Zakaj so e-avtomobili nočna mora za gasilce?

Tesla za gašenje baterije priporoča 5000 litrov vode in 24-urno hlajenje s približno 11.000 litri vode (8 litrov na minuto) ...

Z vse večjim številom električnih avtomobilov so tudi slovenske gasilske enote postavljene pred nove izzive. Pri gašenju požarov na avtomobilih z električnim ali hibridnim pogonom morajo namreč krotilci ognja dobro poznati posebnosti, saj so oblike nevarnosti nekoliko drugačne kot pri avtomobilih z bencinskimi in dizelskimi motorji. Prva nevarnost je visoka električna napetost, ki v baterijah doseže od 400 do 800 voltov, še večja težava je kemijska zgradba baterij, ki so v novejših avtomobilih litij-ionske.

Do vžiga baterij lahko pride zaradi mehanskih poškodb ali pri zunanjem vplivu temperature. V baterijskem jedru pride do kemične reakcije zaradi stika z zrakom ali zaradi kratkega stika. Ko se baterije vnamejo, se sproži večja količina strupenih plinov, temperature pa dosežejo tudi do 1000 stopinj Celzija. Pri vžigu baterije zaradi zunanjega vpliva temperature, na primer, če se je vozilo vnelo pri zavorah in se požar razširi na celotno vozilo, mora na baterijo več kot 15 minut vplivati temperatura višja od 450 stopinj Celzija.

Obstaja nevarnost eksplozije baterije. Nekateri proizvajalci baterije nameščajo v neprodušne posode. Kar je lahko težava pri kratkem stiku, ko pride v bateriji do nastanka strupenih plinov ter visoke temperature. V teh primerih se ohišje baterij napihne in v nekem trenutku zaradi povečanega tlaka pride v posodi do eksplozije. Proizvajalci navajajo, da baterija popolnoma zgori v 60 do 90 minutah, toda praksa je pokazala, da lahko gorijo tudi do 8 ur. Skoraj vsi proizvajalci električnih vozil priporočajo gašenje z vodo. Baterije imajo v podvozju (predelu, kjer je baterija skladiščena in pritrjena) posebno odprtino, ki se ob požaru stopi. V to odprtino se potisne poseben suličast ročnik (ki je izoliran s slojem gume) in baterije se zalije z vodo. Pred tem je treba najprej pogasiti vozilo do te mere, da se je mogoče tej odprtini približati. V posodo z baterijo naj bi nalili 100 litrov vode.

Proizvajalec Tesla v navodilu ob požaru baterij priporoča najmanj 5000 litrov vode ter konstantno hlajenje baterije z vodo do 24 ur; v tem obdobju se na baterije nanese 11.000 litrov vode, kar je približno 8 litrov vode na minuto. Ponekod v tujini se je ustalila praksa tovornih kontejnerjev, ki so izdelani tako, da gre goreče osebno vozilo vanj, in ko se kontejner zapre, se vanj nalije voda in vozilo z gorečo baterijo se potopi. Ker je ekološko nespametno takšno vozilo potopiti v reko, jezero ali morje, je treba imeti pripravljene alternativne pristope.

Nekatere gasilsko-reševalne službe pustijo vozilo popolnoma zgoreti in varujejo kraj požara. Načeloma je požar osebnega vozila zelo pogost tudi v Sloveniji. Če so gasilci na kraju požara v 15 minutah, običajno ni večjih težav in požar je mogoče pogasiti kot klasičnega. Če so gasilci na kraju dogodka kasneje in je požar že pregrel baterije in gorijo, se lahko odločimo za ohlajevanje in varovanje okolice ter pustimo, da baterije do konca zgorijo. Vendar nekateri proizvajalci baterije nameščajo na vse bolj nedostopna mesta.

Vleka vozila na mesto, določeno za »požar«, je lahko zelo eleganten postopek, vendar je malo verjetno, da bi imel kdo interes urejati ta mesta. Gasilske enote torej pri gašenju gorečih električnih avtomobilov čaka kar nekaj tegob, vsekakor pa velja, da je gašenje uspešnejše, če je pravočasno in če so gasilci ustrezno usposobljeni za takšne aktivnosti.

Preberite še: Kaj se dogaja s Teslino prodajo? To pa je presenečenje!