Umetnost ozvočenja v novem Peugeotu 508

Peugeot in Focal sta z modelom 3008 začela skupno zgodbo ustvarjanja vrhunskega ozvočenja v avtomobilih, dosegljivih tudi povprečnemu kupcu, in jo nato do trenutnega vrhunca pripeljala z modelom 508. Preverili smo, kako tovrstna ozvočenja nastajajo in kam jih vodi prihodnost.

Jutro. Usedemo se v avto, zaženemo motor, radijski sprejemnik se samodejno vklopi, iz zvočnikov zaslišimo jutranji program, del katerega je tudi glasbeni del. V pol ure boste skoraj zagotovo zaslišali kakšno skladbo po vašem okusu, zaradi katere boste gumb za nastavitev glasnosti zavrteli nekoliko v desno. Brez radijskega sprejemnika – ko je bil avtomobilski transport še v povojih, je bila uporaba avtoradia prepovedana, saj naj bi občutno zmanjševala pozornost voznika – si danes vožnje v avtomobilu skoraj ne znamo več predstavljati.
Večina voznikov pa temu vseeno ne namenja prevelike pozornosti.

Ste že kdaj sedeli v avtomobilu, ki je imel nadgrajeno ozvočenje? S tem ne mislimo le zamenjanega para zvočnikov v vratih ali na drugi strani po meri narejenega ozvočenja v prtljažniku in še tam, kjer so nekoč domovali zadnji sedeži, s katerim bi tako, mimogrede ozvočili kak srednje velik klub. Govorimo o nečem diskretnem, o zvočnem sistemu, skritem na povsem običajnih mestih, a nikakor ni serijsko. Včasih so bili takšni sistemi rezervirani le za avtomobile premijskega razreda. Po zaslugi Peugeota in proizvajalca sistemov za ozvočenje Focal pa so zdaj nekoliko bližje tudi širši populaciji ljudi. Podjetje Focal je namreč kot majhna delavnica nastalo pred natančno 40 leti v Parizu, že na začetku pa je podjetje oziroma njenega ustanovitelja Jacquesa Mahula gnala želja po tem, da bi ustvaril kar najboljši mogoč zvok, da bi kar najbolje reproducirali glasbo, ki jo glasbeniki izvajajo na odru ali pa v studiu.

Tudi zato se je podjetje že na začetku osredotočilo na proizvodnjo dveh vrst produktov: sistemov za uživanje v glasbi med štirimi stenami in studijskega ozvočenja. Prav ta segment pa od proizvajalcev zahteva najvišjo kakovost zvoka. Par zvočnikov, uporabljen v studiu, mora biti namreč popolnoma usklajen, to pomeni, da so kakršnakoli neskladja med enim in drugim zvočnikom nedopustna.

Znanstvenike osupnile veverice, ki so spremenile vedenje: postale so mesojede

Povedano drugače, takrat, ko zvok poslušamo v mono sistemu (iz obeh zvočnikov slišimo isti zvok) in sedimo natanko med obema zvočnikoma, med njima ob enaki ravni glasnosti ne prihaja do nobenih razlik – iz obeh zvočnikov prihaja popolnoma enaka zvočna slika. Focalu je to seveda uspelo tudi na račun številnih inovacij. Med drugi so tako kot prvi tako imenovane nizkotonce vgradili na bok ohišja zvočnika, s čimer so dosegli bolj pester zvok, omenjeno rešitev pa so pozneje uporabili tudi nekateri drugi proizvajalci studijske opreme.

Kompromisi, ki jih kupci ne smejo opaziti

Ko takole pomislimo, kaj vse vpliva na zvok v avtomobilu, se seveda najprej ustavimo pri zvočnikih, nato pri radiu, morda ojačevalcu, potem pa se stvari končajo. A ko so se pri Focalu pred leti po več kot 20 letih v svetu avtoakustike spoprijeli z izzivom izdelave ozvočenja za točno določen avtomobil, Peugeot 3008, so morali poleg zvočnikov pripraviti in upoštevati še veliko drugega. Celoten postopek snovanja ozvočenja se namreč začne tri do štiri leta pred predstavitvijo končnega izdelka.

Ob začetku dela tako avtomobil sploh še ne obstaja, zaradi česar se inženirji dela lotijo le s pomočjo računalniških ilustracij. Pri tem tesno z roko v roki sodelujejo s Peugeotovimi inženirji. Skupaj določijo število zvočnikov, ki jih bodo v vozilu uporabili, njihov položaj v vozilu, materiale, iz katerih bodo izdelane zaščitne mreže, vse to pa ob določenem finančnem limitu, ki ga postavi avtomobilski proizvajalec. Kompromisi so zato nujni, hkrati pa je nujno, da voznik takoj sliši razliko v zvoku.

Glede na to, da se celoten proces razvoja začne ob snovanju vozila, je jasno, da obe strani sodelujeta ves čas vse do predstavitve, in skrivnosti na eni ali drugi strani skoraj ni. Delu z računalniškimi grafikami nato sledi delo s prototipi, pozneje pa še s predserijskimi vozili. Sistem je na tej točki že izdelan, vseeno pa sledijo zadnji popravki. Focalovi tehniki si za ta korak vzamejo polne tri tedne, v tem času pa izvajajo drobne nastavitve zvoka, preverjajo in po potrebi naročijo dodatno izolacijo kabine, kar dosežejo s posebnimi oblogami predvsem na notranji strani vrat, in vozilo je pripravljeno na vstop na trg.

Koliko stane sistem Focal?

Prvič je Peugeot Focalov sistem ponudil v modelu 3008 in nato enakega tudi v 5008. Na voljo je za doplačilo, pri novem Peugeotu 508 pa je zgodba drugačna, saj je v najboljšem paketu opreme GT že serijski. V vseh drugih paketih je sistem Focal, ki ga v novem Peugeotu 508 sestavljajo osem zvočnikov, nizkotonec in centralni zvočnik, na voljo za 750 evrov. A tudi za doplačilo sistem upraviči vsak vložen evro, sploh ker so podobni sistemi pri drugih znamkah lahko dražji za več tisoč evrov. Tudi sistem Mark Levinson, ki ga najdemo
v avtomobilih znamke Lexus. In zakaj omenjamo slednjega? Zato, ker velja za enega od boljših v svetu avtomobilizma, predvsem pa zagotavlja odlično razmerje med kakovostjo in ceno. Hkrati je to sistem, ki so si ga za referenco vzeli tudi pri Focalu. Želeli so ponuditi podobno kakovost, a za nižjo ceno. Kakorkoli, zdi se, da jim je uspelo – oboje!

Avtorji o novem Peugeotu 508 in ozvočenju Focal

Saša Kapetanovič

Do obiska Focala sem živel v zmoti, da je za dobro ozvočenje preprosto dovolj vgraditi močne zvočnike. Niti približno se nisem zavedal, koliko znanja, načrtovanja, prilagajanja in ne nazadnje tudi testnih kilometrov je vloženih v avdio perfekcijo, ki odzvanja iz zvočnikov Peugeotove petstoosmice. Tudi to, da so celotno znanje in proizvodnjo zadržali doma, me spominja na nekega priznanega proizvajalca izpušnih sistemov, ki se s kakovostjo in dovršeno izdelavo bori proti cenenim izdelkom z azijskega trga. Vse to je dodana vrednost, ki se sliši daleč.

Sebastjan Plevnjak

Glasba mi že od nekdaj veliko pomeni. Poslušam jo doma, na letalu in zaradi narave dela pravzaprav najraje v avtu. Sploh če se peljem sam, jo lahko poslušam tudi zelo na glas. Velikokrat se tako med vožnjo spomnim, ko sem kot najstnik v avto vgradil več kot 1.000 takrat nemških mark vreden avtoradio. Da ne govorim še o zvočnikih, ojačevalcu in kablih. Danes lahko v novem Peugeotu 508 dobiš boljši sistem za zgolj 750 evrov. Za meni podobnega navdušenca za glasbo je to darilo, ne pa strošek!

Jure Šujica

Obiska tovarne Focal in spoznavanja avdio sistema v novem Peugeotu 508 sem se že vnaprej veselil, saj njihove izdelke, ki med glasbeniki veljajo za izredno cenjene – eno izmed področij, na katerem so se najprej uveljavili, je prav izdelava studijskih zvočnikov – poznam že dalj časa. Kljub velikim pričakovanjem pa sem bil nad videnim v podjetju navdušen, saj je bilo takoj jasno, da se svojega dela lotevajo profesionalno in brez kakršnikoli bližnjic. Končen rezultat je tako izdelek, ki se ga ne bi branila še tako zahtevna ušesa med vožnjo v precej dražjem avtomobilu, kot je Peugeot 508.

Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"