške tovarne skupaj s prototipi in muzejsko zbirko izropali ali uničili.
Preberite še: Izšel je novi Avto magazin: Predstavljamo vam družinsko Čehinjo, Škodo Superb. Preizkusili smo električnega Jeepa Avengerja in Minija Cooperja S Cabrio, ter se na izlet zapeljali z Alpine A110 R
Morda vas bo zanimal tudi pogovor, ki ga vodi Tilen Artač
Slovenska filharmonija je z novo sezono že na široko odprla svoja vrata. Vstopnice in abonmaje za njihove koncerte najdete na tej povezavi.</