Nekdanja Fiatova tovarna v torinskem Lingottu je stara 100 let, objekt je zdaj stičišče hotela, kavarne, muzeja in vrta na nekdanji preizkusni stezi na strehi.
Znotraj zidov Lingotta danes ljudje nakupujejo, si ogledajo film v kinu, se udeležijo tečaja inženiringa motornih vozil, jedo hamburger, pico ali suši in spoznavajo Fiatovo preteklost in prihodnost. Pa vendar je še pred štiridesetimi leti skozi ista vrata, skozi katera zdaj prehajajo hotelski gostje, mimoidoči in študenti politehnike, prihajalo na tisoče avtomobilov.
Zadnja, leta 1983, je iz tovarne prihajala Lancia Delta, a zgodba tovarne Fiat Lingotto se je začela šestdeset let prej. Natančneje, maja 1923, s slovesno otvoritvijo tovarne v navzočnosti kralja Vittoria Emanuela III.
Na strehi tovarne v ulici Nizza je bila nekoč Fiatova testna steza, zdaj pa je ta legendarni trak asfalta spremenjen v zeleno preprogo z več kot 40.000 rastlinami, muzej, posvečen Fiatu 500, in polnilnice za električne avtomobile. Fiat je v tovarni Lingotto, ki jo je leta 1915 zasnoval Giacomo Matté Trucco, po vzoru Forda preoblikoval celoten postopek sestavljanja svojih avtomobilov.
In to je bilo mogoče zaradi koncentracije vseh oddelkov, v katerih so potekale različne faze proizvodnega cikla, v eni sami strukturi. Tok operacij, razdeljen po etažah, je potekal navpično, v prvem nadstropju so stiskali pločevino, v drugem sestavljali motorje, v tretjem menjalnike, v četrtem barvali karoserije, peto pa je bilo namenjeno končni montaži in dodelavi.
Tukaj so bili avtomobili končno pripravljeni, a pred prihodom v prodajni salon, so morali opraviti še preizkus na strehi stavbe. Kilometer in pol dolg krog na višini 28 metrov je bil sestavljen iz dveh ravnih linij po 443 metrov, ki sta bili povezani z dvema nagnjenima ovinkoma, po njem pa je lahko hkrati drvelo do petdeset avtomobilov.
In kaj se danes dogaja tam zgoraj, en korak stran od oblakov? Če pozorno prisluhnete, se kvečjemu lahko zgodi, da slišite brnenje avtomobila na elektriko: skoraj nezaznaven hrup, ki pa jasno zaznamuje ritem spreminjajočih se časov …
Preberite še: Da se ti naježi koža! Poglejte si, kako dirkalniki »spolzijo« skozi ozko italijansko uličico
Morda pa vas zanima tudi pogovor, ki ga vodi Borut Pahor.
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj