Časi, ko smo avtomobile z avtomatskim menjalnikom povezovali z visokim doplačilom in prestižom, ali pa omejenimi zmogljivostvimi, težavami in neučinkovitostjo, so brez dvoma minili. Sodoben 'avtomatik' tako postaja vse bolj priljubljena in pogosta izbira kupcev.
''Enkrat avtomatik, vedno avtomatik'', je verjetno najpogosteje sprejeta odločitev voznikov, potem, ko preizkusijo in nekaj časa živijo s samodejnim oziroma avtomatskim menjalnikom.
Seveda tako ni od nekdaj. Množičen pojav avtomatskih menjalnikov v Evropi, predvsem v nižjih avtomobilskih razredih se je namreč pričel pred približno dvajsetimi leti, množično pa s pojavom učinkovitih in relativno zanesljivih dvosklopčnih in CVT menjalnikov.
Nekoč počasni, okorni, dragi, danes pa ...
Dotlej je bilo namreč v zavest voznikov precej močno ukoreninjeno mnenje, da je avtomatski menjalnik v konfiguraciji s prostorninsko manjšimi in manj zmogljivimi motorji s stališča ekonomičnosti in zmogljivosti precej neučinkovita izbira. Bolj kot nuja ali izhod v sili za tiste, ki so res veliko časa preživeli v mestni gneči, ali pa so zaradi določenih telesnih omejitev klasični menjalnik in z njim povezano sklopko težko (ali pa ga niso mogli) uporabljali.
A kot rečeno, z razvojem sodobnih avtomatskih menjalnikov so razlike med zmogljivostmi in ekonomičnostjo avtomobilov s samodejnim in ročnim menjalnikom postajale vse manjše, danes pa za večino velja, da so le-te praktično enake ali celo boljše pri avtomobilih samodejnostjo. Razlogov, da se vozniki vse raje odločajo za slednje seveda ne gre iskati samo v razvoju. Nekateri, predvsem tisti, ki se večino vozijov mestu, so ugotovili, da 'poroka' leve noge s sklopko, ter desne roke s prestavno ročico, v prestavnem ciklusu od prve do tretje prestave in nazaj navzdol, ni najbolj prijetna in smiselna. Povpraševanje po avtomatskih menjalnikih se je tako preselilo tudi v segmente cenovno ugodnih, majhnih in nasploh tudi bolj osnovnih avtomobilskih modelov.
In koliko je treba doplačati?
Sploh pri vstopnih modelih avtomatski menjalniki praviloma ostajajo na seznamu doplačil. A ta niso tako brutalna kot so bila naprimer pred 30 leti, ko je bilo potrebno za avtomatski menjalnik pri Golfu doplačati skoraj 4.000 takratnih nemških mark. Za avtomatski menjalnik boste v večini primerov danes plačali bistveno manj, pri najcenejših modelih pa bo to doplačilo znašalo od približno 700 evrov naprej. To niti ni tako veliko, če doplačilo primerjam z menjavo kompleta sklopke, ki lahko pri nekoliko manj spretnih voznikih in voznicah na servisni delovni nalog pride tudi vsakih 50.000 kilometrov.
Avtomatski menjalnik danes torej ni več težava, pač pa zdravilo za mestni vrvež in vitaminska doza za udobje in sproščenost v vožnji. Za vas smo zato preverili, kateri so najcenejši novi avtomobili za vstop v svet vožnje z avtomatskim menjalnikom*.
*naš pregled je informativne narave in ne vključuje morebitnih aktualnih akcij posameznih proizvajalcev in trgovcev, prav tako ne vključuje avtomobilov z električnimi motorji in avtomobilov voznih z AM kategorijo.
Mitsubishi Space Star 1,2 - 14.980 EUR
Nova genaracija CVT menjalnikov, ki jih za Mitsubishi izdeluje japonski specialist za menjalnike Jatco, obeta lagodno vožnjo, predvsem pa zanesljivost in trajnost pogonske tehnike. V primerjavi z modelom z ročnim menjalnikom in enako ali podobno opremo je Space Star avtomatik dražji za okrog 1.500 evrov. Trivaljni motor sice ne poka od moči, je pa vsekakor več kot dovolj živahen za mesto in njegovo okolico, ter tudi zelo suveren v okviru dovoljenih hitrosti na avtocesti. Ima tudi 5 let garancije.
Test tega Mitsubishija pa lahko preberete tukaj!
Kia Picanto 1,2 MPI - 15.999 EUR
Okroglih 800 evrov boste morali doplačati pri Kii, če si boste v njihovem Picantu zaželeli avtomatski menjalnik. Hkrati boste poleg avtomatskega menjalnika dobili tudi najbogatejši paket opreme in za razliko od večine drugih 'avtomatskih nizkocenovnikov' tudi štirivaljni bencinski motor. Pozornost velja temu avtomobilu posvetiti tudi zaradi 7-letne garancije.
Hyundai I10 1,0 MPI - 14.640 EUR
Samo 690 evrov bo potrebno doplačati pri Hyundaiu, če si boste zaželeli, da namesto vas prestavlja avtomatika. No, če sem nekoliko bolj natančen gre v tem primeru za robotiziran 5-stopenjski menjalnik, pri katerem se boste morali tisti nekoliko bolj dinamični vozniki sprijazniti s tem, da predvsem potencial podvozja in nekoliko tudi motorja presegata potencial menjalnika.
Test malčka pa lahko preberete na tej povezavi!
Toyota Aygo 1,0 VVT - 18.500 EUR
Pri Toyoti so tudi v primeru najmanjšega modela Aygo zvesti svoji tradiciji CVT menjalnikov, ki glede na svoj koncept delovanja najbolje izkoristijo potencial malega trivaljnega motorja z 53 kilovati (72 konjev) moči. Za svoje brezstopenjske (sicer s planetarnimi zobniki) menjalnike so sicer izbrali ime Multidrive S, zanj pa je v primerjavi z ročnim menjalnikom potrebno doplačati 1.250 evrov. Multidrive S je sicer na voljo šele z drugo stopnjo opreme X-Play.
Natančen test modela Aygo je na voljo tukaj
Suzuki Swift 1,2 Dualjet MHEV CVT - 17.410 EUR
Resda Suzuki Swift ni najcenejši v tej družbi, a se zanj vseeno zdi, da je nekakšen 'price performance' model v tej avtomobilski kategoriji. Je namreč za pol številke večji in prostornejši od ostalih, poleg tega pa je tudi blagi hibrid, kar pomeni, da je njegov tehnološki paket bogatejši. Motor je štirivaljni in je v svoji kategoriji med močnejšimi, opazno boljše pa so tudi zmogljivosti. Menjalnik sodi v kategorijo CVT, zanj pa je potrebno v primerjavi z osnovnim modelom doplačati 2.200 evrov oziroma 1.000 evrov če upoštevam, da je v kombinaciji z avtomatskim menjalnikom na voljo šele z drugo stopnjo opreme Premium.
MAZDA2 1,5 Skyactive - 18.500 EUR
Če iščete avtomobil s klasičnim avtomatskim menjalnikom, boste med najcenenšimi našli Mazdo 2. Njihov šeststopenjski avtomatik je uparjen z v tej kategoriji relativno velikim 1,5-litrskim atmosferskim štirivaljnikom, zato ne bodite presnečeni, če se vam bo ravno v mazdi zdela vožnja najbolj uglajena in tekoča. Seveda prednosti tako dobrega pogonskega sklopa konkretno dvignejo tudi ceno, vendar je doplačilo v višni 1.500 evrov vsekakor upravičeno.
Test Mazde 2 lahko preberete na tej povezavi!
Citroen C3 Max Puretech EAT6 - 18.940 EUR
Če ste nekoliko bolj patriotske sorte in prisegate na evropske znamke, potem bo v tem trenutku najcenejši avtomobil z avtomatskim menjalnikom na vas počakal v salonih znamke Citroen. Njihov C3 je med slovenskimi kupci zelo priljubljena izbira, z 81 kilovati (110 konjev) moči pa je tudi daleč najbolj zmogljiv model v družbi najcenejših avtomatikov. Za klasični samodejni menjalnik s pretvornikom navora, ki velja za bolj uddobne je sicer v primerjavi z ročnim potrebno doplačati 1.460 evrov.
Na tej povezavi je na voljo test modela C3!
Preberite še: